Senaste nytt

[Tips] När man bokar hotellrum i långt förväg

Dr. Miles

Expert
Jag skrev detta tips på tråden: http://www.businessclass.se/hotell/1603-bra-hotell-i-new-york.html#post13241, men det är nog bäst att ha det som en separat tipstråd.

Tips för er som bokar hotellrum i långt förväg.
Jag brukar köra denna procedur när jag bokar bonusresor som sker först om några månader.

  1. Boka ett någonrunda bra hotell med acceptabelt pris, fast med en room rate som inte kräver förskottsbetalning eller helt återbetalningsbar fram till nära ankomstdagen.
    (Bl a på HRS.com och Booking.com kan man boka hotell utan förskottsbetalning)
  2. När ditt ankomstadatum närmar sig, kolla då och då om andra(elller samma) hotell har bättre deal.
  3. Om du har hittat bättre deal, boka en ny och sedan avboka befintlig bokning.

Om du inte har kunnat hitta något bättre, då får du bo på det hotellet som du bokade från början.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Bra tips! Kör alltid med den principen så långt det går. Funkar bra för det mesta.
Har hänt att priset sjunkit avsevärt i pris för samma rum allteftersom.
Tyvärr kan det ibland vara svårt att tillämpa det på lite mera exotiska resmål, t ex Söderhavet. Där är ofta resorterna dyra och de mindre hotellen/bungalowuthyrarna vill ha betalt för en eller ett par nätter vid bokning, även via booking.com.
Reser jag ensam blir det ingen resort för 5.000 kr/natt. Då prioriterar jag hellre att boka kul upplevelser för de extra slantarna.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kör denna metod även för kommande mässor.
Det blir ofta jättedyrt att bo på ett hotell under mässeperioden men man vill helst inte bli rumlös.
 

Ubbe

Medlem
Jag gjorde detta för några år sedan på Palmer house i Chicago inför en röntgenmässa, bara det att jag vände på punkt tre.. Jag bokade av före innan jag bokade nytt rum vilket resulterade i att min chef bodde i rummet intill för ca 1100 Skr och mitt kostade runt 2400 Skr.. Gissa om hon var bister... Blev lite svårt att vara hotellgurun efter den episoden och inte ens argumentet att "även solen har fläckar" gick hem..
 

Najk

Medlem
Det är ett mycket bra tips! Jag använde det senast i somras när jag skulle resa från CPH tidigt på morgonen. Hade bokat Hilton CPH två månader i förväg för ca 1800DKK, 2v innan avfärd låg rummen på 1070DKK. Bara att boka av och boka på!
 

Valley

Medlem
Mycket bra tips - Kört det själv i några år för mässbesök som jag kan planera långt tid i förväg.
Så nu är det bara att hoppas att Hilton eller någon annan kedja ännu en gång kommer med ett feterbjudande i tid till Münchenmässan i Juni
 

Jadessa

Medlem
Tack för bra tips. Har ett rum bokat sen ett tag tillbaka och ser nu att det gått ner avsevärt. Har aldrig gjort så innan, men femhundra kan man ju använda till annat på resan.
Man uppfattas inte som omständig om man gör så på samma hotel?

Ps väldigt bra forum med otroligt bra innehåll.
 

A380*G

Medlem
Tack för bra tips. Har ett rum bokat sen ett tag tillbaka och ser nu att det gått ner avsevärt. Har aldrig gjort så innan, men femhundra kan man ju använda till annat på resan.
Man uppfattas inte som omständig om man gör så på samma hotel?

Ps väldigt bra forum med otroligt bra innehåll.

Välkommen till BC.se Jadessa!

Nej det är ingen fara. :)
 
Toppen