Senaste nytt

[Tips] När man bokar hotellrum i långt förväg

Steve

Medlem
Kan bara instämma att den taktik som Dr Miles beskriver är värd att följa, hjälpte en bekant att boka ett Doubletree i London med ca 6 veckors varsel och de ville absolut betala vid bokningen. Samma rum var sedan 80 GBP billigare 3 dagar före de skulle checka in...
 

Stefan62

Medlem
Jag skrev detta tips på tråden: http://www.businessclass.se/hotell/1603-bra-hotell-i-new-york.html#post13241, men det är nog bäst att ha det som en separat tipstråd.

Tips för er som bokar hotellrum i långt förväg.
Jag brukar köra denna procedur när jag bokar bonusresor som sker först om några månader.

  1. Boka ett någonrunda bra hotell med acceptabelt pris, fast med en room rate som inte kräver förskottsbetalning eller helt återbetalningsbar fram till nära ankomstdagen.
    (Bl a på HRS.com och Booking.com kan man boka hotell utan förskottsbetalning)
  2. När ditt ankomstadatum närmar sig, kolla då och då om andra(elller samma) hotell har bättre deal.
  3. Om du har hittat bättre deal, boka en ny och sedan avboka befintlig bokning.

Om du inte har kunnat hitta något bättre, då får du bo på det hotellet som du bokade från början.

Ett mycket bra tips som jag tillämpat i några år. Min erfarenhet är att det fungerar även i ett kortare tidsperspektiv.
 

Skyraider

Medlem
Ja, Så gör jag i princip alltid. Går också ofta att få lägre priser via ex Hotels.com än vad man får från hotellen direkt - med konferensrates.
 

Valley

Medlem
Söndagsnöjet. Har bokat in lite övernattningar för Münchenmässan i Maj 2017.
4 olika SPG-Hotell. Kräkpriser än så länge.

Kan vi bara hoppas att det om en 5-6 månader kommer ut ett specialerbjudande på Hilton igen. Har gjort det de sista 3 gångerna jag varit där
 

adhoc76

Medlem
Hur gör ni om ni har status, t.ex. guldkort på Hilton och/eller Carlson? Bokar ni via hotels.com eller booking.com och mailar hotellet ifråga?
 

Dr. Miles

Expert
Nej just precis! Det ingår ju i dina budord @agehall . Men då får ju tråden mindre betydelse om man har status? Eller ska man tillämpa samma tankesätt även när man bokar som inloggad på respektive hotells hemsida?
Det går också att hitta bra deal med avbokningsbar room rate även på hotellets-/hotellkedjans webbsida, så varför inte?
 

adhoc76

Medlem
Ja, varför skulle man inte göra det?

Nej varför skulle man inte göra det? Men problemet kan ju bli att när man sedan kommer nära datum för övernattningen så är det väsentligt billigare att avboka det man bokat på hotellets hemsida eftersom övernattning utan återbetalning är väsentligt billigare på t.ex. booking.com. Känns inte motiverat att betala t.ex. 500 kr mer per natt bara för att boka genom hotellets hemsida. Hur brukar ni göra i det läget? Maila hotellet och be dem lägga in ert medlemsnummer i bokningen?
 
Toppen