Senaste nytt

Transit i Zürich - access till Swiss first class lounge?

EBGGOT

Medlem
Hur funkar det med F lounge access när man har genomgående biljett med övernattning i ZRH? Landar på kvällen i ZRH men åker morgon flyget dagen efter till GOT. Har jag F lounge på morgonen trots att det inte är samma dag? Det finns inga andra lösningar och just nu är jag torsk på swiss F...
 

Senator

Moderator
Hur funkar det med F lounge access när man har genomgående biljett med övernattning i ZRH? Landar på kvällen i ZRH men åker morgon flyget dagen efter till GOT. Har jag F lounge på morgonen trots att det inte är samma dag? Det finns inga andra lösningar och just nu är jag torsk på swiss F...

Jag tror svaret är nej, men du får försöka förklara på bästa sätt att detta beror på Swiss egen tidtabell. Jag tror @Tommy fick nej.
 

trollet

Medlem
Hej .. Hittar ingen exakt info på Swiss. Men tolkar svaren att man har access till FCL E i Zurich om man anländer med First och åker vidare till Stockholm med Swiss Business? Stämmer det?
Jag har en transit på ca 6 timmar , finns det något annat göra än få mat & dryck ?
 

Tjaeng

Medlem
Hej .. Hittar ingen exakt info på Swiss. Men tolkar svaren att man har access till FCL E i Zurich om man anländer med First och åker vidare till Stockholm med Swiss Business? Stämmer det?
Jag har en transit på ca 6 timmar , finns det något annat göra än få mat & dryck ?
Ja, fast då får du ingen transfer till A-gates/First lounge A och måste ta tåget till E.

6h är mer än tillräckligt för att åka till Zürich och kolla in stan. Toppenstad som slår alla lounger. Och dopp i Bad Enge >> loungedusch.
 

Senator

Moderator
Hej .. Hittar ingen exakt info på Swiss. Men tolkar svaren att man har access till FCL E i Zurich om man anländer med First och åker vidare till Stockholm med Swiss Business? Stämmer det?
Jag har en transit på ca 6 timmar , finns det något annat göra än få mat & dryck ?
Ja, fast då får du ingen transfer till A-gates/First lounge A och måste ta tåget till E.

6h är mer än tillräckligt för att åka till Zürich och kolla in stan. Toppenstad som slår alla lounger. Och dopp i Bad Enge >> loungedusch.

Nu framgår det inte vilken flight du kommer med men jag antar att du ankommer runt 06.30 och skall med LX1250 på en helg. Annars finns SAS tidigare. Jag håller med @Tjaeng att Zürich är en utmärkt stad. Dock kanske inte en lördag/söndag morgon innan 10.00 Finns inte så mycket som är öppet då.

Du kommer mötas vid ankomst med direkt transfer till FCL A via passkontroll om sådant önskas. Vi tackade nej till det senast med INF, och gick för egen maskin till FCL E via säkerhetskontroll tillsammans med alla andra resenärer. Där finns ingen premiumkänsla, ingen egen fil för detta.

Alternativt tackar ni ja till FCL A och sen ber om transit tillbaka till FCL E. Om ni har sovit dåligt, kan ni låna ett av två sovrum i FCL E med Hästen sängar. Det gjorde vi och planerar jag göra i juni på väg hem från Dubai.

Oavsett, transfer från FCL E till A/B är alltid för egen maskin via muuuuitåget. 45min innan avgång rekommenderas.
 

trollet

Medlem
Hej och stora Tack för svar. Jättekul att få så snabba svar:) !... Och kul att få bekräftat att vi är välkomna till loungen som ankommande..

Men jag inser att jag inte riktigt hänger med på dom olika alternativen . Men i kort vi ankommer från GRU 10.30 (en tisdag) och har valt en flight som går vidare till Arlanda 16.25..
För oss är lounger mervärde på resan och vill gärna uppleva dom / de bästa ... Är då FCL E valet?

Till sist , OT kanske i denna tråd.. men vi kommer besöka Munchen och Frankfurt på utvägen (first class) .. Är dom likvärdiga ?
 

Senator

Moderator
Hej och stora Tack för svar. Jättekul att få så snabba svar:) !... Och kul att få bekräftat att vi är välkomna till loungen som ankommande..

Men jag inser att jag inte riktigt hänger med på dom olika alternativen . Men i kort vi ankommer från GRU 10.30 (en tisdag) och har valt en flight som går vidare till Arlanda 16.25..
För oss är lounger mervärde på resan och vill gärna uppleva dom / de bästa ... Är då FCL E valet?

Till sist , OT kanske i denna tråd.. men vi kommer besöka Munchen och Frankfurt på utvägen (first class) .. Är dom likvärdiga ?

Ok, vi försöker igen:
1. Ni kommer all sannolikhet ankomma Terminal E. Enstaka long-haul ankommer D, men det är sällan
2. Ni kommer mötas av en chaufför med erbjudande att köras FCL A
3. Ni kan välja att tacka ja till detta ELLER stanna kvar på Terminal E.
4. Väljer ni att åla till FCL A kan ni få direkt transfer tillbaka till FCL E. Det kräver två passkontroll
5. Väljer ni stanna på Terminal E måste ni genom en säkerhetskontroll som är gemensamma för alla resenärer
6. Oavsett, att ta sig från FCL E tillbaka till gaterna A/B behöver du arrangera själv vid att åka tåget tillbaka och gå genom passkontrollen

Allt detta är besvarat ett antal gånger och vi rekommenderar sök först, fråga sen Samma gäller dina frågor om FCL/FCT FRA jämfört med MUC. Sök runt lite.
 

Climber

Medlem
Funderar på att routa via Zürich vid en resa med Lufthansa First för att testa First-loungen där. Tycker nedanstående formulering från www.swiss.com/ är konstig.

"SWISS First, First Class Lufthansa, HON Circle
Guests, who are using a connecting flight with their First Class flight, have access to the First Class lounges, provided the whole journey is booked in First Class."


Efter att ha läst trådar på Flyertalk verkar dom flesta vara överrens om att så länge man har ett boarding pass till flight i F med LH eller LX som avgår/ankommer samma dag så kommer man in. Stämmer det? Någon som har egen erfarenhet av detta? Gäller det oavsett vilken kabinklass och flygbolag man anländer med?
 
Toppen