Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

Har en flygning med SA om en vecka (LHR-JNB), blir intressant att se om jag kommer iväg eller inte.
Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium) eller från SAS där jag bokat biljetten (med poäng) mot konkurser.

Om flighten JNB-LHR dagen innan kommer iväg, då borde väl sannolikheten att de flyger hem kärran vara rätt stor?
Vad annars kan man göra för att förbereda sig?
Om det är en poängresa så går den ju att boka om eller avboka.
 

Berglund

Medlem
Verkar inte ha skydd från varken kreditkortet (SAS MC Premium)
Jo.
Enligt kreditlagen kan du som konsument ställa samma krav på en kreditgivare som på själva försäljningsstället. Om du har betalat för en vara/tjänst med ett kreditkort och denna vara/tjänst inte levererats - då kan du vända dig till din kreditgivare och ställa dina krav mot denne.
 

ante888

Medlem
Jo.
Enligt kreditlagen kan du som konsument ställa samma krav på en kreditgivare som på själva försäljningsstället. Om du har betalat för en vara/tjänst med ett kreditkort och denna vara/tjänst inte levererats - då kan du vända dig till din kreditgivare och ställa dina krav mot denne.

Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:
"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."

Oavsett, ombokningskostnaden känns överkomlig mot eventuellt krångel med SAA om det går åt pipan.
Ringer nog Tallinn imorgon och bokar om, så får det vara.
 

Tonton

Medlem
Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:
"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."

Oavsett, ombokningskostnaden känns överkomlig mot eventuellt krångel med SAA om det går åt pipan.
Ringer nog Tallinn imorgon och bokar om, så får det vara.

Gäller att skilja på försäkringen och kreditgivarens ansvar. Två skilda saker.

edit: här har du en hjälpande länk konsumenternas.se
 

ante888

Medlem
Gäller att skilja på försäkringen och kreditgivarens ansvar. Två skilda saker.

Aha, det visste jag inte. Men tanken på att (eventuellt) i början på resan ut egen ficka betala två businessbiljetter, och sen driva det mot kortutgivaren, får mig att vilja eliminera risken, om jag kan, för jag antar att det är så jag hade behövt göra.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Jaså, jag hittade nämligen följande skrivelse i villkoren för SAS MC Premium:
"Försäkringen gäller inte om researrangör/resebyrå/hotell/trafikbolag/ stuguthyrare går i konkurs."
Reseförsäkringen som ingår i kortet och kreditlagen är naturligtvis helt skilda skrivelser. Lika självklart gäller lagen före alla eventuella skrivelser i avtalet.

Jag svarade på och citerade dig där du skrev om ”skydd från varken kreditkortet” vilket du har genom kreditlagen, som jag förklarade direkt i mitt första svar.
 

ante888

Medlem
Reseförsäkringen som ingår i kortet och kreditlagen är naturligtvis helt skilda skrivelser. Lika självklart gäller lagen före alla eventuella skrivelser i avtalet.

Jag svarade på och citerade dig där du skrev om ”skydd från varken kreditkortet” vilket du har genom kreditlagen, som jag förklarade direkt i mitt första svar.

Det var tyvärr inte så självklart för mig, när jag läste villkoren och såg skrivelsen så tänkte jag att det är kört ur den aspekten, men nu har jag lärt mig något nytt. Och kreditlagen går att applicera trots att jag "endast" betalat skatterna för resan, och inte hela resan i sig? Ser framför mig att det ändå kan strula om det behöver tillämpas, men jag kanske oroar mig i onödan?
Jag kommer behöva bränna en ny 2-4-1 voucher om jag ska boka om resan, vilket gör att jag ändå tvekar på om det är värt det.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
kreditlagen går att applicera trots att jag "endast" betalat skatterna för resan, och inte hela resan i sig?
Bäst är ju om du går in och läser lagen själv, då kan du bilda dig en egen uppfattning och behöver inte förlita dig på vad olika användare på BC säger.

Du har som konsument rätt till ”avtalets fullgörande” alternativt pengarna tillbaka. För det mesta väljer ju en kreditgivare att annullera avtalet och ge dig pengarna tillbaka, det går snabbast för deras del. Att låta någon annan utförare ”fullgöra avtalet” blir oftast för krångligt och kräver oftast mer ansträngning från kreditgivarens sida.

Här uppstår då en intressant fråga, den om ”avtalets fullgörande”. Här skulle man kunna tänka sig att du som konsument vill ha en ny resa medan kreditgivaren bara vill ge dig de betalda skatterna tillbaka. I det läget kan jag inte på rak arm vad som gäller och har heller ingen möjlighet att ta reda på det just nu.
 

ante888

Medlem
Bäst är ju om du går in och läser lagen själv, då kan du bilda dig en egen uppfattning och behöver inte förlita dig på vad olika användare på BC säger.

Du har som konsument rätt till ”avtalets fullgörande” alternativt pengarna tillbaka. För det mesta väljer ju en kreditgivare att annullera avtalet och ge dig pengarna tillbaka, det går snabbast för deras del. Att låta någon annan utförare ”fullgöra avtalet” blir oftast för krångligt och kräver oftast mer ansträngning från kreditgivarens sida.

Här uppstår då en intressant fråga, den om ”avtalets fullgörande”. Här skulle man kunna tänka sig att du som konsument vill ha en ny resa medan kreditgivaren bara vill ge dig de betalda skatterna tillbaka. I det läget kan jag inte på rak arm vad som gäller och har heller ingen möjlighet att ta reda på det just nu.

Jag kanske uttryckte mig otydligt, min mening var inte att be dig tolka lagen åt mig, utan mer en öppen fråga om det ens är rimligt att SAS MC godkänner att jag köper två enkelbiljetter i business för att SA gått i konkurs och att min bonusresa därmed inte blir av som jag tänkt mig. Jag förväntar mig inte det, och vill inte sitta med utlägg jag inte får återbetalda om jag kan undvika det. Är nyfiken på om någon annan varit i en liknande situation, och hur det i så fall har gått.

Min uppfattning är att om SA går i konkurs kommer SAS på sin höjd erbjuda mig att boka om till en annan rutt, och eftersom jag är låst vid vissa datum kommer denna få vara i ekonomi pga dålig tillgång i högre klasser när man bokar på poäng. Alternativt avboka hela resan.
 
Toppen