Senaste nytt

Strul med Thai rewards booking

Kris

Medlem
Har hamnat i limbo med en rewardsbokning. Tips och hjälp mottages tacksamt.

Bokade Hongkong-Bangkok(stopover)-Koh Samui(stopover)-Bangkok-Hongkong för någon månad sedan. Hittade rewards-platser i C och köpte för två personer med Eurobonus-poäng (via SAS, ingen 2-4-1). Köpte sen motsvarande biljett för två personer med $. Fick alla biljetter fint tillsänt via mail. So far so good.

Häromdagen så fick jag dock ett sms från SAS om att en eller flera flighter blivit inställda. Ringde SAS och frågade och de meddelade att BKK-USM-BKK blivit inställd av Thai. De sa att de inget kan göra och bad mig att kontakta Thai. Ringde Thai i Stockholm som hänvisade till Thai i Hongkong... Jag kollade lite alternativ och föreslog att Thai skulle boka om oss till en BangkokAir flight (som de har code share med) på cirka samma tid och framförallt samma datum. Skall noteras att BangkokAir flyger denna sträcka flera gånger om dagen.

Skickade mail till Thai i Hongkong med dessa explicita alternativ. De var ok att boka om min $-biljett till alternativet, men sa att SAS måste fixa min rewardsbokning. Fair enough, det är trots allt SAS som sålt mig den biljetten. Ringde SAS idag, som (no surprise) inget kan göra. Det finns inga Star Alliance reward seats längre. Kunde jag såklart räkna ut då Thai ställt in sina flighter och Thai verkar helt eller delvis slutat flyga sträckan (i alla fall i tidig Februari 2018 som det gäller). Efter en lång portion argumenterande på telefon hamnade jag i limbo där SAS erbjudande är att boka av eller boka om till ett datum där det finns lediga platser (vilket inte alls passar för min del). Mannen på SAS citerade reward regler krig inställda flyg som är "boka om till andra flyg efter bästa förmåga om och när tillgänglighet finns". Jag förstår att en support-agent inte kan ta sig vilka friheter som helst så efterfrågade någon i chefsledet att prata med. Finns dock bara på vardagar...

Har just skickat ett mail till Thai i Hongkong och bett dem fixa det, men har relativt låga förhoppningar kring detta. Mitt förslag till SAS var att kontakta Thai och lösa det på något sätt. Det finns ju trots allt busslaster med revenue-tickets på aktuell sträcka och datum med en Thai code share partner.

Några tips eller idéer om hur jag kan lösa detta? Behöver åka aktuella datum och tillsammans, så att boka om flera veckor senare är inget alternativ.



Lägger inlägget här då det involverar både Thai och SAS Eurobonus (även då biljetten i fråga med problem är köpt av SAS)
 

Kris

Medlem
Kämpar på... SAS vägrar. Thai "tittar på det". Låga förväntningar, men hoppas på en lösning. Tips mottages fortfarande tacksamt. :)
 

jumbooze

Medlem
Lycka till, du har inga poäng du kan omsätta till miles hos Bangkok Airways? Eller boknisngbara hos dem, tex JAL och andra kan man boka award hos Bangkok Airways.
 

Kris

Medlem
Lycka till, du har inga poäng du kan omsätta till miles hos Bangkok Airways? Eller boknisngbara hos dem, tex JAL och andra kan man boka award hos Bangkok Airways.
Dessvärre inte :(
Det finns ju såklart ett alternativ att köpa sträckan cash. Trist att ha separata biljetter dock om det blir förseningar osv.
 

Berglund

Medlem
Jag håller nog med SAS och Thai här.
Är flyget inställt, så kan de inte rimligtvis behöva köpa "obegränsat dyra revenue tickets" till dig bara för att fullfölja bokningen. De har erbjudit dig att kostnadsfritt boka av eller boka om till datum då det finns platser, jag tycker faktiskt att de har gjort vad de kan och framför allt följt reglerna. Att du sedan "behöver" åka vissa datum, tja det är mer av ditt problem än SAS problem. Är det så viktigt för dig med just dessa datum och tider, kan du ju, som du själv noterat, köpa biljetterna själv. Inte lika billigt och bra som du tänkt dig från början men om just dessa datum är viktiga, verkar det ju onekligen som om det är alternativet som återstår. Varför är det alltid någon annan som skall fixa och betala, så att det blir precis som du vill?
 

fcx

Medlem
EU 261/04 gäller tyvärr inte, så då är det det Thailändska konsumentskyddet som ska träda in (om det finns något).

Surt läge.
 

Kris

Medlem
Hur många timmar mellan flygen?

Någon av dessa borde ha omvända tabeller för att boka
Flight Awards Redemption - Bangkok Airways FlyerBonus

Så om du har mycket IHG poäng så kanske du kan hitta någon av dem här och överföra
Miles | Redeem Rewards | IHG
Bra idé med IHG poäng-->miles, tack! Hade inte tänkt på det. Har förvisso bränt >600k IHG-poäng på samma trip, så börjar bli lite tomt i ladorna, men kan ju alltid stuva om vid behov.

Problemet kvarstår ju förvisso med att man inte får genomgående biljett.

Tror det är cirka 2h mellan flygen. Men kan såklart boka ett senare, fast undviker det helst, då det innebär senare ankomst (reser med barn).
Det är både aspekten av förseningar men även möjligheten att checka bagage hela vägen.
 

Kris

Medlem
Är flyget inställt, så kan de inte rimligtvis behöva köpa "obegränsat dyra revenue tickets" till dig bara för att fullfölja bokningen.
Prisbilden för $-tickets är ganska homogen. Dvs motsvarande prisbild före som efter incidenten. (jag övervägde att köpa biljetter med Bankok Airways till oss alla initialt innan jag hittade reward tickets med Thai). Jag respekterar såklart din åsikt, men jag försöker hitta en lösning på situationen.
 

Kris

Medlem
EU 261/04 gäller tyvärr inte, så då är det det Thailändska konsumentskyddet som ska träda in (om det finns något).

Surt läge.
Agree, surt läge. Tänkte vänta med att blåsa liv i min Thailändska juridiska armé...:)
Håller tummarna mht min dialog med Thai. Inget svar ännu...
 
Toppen