Senaste nytt

Thomas Cook i konkurs, hur påverkar det mig?

palmen

Moderator
Denna tråden startas för att de som på ett eller annat sätt blir drabbade av denna konkurs ska kunna ställa frågor och få hjälp med sin situation.

I skrivande stund är det ännu inte helt klart vad som händer med den svenska verksamheten med Ving, men uppdatering lär komma under dagen.

Vill man diskutera allmänt om konkursen finns det en tråd för detta
https://www.businessclass.se/forum/threads/thomas-cook-går-i-konkurs-2019-09-23.97810/

Denna tråd är som sagt avsedd för att hjälpa personer med svar på frågor och kanske hur de ska göra för att komma hem om det blir problem.
 

Canadien

Medlem
Har en vän med familj och barn i Turkiet. De bor på ett av vings sunwing hotel. De ska flyga hem i natt, men ser det redan är markerad inställd på swedavia. Vad är lämpligast lösning? Resan är bokad som flyg+hotel. Ser inga direktflyg hem (med annat bolag) finns förrann tidigast på torsdag. Hör via media semesterfirare blir inlåst på sina hotell då hotelägare vill först få betalt

Eftersom du inte skriver ort är det lite svårt att hjälpa till.
Finns direktfly från Istanbul iväll med Turkish till Arlanda. Hade jag varit dem hade jag bokat en taxi till någon av de större städerna och köpt ett reguljärflyg hem innan de tar slut. Priset nedan är för 4 vuxna enkel till Stockholm idag.

TK.PNG
 

Homer

Medlem
Ving har uppdaterat infosidan en aning


Är även Vinggruppen försatt i konkurs?

Konkursansökan gäller för Thomas Cook Group och inte Vinggruppen i Norden.

Vad händer med resenärer som befinner sig på resmålen?
Vårt fokus just nu är att ta hand om drabbade kunder och vi räknar med att ha mer information under dagen, men har i nuläget inte alla svar på hur Thomas Cook Groups konkurs kommer att påverka oss.

Vilka resenärer drabbas?
Konkursen innebär tillsvidare att Vinggruppens flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, är förhindrade att flyga. Ledningen för flygbolaget i Norden har därför fattat beslut att ställa in samtliga flygningar under måndagen. Samtidigt utvärderas all övrig chartertrafik som ett resultat av TC Groups konkurs. Resenärer som har bokat en resa med reguljärflyg omfattas inte av den inställda trafiken.

Aktuell information | Ving
 

NotRyan

Medlem
Samtidigt får inte Ving-kunder heller följa med på flighter som samtrafikeras med TUI, och som inte beflygs av TCAS.
 
Är i samma sits, försökte panik-boka hotellnätter i natt och när jag ska genomföra bokningen visar det sig att man bara kunde boka flyg eller flyg+hotell.

Detta är från plus artikel i AB.

Johanna Persson, vägledare på Hallå konsument (Konsumentverket):

Vad ska jag göra om jag har bokat en resa till höstlovet eller jullovet med Ving?

– Man får försöka ha lite is i magen och invänta besked från Ving. Har du bokat en resa så skyddas du ju av paketreselagen, så Ving har en skyldighet att ordna ett alternativ.

– Man ska vara försiktig just nu, Ving har inte gått i konkurs och vi har ingen information om att de ska göra det heller. Det är inte säkert att man kommer att drabbas. Man ska inte göra någonting förrän man haft kontakt med Ving och fått information om vad som ska hända. Det är viktigt att ta kontakt med Ving.

Hur ska jag göra om jag har ett presentkort?

– Vårt tips är att man utnyttjar presentkortet så fort som möjligt och bokar en resa. Har man en bokad resa kan man få ersättning via resegarantin om bolaget går i konkurs, men resegarantin gäller inte presentkort. Det är vårt generella råd när det gäller presentkort.
 

Homer

Medlem
Hur ska jag göra om jag har ett presentkort?

– Vårt tips är att man utnyttjar presentkortet så fort som möjligt och bokar en resa. Har man en bokad resa kan man få ersättning via resegarantin om bolaget går i konkurs, men resegarantin gäller inte presentkort. Det är vårt generella råd när det gäller presentkort.


Jo, det låter förnuftigt, men går det att köpa några resor ens med presentkort?



Med anledning av den uppkomna situationen har vi tillsvidare stoppat vår försäljning av resor.
Vi återkommer med information om detta så snart som möjligt.
Ving
 
Jo, det låter förnuftigt, men går det att köpa några resor ens med presentkort?



Med anledning av den uppkomna situationen har vi tillsvidare stoppat vår försäljning av resor.
Vi återkommer med information om detta så snart som möjligt.
Ving

Nu var dom snabba på Ving med att stoppa allt. Beklagligt för alla med presentkort.
 
Toppen