Senaste nytt

Svenskt flyg inrikes efter Covid-19?

MDM

Medlem
Många bolag och aktörer kämpar för sin överlevnad, men vad tror ni kommer hända med den svenska inrikesmarknaden framöver på lite längre sikt?

Personligen tror jag,
- SAS kommer flyga vidare på baslinjer likt tidigare.
- BRA får nog svårt att komma tillbaka och driva verksamhet, om man gör det så är varumärket skadat.
- DY lär inte flyga inrikes i Sverige på ett bra tag, de lär prioritera annat framöver om de överlever.

- Fler lokala aktörer likt Sverige flyg idén där man har lokal tillhörighet och tryggar sitt eget flyg.

Vad har ni för tankar alt. vad vill ni se för utveckling?

Allt väl.
 

Bankiren

Medlem
Nu ska man kanske inte skriva det på det här forumet (;)) men jag hoppas personligen att det här kan ge ett uppsving för inrikeståg. Det hade varit trevligt om vi kan ta en seriös diskussion i Sverige om framtidens transporter.
 

011430121

Medlem
Nu ska man kanske inte skriva det på det här forumet (;)) men jag hoppas personligen att det här kan ge ett uppsving för inrikeståg. Det hade varit trevligt om vi kan ta en seriös diskussion i Sverige om framtidens transporter.
Det är väl kapacitet brist på spåren på de stora linjerna i Sverige?
 

Bankiren

Medlem
Det är väl kapacitet brist på spåren på de stora linjerna i Sverige?

Ja, på vissa delar iaf. Så beror på vad man vill komma åt, att kolla om malmö-sthlm lätt går
Att ställa om, ja då
Är det tjockt vissa delar, vilket jämför redan nu issues. Att öka kapacitet som i fler tåg blir ju då
Omöjligt utan kräver mer räls, vilket tar tid

Kapacitet - Trafikverket

Nya stambanor - Trafikverket

Ja, det tar ju både tid och kostar pengar att ställa om. Ska vi vara ärliga, så är väl dock tidsvinsten med flyg marginell på de flesta sträckor. Att åka tåg är ju också en väldigt trevlig upplevelse. :D
 

varva77

Medlem
Är inte så säker på att BRA försvinner eftersom de håller till på Bromma. Dels tror jag det finns en marknad dessutom har Bromma inget existensberättigande utan BRA. Blir väldigt svår att motivera att ha lite privatflyg (och visst ett par avgångar med Brussels och Finnair) i ett så attraktivt läge.Inte för att jag tror att Swedavia eller staten skulle rädda BRA just därför men på något sätt tror jag reguljärflyg i större skala kommer att fortsätta finnas på Bromma till minst 2035 eller vilket datum det nu är som gäller.

BRA och Norweigan försvinner. SAS blir kvar och snabbar på sin utfasning av 737 och A340. Beställer fler NEOS och A350 för att ta marknadsandelar efter Norweigans KK.Bromma stängs och det blir dyrare att flyga.
 

Palazzi

Medlem
Tror att trafikplikten på flera linjer kommer att utökas från temporär till konstant (åtminstone under en längre tid). Detta räddar SAS, men övriga tunna linjer kommer likt nu fördelas på ett gäng mindre aktörer som säkerligen inte bara kommer innebära trevliga reseupplevelser.

Norwegian försvinner permanent inrikes tror jag. Kanske gör BRA ett försök att konsolidera den tunna trafiken och gå in i alla dessa upphandlingar...vem vet. Alternativet för BRA är väl konkurs, och kanske har de heller inte längre ett existensberättigande.

Långsiktigt är väl de flesta överens om att inrikestrafiken, där det är tidsmässigt möjligt, ska övergå till rälsbundet. Detta kommer dock inte, i relation till de kraftiga ekonomiska effekter vi nu ser, kunna försvaras i en riksdag på ett bra tag.
För övrigt så går det ju trögt även för nya tågbolag i Sverige, där t.e.x. Flixbus/Flixtrain skjuter på etablering gång efter annan.

