Senaste nytt

Stockholm - Las Vegas sökes! [TÄVLING - Vinn ett par Bose QC35]

Brandten

Medlem
Sådär... nu sitter jag framför en dator.

Rutten just nu:
4/1 SK589 - ARN-BRU - B737-600 - seat 2A
4/1 SN501 - BRU-JFK - A330-300 - seat 1A
4/1 UA418 - EWR-SFO - B777-200 - seat 7A
7/1 AC1858 - LAS-YUL - A319 - seat 24A
8/1 AC835 - YUL-YYZ - A330-300 - seat 1K
8/1 AC846 - YYZ-MUC - B777-300ER - seat 1K
9/1 LH216 - MUC-ARN - A320 - seat 4A

Har inte läst på alls om platserna så kom med inspel om jag bör byta.

Igår precis kl17 hittade jag hemresan på United´s sida men då hade ju Tallinn stängt så gick inte att boka. Fick tips att ringa vanliga bokningen för att imorgon (läs idag) ringa Tallinn och lägga på 2-4-1 vouchern. Detta gick tyvärr inte så fick ringa Tallinn direkt kl09 idag för att boka hela kalaset.

Min förhoppning var att få flyga Austrian som jag läst mycket bra om och alternativet var som ni ser i post#84.
När jag kom fram i morse fanns dessa platser inte kvar vilket jag också kunde bekräfta med en snabb sökning på United´s sida. Mitt nästa alternativ var med Swiss (som också fanns igår) men dessa platser var också borta nu.

Agenten (minns inte vad hon hette tyvärr) sökte efter alternativ och föreslog ganska snabbt SAS direkt till ORD vilket jag vänligen tackade nej till och förklarade varför jag inte valde det enklaste alternativet. Hon förstod precis och hittade istället ledig plats på SAS till Brussel och Brussels Airline till JFK. Hon reserverade det direkt och jag gjorde en snabb sökning på United och konstaterade att tillgängligheten försvann så jag tog sista platsen för denna gång.
Som vi konstaterat tidigare i tråden, så tog det dock stopp i New York. Näst intill omöjligt att hitta C inrikes i USA och hon letade i 15 minuter efter alterantiv routing utan att hitta en enda connection med ens economy, innan hon plötsligt utbrast: - Sir, it just came up a seat in business from EWR to SFO with United. - Taget! :) Fördelen med detta är att jag får testa B777-200 (bara flugit 300 tidigare, jo jag vet att de är snarlika men kul med något nytt i listan), samt flyga baklänges.

Från SFO till LAS fanns det ingenting (inte ens economy) så det löser vi senare.

Från LAS till anywhere, fanns inte heller något i C så det blev Air Canada Rouge till YUL i economy. Från YUL fanns lite olika alterantiv i C till Europa men ville inte flyga till LHR eller FRA som hade tillgänglighet och inte tillbaka till BRU heller. Andra destinationer hade för dåliga connections till ARN vid ankomst utan att komma hem för sent. Så det blev ett litet hopp tillbaka till YYZ med Air Canada i C och därifrån till MUC med Air Canada i C samt LH C connection till ARN.

Hon var tvungen att kolla giltlig routing dit (pga zoner) och hon var borta i någon minut för att testboka om hemresan var giltlig i och med många stopp i samma zon. Jag har absolut ingen koll på dessa zoner så det var några nervösa minuter innan hon sa (lite förvånat?) att det gick bra.

Valde som vanligt plats direkt för att inte gå miste om fönsterplatser. Dessa kan komma att ändras närmare (om det finns plats) då jag vet lite mer om vilken sida som erbjuder bästa utsikten vid approach etc.

