Senaste nytt

Swiss vs Lufthansa vs KLM vs SAS vs Norweigian (Long haul economy, San Francisco)

mha321

Medlem
Jag ska till San Francisco från Arlanda och jag hittar likvärdiga biljetter med Swiss, Lufthansa, KLM, SAS och Norweigian (och kanske Air France). Blir ekonomibiljett. Då jag mest brukar åka österut med andra bolag när det gäller long haul tänkte jag höra hur ni skulle ranka dessa, och/eller vilka jag ska undvika. Det viktigaste för mig är att kunna sova skönt och att servicen hyfsad.

Det är inte listar under det du tagit upp men kan tipsa om att båda de gånger när jag haft idiot lång väntan i immigration på sfo (två timmar eller värre) så har jag kommit med LH454 från Frankfurt. Så timing i arrival på den är inte det bästa...

3. Swiss, har haft sex flygningar med dem i år, enbart pga att inga rimliga alternativ funnits. Gamla flygplan, ingen service som sticker ut och dåliga på specialmat. Har haft svårt att hålla tiderna vid fem av sex flygningar.

LX39 flygs med nya fina 777or. Du har antagligen varit utsatt för deras gamla 340.

Övriga kommentarer kan jag inte uttala mig om, så jag bara flugit Swiss long haul in business på sistone. Förutom det med att hålla tiden vilket de gjort på alla mina turer.
 
LX39 flygs med nya fina 777or. Du har antagligen varit utsatt för deras gamla 340.

Övriga kommentarer kan jag inte uttala mig om, så jag bara flugit Swiss long haul in business på sistone. Förutom det med att hålla tiden vilket de gjort på alla mina turer.

Absolut, så är det väl, att jag fått flyga i Swiss "svarta får" vilket förklarar att det är slitet, dålig IFE och kanske även svårigheten att hålla tiderna. Kan dock inte förklara maten eller den intetsägande servicen. När det gäller servicen måste jag dock i rättvisans namn säga att det var mycket trevlig service häromdagen från Zürich till Sao Paulo. Dock bara en gång av totalt 6. Maten var dock lika dålig som vanligt.

De sträckor jag flugit med Swiss har varit till eller från Shanghai, Hongkong, Beijing och Sao Paulo.
 
Swiss verkar konsekvent neka ersättning enl EU261 så det kan vara en anledning för vissa att välja bort dem, spec vid endast 45 min byte.

Tänkte bara inflika här att när jag flög från Zürich till Sao Paulo i onsdags avgick vi 1,5 timme sena från Zürich. I väntan på att de skulle bli klara pratade jag med gate personalen och tänkte förhöra mig om vilka rutiner de har om flyget ställs in eller om vi blir ännu senare.

Det man svarade då var att vid längre försening står Swiss för hotell och mat och om flyget dessutom ställs in så blir man gratis ombokad till annat flyg. Jag försökte få dem att nämna EU-förordningen också men det lyckades de undvika att svara på. Fick intrycket av att de inte hade något intresse av denna.
 

ZZZebra

Medlem
Varför inte SAS med Arlanda-Köpenhamn-San Francisco och tillbaka San Francisco-Chicago-Arlanda?

2163:- dit och 2647:- hem.

Håller helt med här, att ha ett byte tidigt på morgonen i Köpenhamn eller ute i Europa är riktigt trist. Mycket skönare att kunna sova. Hälften av gångerna så säger jag till att jag inte vill ha någon frukost för att få sova längre.
 

airac

Medlem
Håller helt med här, att ha ett byte tidigt på morgonen i Köpenhamn eller ute i Europa är riktigt trist. Mycket skönare att kunna sova. Hälften av gångerna så säger jag till att jag inte vill ha någon frukost för att få sova längre.
Håller också med där. När det gäller economy föredrar jag byte i Europa på utvägen och byte i USA på vägen hem, eller 'bussturen' på 50 min från CPH.
 
Möjligen att jag hade avstått både Norwegian och SAS eftersom de har valt koncept där man som vanlig ekonomipassagerare skall behöva krångla med betalning för dryck/mat i varierande grad.
Förstår inte hur du tänker här då mat och dryck till mat ingår i SAS longhaul.
Har inte haft några problem med att få icke alkoholhaltiga drycker övriga tider heller.
Finns möjlighet att välja rad 30 så funkar SAS economi även på långa flygningar. Ny, fräsch inredning på nästan alla longhaul.
Även om man har policyn med economi så kan man dessutom chansa med plusgrade och betala det själv.
 

Pho

Medlem
Förstår inte hur du tänker här då mat och dryck till mat ingår i SAS longhaul.
Har inte haft några problem med att få icke alkoholhaltiga drycker övriga tider heller.
Finns möjlighet att välja rad 30 så funkar SAS economi även på långa flygningar. Ny, fräsch inredning på nästan alla longhaul.
Även om man har policyn med economi så kan man dessutom chansa med plusgrade och betala det själv.

Nu har jag inte flugit SAS på longhaul på ett tag, så kanske har missförstått, men vad jag hört från kollegor och även tycker mig ha läst så är det begränsat till en alkoholfri dryck vid maten om man inte är diamond. Om detta inte är fallet så är det ju bra!
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag inte flugit SAS på longhaul på ett tag, så kanske har missförstått, men vad jag hört från kollegor och även tycker mig ha läst så är det begränsat till en alkoholfri dryck vid maten om man inte är diamond. Om detta inte är fallet så är det ju bra!
Jag vet inte om andra alkoholfria drycker men våde vatten och appelsinjuice var tillgängliga i galley utan kostnad på Stockholm-Hong Kong, Köpenhamn-Beijing/Tokyo i SAS Go.
 
Toppen