Tror att SAS tillsammans med Air Baltic (som innan Corona ryktades starta Europa direktlinjer tillsammans med SAS) kommer att ersätta några matarlinjer med direktflyg till Europa. Kan tänka mig att Göteborgare t.e.x. kommer slippa än fler byten.
Högre flygpriser kan vi nog räkna med om konkurrensen mattas. Har svårt att se att inrikes Sverige skulle prioriteras av de stora aktörerna om flygplanskapaciteten ska disponeras vettigt (de flesta led ju brist på plan), så antingen gör BRA eller Norwegian ett nytt försökt, eller så blir det nära monopol.

Egentligen tycker även jag att tågtrafik helst ska ersätta flyg inrikes, så därmed är det väl bra. Prismässigt har det kanske inte heller varit hållbara nivåer när bolagen ständigt står på randen till konkurs eller med resultat som utlösta strejker.

Det som dock gör mig lite orolig är att upphandlingarna för även tågtrafik gör det svårt att få kontinuitet. VY har ju vunnit en upphandling på nattåg till övre Norrland och tog därmed bort förlängningen till/från Göteborg. I Norge har man väl nu 3-4 vinnare i olika upphandlingar vilket kommer komplicera anslutande trafik...

Med risk för att låta lätt kommunistisk så tycker jag att de Skandinaviska länderna bör göra en gemensam satsning på att återförstatliga just långväga tågtrafik så att man kan se några verkliga miljöeffekter. Innan dess tror jag att det blir svårt att stjäla något väsentligt från flygtrafiken. Borde säkert gå att göra en sådan lösning då det ändå inte är möjligt att bedriva den typen av trafik på kommersiell basis (enligt Trafikverkets kalkyler iaf).
 

TomJ

Medlem
Det jag gärna skulle vilja se är ordentliga reguljära tåglinjer till hubbarna, ARN, CPH, OSl och kanske GOT. Jag hade helt klart hellre tagit tåget till ARN för byte till flyg sista biten till Luleå eller vart man nu ska. Förutsätter dock samarbete så att jag som kund kan boka med 30min bytestid och att jag blir ombokad till nästa flyg vid förseningar. För mig är det framförallt den aspekten som sätter käpparna i hjulet för att resa med tåg där det är möjligt. Till Stockholm åker jag helst tåg direkt till centrum men till övriga landet måste man förbi ARN och då funkar det inte med tåg. Hade man dessutom kombinerat bonusprogrammen så jag kunde ta mina EB-poäng och boka en resa exempelvis malmö-ARN med tåg och vidare till Luleå med flyg till samma pris hade det varit perfekt! Eller om jag betalade samma resa att jag fick alla poäng till ett ställe.
 

Hachans

Medlem
Det jag gärna skulle vilja se är ordentliga reguljära tåglinjer till hubbarna, ARN, CPH, OSl och kanske GOT. Jag hade helt klart hellre tagit tåget till ARN för byte till flyg sista biten till Luleå eller vart man nu ska. Förutsätter dock samarbete så att jag som kund kan boka med 30min bytestid och att jag blir ombokad till nästa flyg vid förseningar. För mig är det framförallt den aspekten som sätter käpparna i hjulet för att resa med tåg där det är möjligt. Till Stockholm åker jag helst tåg direkt till centrum men till övriga landet måste man förbi ARN och då funkar det inte med tåg. Hade man dessutom kombinerat bonusprogrammen så jag kunde ta mina EB-poäng och boka en resa exempelvis malmö-ARN med tåg och vidare till Luleå med flyg till samma pris hade det varit perfekt! Eller om jag betalade samma resa att jag fick alla poäng till ett ställe.
Det finns så mycket man hade kunnat göra med tågtrafiken om man vågat tänka utanför boxen. Som du säger, integrera lite mellan flyg och tåg, förläng enstaka snabbtåg förbi storstäderna, se över businessprodukterna etc.

Men ingen är särskilt pigg på det.
 
Toppen