Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

MTheC

Medlem
Det som sen var kvar var hemresan. Lite annan flygtid än tidigare gånger för oss med avgång vid 13-tiden från Singapore. Inte optimalt för mig som gillar att sova på flyg men tanken här var att det var smidigt att komma hem på kvällen så man kan somna direkt och komma in allt utan problem med jet lag. Ankomst till flygplatsen och ingen kö alls till incheckningsdiskarna. Hade haft problem att registrerar eurobonusnummer online så bad kvinnan som skötte incheckningsdisken att göra det – ledde till en ganska intressant diskussion. Jag bad henne registrera det och hon sa utan att försöka att det inte går att registrera SAS då det endast går med Star Alliance-bolag – trots att jag insisterade på att de var Star Alliance-medlemmar så ville hon inte tro på det. Visade star alliance hemsida och när jag höll på med det kom någon form av supervisor fram (tog ju lite tid så kanske undrade vad som hände) och bekräftade att jag hade rätt. Vet inte om personen i fråga var ny (noterade att de hade ett antal personer som hade SQ-brandade kavajer medan flera andra, bl a den kvinnan som ”hjälpte” oss, hade röda kavajer med SATS-branding på.) Vet inte om de lagt ut vissa saker på lokala ground handling-bolaget men saknades viss kompetens och lite tröttsam attityd men gick trots allt bra till slut. Den minsta i sällskapet var dock väldigt nöjd med att det tog tid då det fanns en stor Frozen reklamgrej samt en självkörande städmaskin att roa sig med.

IMG_7055.JPG
IMG_7056.JPG
IMG_7057.JPG
IMG_7059.JPG


Snabbt genom passkontrollen och till loungen. Konstaterade till min besvikelse att de numera kör samma champagne i loungen som ombord. Hindrade mig inte från att dricka något glas champagne. Matutbudet i Silverkris loungen ganska bra, fanns mycket att välja på och extra plus för att man kan beställa annan mat till barn (som då lagas då, tror det var chicken nuggets med pommes nu).

IMG_7064.JPG
IMG_7065.JPG
IMG_7066.JPG
IMG_7067.JPG
IMG_7068.JPG
IMG_7069.JPG
IMG_7071.JPG
IMG_7070.JPG
IMG_7073.JPG
IMG_7074.JPG
IMG_7075.JPG
IMG_7081.JPG

Övriga vinutbudet var ganska ok, testade bara några få droppar av respektive men bättre än förväntat (och än många andra business class lounger). Smidig och bra hanterad prio boarding där vi snabbt var vid vår plats. Vi var ju tre personer (2 vuxna och 1 barn) så ville ha tre platser på samma rad så fick bli rad 16. Hade inga egentliga klagomål kring placeringen även om jag annars föredrar den mindre business class-kabinen så funkade detta bra. Snabb service när man satt sig ned och Singapore Airlines har i alla fall inte försökt ta bort champagne innan man är i luften. Lite trist att man inte får något riktigt amenity kit men verkar vara så på dagflygningar för Singapore Airlines.


IMG_7082.JPG
IMG_7083.JPG
IMG_7084.JPG
IMG_7084.JPG
IMG_7085.JPG
IMG_7086.JPG
IMG_7087.JPG
IMG_7107.JPG

Vi hade förbeställt mat via book the cook. Har tidigare inte alltid varit supernöjd med maten ombord men efter att ha sett vad man kunde få om man inte förbeställde. Jag hade valt en curry som första måltid, den var väldigt bra. Jag tycker generellt den asiatiska maten hos Singapore Airlines varit av bra kvalitet medan den västerländska svajat rejält. Junior var väldigt nöjd med biffen som var första måltiden. Mrs hade valt ramen och den var också bra. Servicen var generellt bra och uppmärksam, som vanligt svårt att få dem att förstå konceptet att jag vill ha ett lite glas vin. Testar hellre flera än dricker hela glas av alla sorter. Vinutbudet var ganska ok, rieslingen var trevlig. Chardonnayen från Margaret River var inte dålig men inte något särskilt.