Rutten just nu:
4/1 SK589 - ARN-BRU - B737-600 - seat 2A
4/1 SN501 - BRU-JFK - A330-300 - seat 1A
4/1 UA418 - EWR-SFO - B777-200 - seat 7A
7/1 AC1858 - LAS-YUL - A319 - seat 24A
8/1 AC835 - YUL-YYZ - A330-300 - seat 1K
8/1 AC846 - YYZ-MUC - B777-300ER - seat 1K
9/1 LH216 - MUC-ARN - A320 - seat 4A

Har inte läst på alls om platserna så kom med inspel om jag bör byta.






Edit:
Just det... nya moment iom bokningen:
Flygplatser: BRU, JFK, YUL, YYZ, MUC
Flygplan: B777-200
Flygbolag: SN, AC (Rouge) och AC
Lounger: Får läsa på vilka som ska besökas!
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Nja. Austrian landar 14:45 och Brussels klockan 13:20. Med tanke på att du skall byta flygplats (och passera immigration) skulle jag nog säkerställa att komma till JFK så tidigt som möjligt - även om jag förstår att just det inte är din drivkraft ;)
 

Brandten

Medlem
Nja. Austrian landar 14:45 och Brussels klockan 13:20. Med tanke på att du skall byta flygplats (och passera immigration) skulle jag nog säkerställa att komma till JFK så tidigt som möjligt - även om jag förstår att just det inte är din drivkraft ;)

Hehe nej inte min drivkraft. :)

Om man bortser från det (fanns lite alternativ nu från NYC såg jag) så hittar jag inga reviews som säger att det ena bolaget är mycket bättre än det andra. Lyckas heller inte se om SN eller OS har samma stolar som SK har?

Oavsett vad jag väljer nu så kan jag ju alltid ta det andra när det är dags för CES 2018.
 

Brandten

Medlem
Betyder det att vi har en vinnare?
Nej tävlingen pågår fortfarande då:

- Det fattas ett leg SFO-LAS.
- Jag inte har tid för lounge i BRU 4/1 med bara 1h 15min connection.
- EWR och SFO är egentligen inte en nyhet för mig, hade hellre sett tex LGA-LAS (eller LAX).
- 15h i Montreal kanske kan vara spännande men hade nog hellre fördelat det på YUL och YYZ för lite mer loungetid.
- Jag bara, tack vare punkten ovan, bara har 2h 46min i Toronto. Hade gärna haft lite mer tid där för lounghopping.
- 1h 55min i MUC kanske räcker men har aldrig varit där och kunde tänkt mig att sänka en fika eller två i någon lounge.

Så än finns tid för ändring i bokningen. :)
 
På tal om Laguardia. När jag var där för ett år sedan så fick jag höra talas om en märklig regel som innebär begränsningar i inrikestrafiken. Någon som vet om den fortfarande gäller?
"A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km), but exceptions to the perimeter rule are flights on Saturdays and flights to Denver. "

Är den fortfarande giltig så kan du inte flyga LGA-LAS/LAX utan byte , eller på en lördag...
 

Brandten

Medlem
På tal om Laguardia. När jag var där för ett år sedan så fick jag höra talas om en märklig regel som innebär begränsningar i inrikestrafiken. Någon som vet om den fortfarande gäller?
"A perimeter rule prohibits nonstop flights to or from points beyond 1,500 statute miles (2,400 km), but exceptions to the perimeter rule are flights on Saturdays and flights to Denver. "

Är den fortfarande giltig så kan du inte flyga LGA-LAS/LAX utan byte , eller på en lördag...
Intressant, ska läsa på om detta! Kan det bero på MTOW (Max TakeOff Weight) med tanke på bränsle man kan tanka dvs längden på startbana som behövs?
 

Brandten

Medlem
Då är det ju märkligt att regeln inte gäller på lördagar. Bränslet är ju knappast lättare då.
Om man INTE har begränsning så blir det kanske mycket heavy´s (tung trafik, Boeing 767, 757, 777 etc) varje dag, istället för bara lördagar vilket kanske är störande eller något. Vet inte hur bra terminalen/flygplatsen klarar av tung trafik hela dagarna tex?
 
Toppen