Senaste nytt

Tips behövs om Västra Florida - Anna Maria

kedja

Medlem
Bump...

Funderar på att stanna en vecka på Anna Maria Island (nu i november)
eller Siesta Key, eller nåt helt annat...;)

Någon som har varit på Anna Maria nyligen?
Reser med fru+dotter 2 år, siktar på att ta bara tadet det lugnt, njuta sol, strand, bad.
 

Berglund

Medlem
Klicka på kugghjulet i högra hörnet, så kan man få temperaturen i mer begripliga Celcius...
Så länge det är plusgrader så fungerar det smidigt att räkna såhär:
Farenheit > Celsius
Ta exempelvis 72 grader F, subtrahera 30 grader och dela återstoden på 2.
(72 - 30) / 2 = 21 grader C.

Enligt omvandlingstabellerna är
72 grader Farenheit = 22,22 grader Celsius

Därför duger ovanstående för att rimligt uppskatta och få ett ungefärligt värde. Det är ofta inom någon grads maginal. Tillräckligt för att snabbt ge en förståelse för ungefär hur varmt det är.

Det fungerar även att gå från
Celsius > Farenheit
Dubblera Celsiusgraderna och addera 30
Ta exempelvis 21 grader C, dubblera till 42 och addera 30 till 72F.
21 * 2 + 30 = 72F

Enligt omvandlingstabellerna är 21C = 69,80F så det är ju inte på något sätt exakt men det skapar en snabb uppfattning i en skala som man själv förstår och kan relatera till.

Väl mött!
 
Kom hem i fredags efter två veckor på västkusten. Trots ganska korta avstånd mellan orterna så skiljde sig väder och temperatur ganska mycket när vi var där, vilket även väderkartorna på tvn visade. Vi startade i Clearwater Beach och hade då ca 25 grader på dagarna och mellan 15-18 på kvällar (efter 18), så vi fick ha jackor på oss när vi gick ut och käkade någon kväll, då vindarna var svala. Bekanta till oss som var i Sarasota samtidigt hade då över 20 grader på kvällarna. Ena dagen blåste det ganska mycket i Clearwater, det var då vindstilla i Sarasota.

Nästa stopp var Siesta Key, då ökade temperaturen till ca 28 på dagar och max 20 på kvällar, så då funkade shorts och kortärmat på kvällar. Sista stoppert var i Naples, då var det plus 30 på dagarna och kanske 22-23 på kvällen.

Vi hade en eftermiddag med regn, resterande dagar var det sol. Enligt min icke vetenskapliga observation så blev det varmare desto längre söderut man kom. Kvällarna var betydligt svalare än vad vi trodde samt att det blev snabbt ”kyligare” när det blev mörkt. Luftfuktigheten var hög, handdukar som var ute på nätter var genomblöta på morgonen. Enligt ett par locals som vi pratade med så var nätter och kvällar kallare än normalt, dagarna var normala. Vi var sällan ute efter 21, så det blev säkert ytterligare svalare då. Även stor skillnad om vind eller ej, då vindar var lite svala. Men jämför man med Sverige, så är det givetvis stor skillnad. På dagarna var det oftast mycket bra väder. Första gången på västkusten för oss, jag kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka. På det stora hela ett mycket behagligt klimat.
 

agehall

Medlem
Så länge det är plusgrader så fungerar det smidigt att räkna såhär:
OT: jag räknat aldrig om numera för jag tycker inte det stämmer med hur temperaturen känns. (Ja, det låter och är jätteflummigt!) istället har jag bara lärt mig hur varmt/kallt jag uppfattar en viss temperatur i F. En annan egenhet är att jag i USA också slutar prata pm avstånd i km/miles - det blir alltid tid man anger istället, precis som de flesta amerikaner gör.
 

Resenären

Medlem
Celsius > Farenheit
OT:
Detta påminner mig om när hustrun var på sjukan i Minneapolis. Man tog tempen på alla patienter. Jag noterade att termometern var i grad C. På baksidan fanns en lathund som omvandlade till F.
Jag frågade varför. Jo, annars vet vi inte om patienten är sjuk eller inte, var svaret! ;)
 
Toppen