IMG_7092.JPG
IMG_7097.JPG
IMG_7098.JPG
IMG_7091.JPG
IMG_7090.JPG
IMG_7089.JPG
IMG_7088.JPG
IMG_7110.JPG
IMG_7109.JPG



Försökte sysselsätta mig med att kolla en del filmer men var inte så mycket jag tyckte var spännande, många av de nyare filmerna hade jag redan sett så blev att kolla en del gammalt samt dricka champagne. Sov inte direkt något utan kom efter ett tag fram till att jag lika väl kan vara vaken hela resan. Kändes just då som en bra idé. Andra matservering var inte lika på hugget, de hade svårt att hitta en del dryck (frågade efter alkoholfri dryck då) och det kolsyrade mineralvattnet var slut och tog 15 min för dem att leta fram en cola zero. Hade dock inte så bråttom så störde mig inte så mycket just då. Andra måltiden hade vi också förbeställt. Jag körde biffen, den var bra – kunde kanske varit lite mer rosa men smakmässigt bra. Jr hade mat från barnmenyn, och var måttligt imponerad av pasta med köttbullar. Slutade med att hon åt upp halva min biff och jag fick äta lite pasta. Förstår att hon var måttligt imponerad. Mrs hade valt beef rendang och rekommenderade den inte, baserat på en tugga jag smakade så håller jag med.

IMG_7112.JPG
IMG_7113.JPG
IMG_7111.JPG


Ankomst till Frankfurt var i tid, vi var alla rejält trötta vid denna tidpunkt och är då måttligt kul att ankomma Frankfurt. Passkontrollen var visserligen smidig (ingen kö) men sen lång promenad till säkerhetskontroll som förvisso var snabb om kunde använda prio-kön (i annat fall var det riktigt lång, skulle uppskatta 30 min väntan) men sen ännu en lång promenad för att ta sig till våra gater. Visserligen bra att få röra på sig lite efter lång flygning. Vi tog ett snabbt stopp i loungen, ganska bra matutbud men åt inget där då det snart var dags för nästa flyg.

IMG_7118.JPG
IMG_7117.JPG
IMG_7116.JPG
IMG_7115.JPG
IMG_7114.JPG


Det sköttes exemplariskt med prio boarding, är enligt min erfarenhet ofta så med LH. Sittandes på planet började dock lite circus. De har tydligen bytt plan så många som vill byta platser vilket skapar lite kaos. Sen har de även släppt på en mer passagerare än det finns plats för och då man bestämt vem som inte ska få följa med så vill dennes resesällskap inte heller följa med (de åkte om jag förstod det rätt på stand-by biljett) men det gjorde att vi blev ca 20-30 min sena. Inte vad man behöver efter lång resa men inte så mycket att göra. Fick snabbt när vi var uppe i luften mat, inte något särskilt inspirerande men var i alla fall hungrig så den gick ner. Väldigt händelsefattig resa men i detta skede uppskattades det då jag nu kände mig ganska redo att lägga mig och sova.

IMG_7119.JPG


Landat på Arlanda och man vet att man är hemma när man möts av kaotisk bagagehantering, vi kommer in längst ut på F-piren men väskorna kommer längst bort i andra ändan. Som ofta är fallet så funkar inte alls prio-tagning av väskorna. Våra väskor är de första prio-taggade väskor som kommer och det är i tredje batchen av bagage (uppskattningsvis ett 60-80-tal väskor har då redan kommit) efter en väntan på ca 20 min. Det är väl kanske inte LHs fel men lite trist. Vi var dock nöjda med att kunna packa in oss i taxin och bege oss hem för efterlängtad sömn efter ca 22h på resande fot (från det vi lämnade hotellet).


Tack till alla som följt detta, tog lite tid att få ihop det sista.
 

MTheC

Medlem
En sån lista vore myyycket uppskattad! Jag och frun har Singapore som sista stopp på bröllopsresan (som är snart nu) och tips på bra cocktailbarer hade tagits mycket väl emot i planeringen!

