Senaste nytt

Turkish Airlines vägrar boka om en flexibel biljett - Vad göra?!

Smuffe

Medlem
Jag och min kollega har hamnat i en dispyt med Turkish Airlines angående våra flexibla ombokningsbara biljetter.

Vi bokade deras flexibla biljetter med avgång 19 juni 2016.
Dessa ska enligt deras biljettregler för just denna biljettklass gälla fri ombokning eller cancelering.

Nu hävdar de på telefon när vi ringer via Stockholmsnumret att det först inte är möjligt men om de ska göra det så vill de kräva oss på en avgift.

I deras terms and conditions står det följande:

"Change
  • In the event that changes are made up to 12 hours before the flight (reissue) the price difference calculated is either collected or refunded.
  • In the event that changes are made within the last12 hours before the flight, 30% of the ticket price is collected and the price difference calculated for the reissue procedures is also collected or refunded.
  • Tickets cannot be reissued after the flight.
  • In the event that there is an increase in the reservation class and/or range group of the reissued tickets; a 10 TL Ticketing Service Charge will be collected in domestic flights."
Turkish Airlines - Differences of Promotional Flexible Tickets - turkishairlines.com

Hur tolkar ni detta meningslösa flygbolag när man dessutom är M&S Elite/*G?
Hur hade ni lagt upp ärendet och vad hade ni krävt?

I min mening så ska det inte kosta någonting att boka om biljetterna till andra datum och det varken står någonstans eller vi personligen har inte blivit informerade om att vi måste betala för att boka om biljetterna.

Tack för all hjälp!
 

Swissbob

Medlem
Står ju klart och tydligt att biljetterna inte kan ombokas efter flyget har avgått? Jag skulle vara glad att dom ens tar en avgift för att boka om biljetterna, för på de flesta flygbolagen så försvinner biljetten helt efter att flyget avgått.
 

agehall

Medlem
Det är inte så att det är fare difference de vill ha av er? Om det bara finns dyrare bokningsklasser kvar nu så blir inte ombokningen helt kostnadsfri.

När det står att ombokning/avbokning är kostnadsfri så brukar de nämligen mena att du inte behöver betala en avgift för just operationen att ändra bokningen. Däremot kan du mycket väl behöva betala en mellanskillnad till en dyrare biljett.
 

ticcen

Ny medlem
Vi betalade ca 10000 kronor för dessa biljetter för att kunna boka om dem "hur många gånger som helst". Då vi jobbar utomlands och inte visste riktigt när vi skulle åka hem. Dock flyttade vi fram datumet en gång. Utan extra kostnad utan det minsta bekymmret av samma bolag.
Nu blev det bara massa bekymmer.
 

Swissbob

Medlem
Vi betalade ca 10000 kronor för dessa biljetter för att kunna boka om dem "hur många gånger som helst". Då vi jobbar utomlands och inte visste riktigt när vi skulle åka hem. Dock flyttade vi fram datumet en gång. Utan extra kostnad utan det minsta bekymmret av samma bolag.
Nu blev det bara massa bekymmer.

Då fanns det nog i den bokningklassen som ni har bokat på det flyget som ni har bokat till. Precis som @agehall säger så är det nog en fare difference dom vill ha av er.
 
Toppen