Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

Diskussion i 'Andre flyselskaber' startet af M.K, 21 September 2019.

  1. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vi talar nu om en skandinavisk bolagsgupp som tjänar miljarder varje år.

    Affären kunde säkerligen ha skett genom ett mer rationellt agerande som inte svuvade resenärer på 100 tals miljoner i utebliven EU 261/2004 samt fördelade borgenärer utan istället berikade en miljardär och riskkapitalbolag.

    Som sagt oberoende källor är kritiska, se ovan.

    Jag ser dock ingen prins på vit springare som en räddare i nöden här, han har tom själv i statsägtmedia på bästa sändningtid stolt sagt att upplägget var för att hindra någon annan att köpa bolaget. Någon som eventuellt hade tagit ansvar för bolagets EU 261/2004 åtaganden.
     
  2. Nemo

    Nemo Medlem

    By:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    "Låt inte det bästa vara det godas fiende"
    Hade inte Stordalen/Mix gått in som ägare så hade ännu fler förlorat, och med mycket större belopp.
     
    palmen, M.K, Nirster og yderligere 1 synes godt om dette.
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Och många hade förlorat jobbet.
     
    Mr Basic, Nirster, Cristoffer Cedergren og 2 andre synes godt om dette.
  4. M.K

    M.K Medlem

    By:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förlorar väl €800 nu på mitt ärende från 2017 men får förhoppningsvis lite värde med någon Choice deal framöver. Oavsett en bra ägare till Ving och jag är glad att det löste sig på ett bra sätt.
     
  5. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Rimligt att man ser till att friskriva sig från tidigare skulder (EU261/2004). Alternativet hade ju varit total konkurs och många fler ledsna miner.
     
    palmen og Berglund synes godt om dette.
  6. igelkotten

    igelkotten Medlem

    By:
    London
    Väldigt vanligt tillvägagångssätt vid sådana här situationer. Inte så märkligt heller - utan metoden att sätta bolaget i konkurs först hade ju ingen köpare viljat köpa bolaget. Precis innan transaktionen ägdes aktierna av just borgenärerna, troligen internationella finansiella institutioner, som tar vad de kan få i åter

    Experterna, dvs professorn från Karlstads universitet, har ingen koll alls - som vanligt när svenska professorer ska uttala sig om hur det går till i näringslivet.
     
    Christiansson, M.K, Elias og 2 andre synes godt om dette.
  7. Tonton

    Tonton Medlem

    hahah spot on...
     
  8. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Men nu talar vi om den svenska delen av företagsgruppen. En del som genererar miljardvinst varje år.

    Om svenska Triton eller kinesiska Fosun, eller någon annan tredjepart, gått in som ägare på samma villkor hade samma resultat uppnåtts.

    Allt snack om att "rädda" ett bolag som genererar överskott på 1,5 miljarder genom att peta in 6 miljarder är snömos, det är bara en jäkligt bra affär. Det är ingen välgörenhet.

    Nu vet vi dock inte alla detaljerna kring affären, hade varit kul att veta hur mycket Triton bjöd, det bud som ratades tidigare.
     
  9. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ägdes skandinaviska vinggruppen av finansiella institutioner? Jag hade för mig att de var dotter/koncern bolag till, och således ägdes av, det i London och Frankfurt börsnoterade Thomas Cook UK Plc vilket försatts i konkurs. Antingen direkt eller indirekt.
     
  10. igelkotten

    igelkotten Medlem

    By:
    London
    Moderbolaget i koncernen har under lång tid hållts vid liv genom lån (vanliga lån och obligationer) med finansiella institutioner som långivare. En konkurs av ett bolag i denna storleksklassen har med all säkerhet skett efter flera veckor av förhandlingar med dessa långivare om mer pengar eller förlängning av lånen - vilket de till slut sagt nej till.

    Dessa lån som moderbolaget haft har säkrats (vilket är väldigt vanligt) mot alla tillgångar som moderbolaget/gruppen har, vilket inkluderar aktier i dotterbolag, som t ex den skandinaviska vinggruppen. Anledningen är att vid en konkurs, vill långivarna kunna sälja aktierna i dotterbolagen eftersom man får mer pengar (oftast) att sälja ett helt bolag än dess tillgångar styckesvis. När konkursen i moderbolaget blev faktum, så innebär det att all säkerhet för lånen omedelbart blir ägda av långivarna, dvs att skandinaviska vinggruppen ägdes av moderbolagets långivare.

    Det brukar finnas en välplanerad kedja av handlingar som sker simultant hos bankerna, bolaget (dvs Thomas Cook), i domstolarna och, ofta, i förhandlingsrummen med eventuell uppköpare. T ex Mike Ashley i Storbritannien är proffs på att komma in i dessa situationer och "rädda" jobb. I detta fall, som du ser i artiklarna du länkade, tycks myndigheter även ha varit involverade i att få till köpet på ett smidigt sätt. I detta fall fick köparen (Stordalen) bort EU 261-skyldigheter. I andra fall har köpare fått bort stora pensionsskulder eller liknande, vilket är bra mycket mindre populärt.
     
    011430121 og Berglund synes godt om dette.

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×