Tack för mycket trevlig rapportering! :)
Har massor av tips, här kommer ett urval. Tänk på att många tar bokningar så värt att kolla om man kan boka.
Native, min favorit. De gör unika drinkar med mycket fokus på lokala smaker. Native Cocktail Bar - Singapore, Foraging, Regional Produce, Southeast Asia.
Ah Sam Cold Drink Stall,också en favorit. Härlig stämning och ganska bra (enklare) mat också. Ah Sam Cold Drink Stall - Home | Facebook
Bar Stories, klassisker som är still going strong. De fokuserar på sk bespoke cocktails dvs de snackar med dig och sätter ihop något de tror du gillar, Bar Stories | The original Bespoke Bar in Singapore
Operation Dagger, klassisk speak-easy som fortfarande är bra trots att den kanske är för populär nu. Operation Dagger
28 Hong Kong Street. De är en klassiker som varit med länge, är kanske inte hemlig längre men fortfarande bra. 28HKS
The Other room, gömd bar som är väldigt trevlig. Om ni inte hittar den så fråga snällt i receptionen :) The Other Room - Home | Facebook
The Secret Mermaid, bra speakeasy som inte tar sig på för stort allvar. The Secret Mermaid
The Old Man, kanske inte lika bra som den i HK men fortfarande bra, The Old Man Singapore - Home | Facebook
Bitters&Love, trevlig cocktials som görs baserat på dina preferenser HI
CinCin, snygg hotelbar som har gin-fokus CIN CIN | Refinery Concepts
BeGin, ginbar halvgömd ovanför en engelsk pub, beGIN | Singapore
The Horse´s mouth, undangömd tillsammans med ett japanskt ramenställe, Horse's Mouth Bar – Japanese Bar and snacks
Jigger&Pony, nästan alltid något nytt på menyn här gör att det är kul att gå tillbaka. Jigger and Pony
Lulu's Lounge, bra bar från gänget bakom Employees only (som många gillar - jag är inte så övertygad), Lulu's
Flying Monkey, indisk mat och cockatil. Flying Monkey Restaurant and Lounge – pan-indian cuisine and craft cocktails
Anti-Dote, bar hotellbar Anti:Dote - Fairmont Singapore - Fairmont, luxury Hotels & Resorts
Atlas Bar, fantastisk lokal och klassiska cocktails i vacker miljö Home | Atlas
Nutmeg&Clove, intressanta cocktail, ofta med asiatiska kryddningar https://nutmegandclove.com.sg/
Smoke&Mirrors, snygg bar i National gallery, kan dock vara lite stökigt (mycket folk och hög ljudvolym) på helger Smoke & Mirrors | Best Bars in Singapore Near Marina Bay
 
Har massor av tips, här kommer ett urval. Tänk på att många tar bokningar så värt att kolla om man kan boka.
Native, min favorit. De gör unika drinkar med mycket fokus på lokala smaker. Native Cocktail Bar - Singapore, Foraging, Regional Produce, Southeast Asia.
Ah Sam Cold Drink Stall,också en favorit. Härlig stämning och ganska bra (enklare) mat också. Ah Sam Cold Drink Stall - Home | Facebook
Bar Stories, klassisker som är still going strong. De fokuserar på sk bespoke cocktails dvs de snackar med dig och sätter ihop något de tror du gillar, Bar Stories | The original Bespoke Bar in Singapore
Operation Dagger, klassisk speak-easy som fortfarande är bra trots att den kanske är för populär nu. Operation Dagger
28 Hong Kong Street. De är en klassiker som varit med länge, är kanske inte hemlig längre men fortfarande bra. 28HKS
The Other room, gömd bar som är väldigt trevlig. Om ni inte hittar den så fråga snällt i receptionen :) The Other Room - Home | Facebook
The Secret Mermaid, bra speakeasy som inte tar sig på för stort allvar. The Secret Mermaid
The Old Man, kanske inte lika bra som den i HK men fortfarande bra, The Old Man Singapore - Home | Facebook
Bitters&Love, trevlig cocktials som görs baserat på dina preferenser HI
CinCin, snygg hotelbar som har gin-fokus CIN CIN | Refinery Concepts
BeGin, ginbar halvgömd ovanför en engelsk pub, beGIN | Singapore
The Horse´s mouth, undangömd tillsammans med ett japanskt ramenställe, Horse's Mouth Bar – Japanese Bar and snacks
Jigger&Pony, nästan alltid något nytt på menyn här gör att det är kul att gå tillbaka. Jigger and Pony
Lulu's Lounge, bra bar från gänget bakom Employees only (som många gillar - jag är inte så övertygad), Lulu's
Flying Monkey, indisk mat och cockatil. Flying Monkey Restaurant and Lounge – pan-indian cuisine and craft cocktails
Anti-Dote, bar hotellbar Anti:Dote - Fairmont Singapore - Fairmont, luxury Hotels & Resorts
Atlas Bar, fantastisk lokal och klassiska cocktails i vacker miljö Home | Atlas
Nutmeg&Clove, intressanta cocktail, ofta med asiatiska kryddningar https://nutmegandclove.com.sg/
Smoke&Mirrors, snygg bar i National gallery, kan dock vara lite stökigt (mycket folk och hög ljudvolym) på helger Smoke & Mirrors | Best Bars in Singapore Near Marina Bay

Grymt, tusen tack! Ska lägga det i bokmärke och läsa igenom i lugn och ro :)
 
Toppen