Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

Flying P

Medlem
Läser du äns inläggen i tråden innan du skriver? TK funka fint.
Ja det gör jag. Men det är tyvärr inte en C-produkt du efterfrågar. Så enkelt är det. I business har du fortfarande ett antal specialmåltider att välja på och det är vad man kan förvänta sig. Allt där utöver är saker man knappast kan förvänta sig i en businessprodukt.

Har du tagit reda på vad de la in i din bokning på Swiss än? Det är ju helt klart intressant att kolla upp.
@agehall är inne på rätt spår. TK har exceptionell catering och har samma leverantör som erkänt goda Austrian. Att de kunde leverera var inte överraskande, även fast man inte kunde kräva det. Att andra ska leverera är dock inte säkert. Däremot kan man kräva mer än den maten du fick med Swiss.
 

Senator

Moderator
Det skulle vara av stort intresse för våra medlemmar om situationen med Swiss följs upp. Att veta vilka bolag som kan leverera attraktiv mat med bra kvalité för resenärer med antingen allergi eller med andra matbesvär skulle vara bra information för Businessclassmedlemmar.

Nu har inte någon av oss andra smakat maten som @Cristoffer Cedergren fick, men den såg inte så aptitlig ut. Därmed skulle jag tycka det var bra att veta om Swiss själva tycker detta "håller måt".
 
Det skulle vara av stort intresse för våra medlemmar om situationen med Swiss följs upp. Att veta vilka bolag som kan leverera attraktiv mat med bra kvalité för resenärer med antingen allergi eller med andra matbesvär skulle vara bra information för Businessclassmedlemmar.

Nu har inte någon av oss andra smakat maten som @Cristoffer Cedergren fick, men den såg inte så aptitlig ut. Därmed skulle jag tycka det var bra att veta om Swiss själva tycker detta "håller måt".
Yes, väntar svar på mail från Swiss. Har andra erfarenheter med specialmat i C-klass från fler bolag så posta gärna här. TK, Austrian och nu Lot som sköts av Do&co verkar va ambitösa. Hur funkar SAS tex?

Ber er som är "normalkostare" låta oss "specialkostare" få babbla på själva i den här tråden :)

Mvh kocken
 
Vad kallades maten du fick? Kanske du redan skrivit? Jag är bara nyfiken på vad man kallar det du fick...
Kolla bilden i inlägg 35. Jag bokade ingen särskild måltid, jag mailade bara vad jag inte tål. Om det ska kategoriseras eller ej är inte en fråga för mig som resenär, precis som på vilken restaurang som helst, tycker jag.
 
7448d010341159cc856570457f4b100c.jpg

Mailsvar på kontaktformuläret där jag skrev "Hey Im going t&r to Beijing with you in Business class. Im hyper alergic to all kinds of fish and seafood. What options will there be for me during your service? "

Sen hände inget mer, jag gick ombord och det fanns specialmat på all 4 flygningarna. MEN den var konstig och höll inte den standard jag tycker man kan förvänta sig i C-klass.
 

twiggs

Medlem
Kolla bilden i inlägg 35. Jag bokade ingen särskild måltid, jag mailade bara vad jag inte tål. Om det ska kategoriseras eller ej är inte en fråga för mig som resenär, precis som på vilken restaurang som helst, tycker jag.

Fisk- och skaldjursallergi finns inte över listan över standardspecialkoster. Det du fått är troligen en SPML-SPML där man i fritext kan skriva in exakt hur maten skall tillagas, vad personen önskar eller är allergisk mot. Denna mat produceras alltså speciellt från tillfälle till tillfälle och det är svårt att kräva att den är av en viss kvalité eller standard då det är så ovanligt.

Dessutom så kan jag tänka mig att man för att slippa läsa igenom varje innehållsförteckning som de ska använda på en köttmåltid istället låter dig få något som är komplett safe. Att det ska vara safe för dig som kund är en anledning till att kabinpersonalen inte heller är tillåten att ta bort plastförpackningar från måltider som är märkta med "Allergy" (alltså speciell allergikost – inte en av specialmåltiderna från standardlistan).

Edit: sista stycket lades till
 
Toppen