Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

JohanA

Medlem
Har ett svagt minne att den flyttades till Oslo istället då det var mest lax i lasten (vill jag minnas angavs som orsak).
Låter vettigt. Industrivaror går med fördel med sjöfrakt pga priset. Lax däremot är kritisk färskvara och även om den är fryst så sker en nedbrytning av enzymer.
 

olo

Medlem
Hur attraktiv är Göteborg som fraktdestination? Man har ju en hamn av rang samt några stora industrier, men det kanske spelar föga roll i detta fall?
På SAS kvällskärror på ARN-GOT brukar det ofta vara ganska mycket frakt som kommit in med CA911 från Peking. Jag har förstått det som att valet av 738 på ARN-GOT styrs av fraktmängd än av passagerarantal. Tydlig koppling till fordonsindustrin.
Västerifrån är det mer oklart vad som flygs in.
Stockholm-Caracas-Bogota
Borde snart vara lönsam dessutom, för de lär snart blir det enda bolaget på Caracas...
 

robban-

Medlem
Finns det nån uttalad anledning till att det inte finns en linje mellan Oslo - Östra Asien (Kina/Japan/Korea tänkte jag främst på)? Spontant känns detta som ett uppenbart alternativ. Köpenhamn och Stockholm har ju redan linjer både till Nordamerika och ovan nämnda region, medan Oslo som sagt saknar Asien.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
När SAS hade sin rapportering för Q4 så uppmärksammades det stort att de funderar på att eventuellt ha baser utanför Skandinavien.

Det jag också fastnade för var den slide som kommer efter, den gällande "SAS beyond 2020". Där står det tydligt att man ska expandera longhaul genom att man införskaffar fler flygplan. Jag tolkar det som att man därför inte tänker sig att skrota sina befintliga A340 när A350 sätts i trafik, eller att man har tänkt sig att utnyttja sin option på ytterligare A350.

Detta har jag inte hört att man varit tydlig med tidigare, eller har jag helt missat det?
 

NotRyan

Medlem
När SAS hade sin rapportering för Q4 så uppmärksammades det stort att de funderar på att eventuellt ha baser utanför Skandinavien.

Det jag också fastnade för var den slide som kommer efter, den gällande "SAS beyond 2020". Där står det tydligt att man ska expandera longhaul genom att man införskaffar fler flygplan. Jag tolkar det som att man därför inte tänker sig att skrota sina befintliga A340 när A350 sätts i trafik, eller att man har tänkt sig att utnyttja sin option på ytterligare A350.

Detta har jag inte hört att man varit tydlig med tidigare, eller har jag helt missat det?
Jo, det har ju varit på tapeten ett tag att behålla A340 ett tag till, dom har köpt några tidigare leasingplan också...
 
Toppen