Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

fmansson

Medlem
Vad har GOT för upptagningsområde? Vilka andra städer i samma storlek och liknande upptagningsområde har direkttrafik på NYC?
 

Dr. Miles

Expert
Vad har GOT för upptagningsområde? Vilka andra städer i samma storlek och liknande upptagningsområde har direkttrafik på NYC?
Edinburgh?
Både American, Delta och United flyger mellan Edinburgh - New York (JFK eller Newark).
Kod:
UA	37	0	EDI	9:25	EWR	12:15	752	7 hrs 50 mins	Daily	16/10/09	16/10/29	
0 connections
AA	279	0	EDI	10:10	JFK	12:50	757	7 hrs 40 mins	Daily	16/10/09	16/10/29	
0 connections
DL	209	0	EDI	13:10	JFK	15:54	76W	7 hrs 44 mins	Su	16/10/09	16/10/23	
0 connections
DL	209	0	EDI	13:10	JFK	15:55	75W	7 hrs 45 mins	M,T,Th,F,Sa	16/10/09	16/10/29

Wikipedia skrev:
Edinburgh

Folkmängd
- centralort 464 990 (30 juni 2012)[1]
- kommun 487 500 (30 juni 2013)[2]
- tätort 488 610 (30 juni 2012)[3]
Edinburgh – Wikipedia
Wikipedia skrev:
Göteborg

Folkmängd
- tätort 549 839 (2010)[2]
- kommun 551 449 (2016)[3]
- storstadsområde 988 355 (2016)[3]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborg

De har dock säkert en hel del immigranter till USA från orten så det kanske inte går att jämföra endast på antal befolkning.
 

mha321

Medlem
Om Point-to-point trafik mellan Göteborg-New York skulle bära ekonomiskt, tror jag att Norwegian hade öppnat linjen för länge sedan.
Norwegians minsta plan som klarar den sträckan är väl 787-8 med strax under 300 säten? En A321 hamnar väl en god bit mindre än den i storlek, vilket kan göra linjen betydligt mer hanterbar.

Däremot tror jag sannolikheten är betydligt större att just Norwegian blir det bolag som öppnar en point-to-point mellan Göteborg och New York, troligen bara ett par avgångar i veckan (kanske slingat mot någon av städerna på Norges västkust). Deras verksamhetstyp passar nog bättre för den typen av linje än vad SAS gör.

Det är väl precis den typen av linje som marknadsföringen av A321LR inriktar sig på.
 

Funcadelic

Medlem
Jag har ingen kunskap om hur man slingar flygplan för att öka kapaciteten. Dock har jag hört att man har yieldproblem med Hong Kong-linjen, vilket åtminstone delvis ska drivas av att det är en dagsflight och man därför har svårt att locka affärsresenärer som hellre tar en nattflight. Kan man tänka sig att en ny långlinje kan komma att avhjälpa detta genom utnyttjande av 5th/7th freedom? Man skulle kunna tänka sig ett triangeldrama med exempelvis ARN-HKG-ICN eller ARN-HKG-MNL



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Dr. Miles

Expert
Jag har ingen kunskap om hur man slingar flygplan för att öka kapaciteten. Dock har jag hört att man har yieldproblem med Hong Kong-linjen, vilket åtminstone delvis ska drivas av att det är en dagsflight och man därför har svårt att locka affärsresenärer som hellre tar en nattflight. Kan man tänka sig att en ny långlinje kan komma att avhjälpa detta genom utnyttjande av 5th/7th freedom? Man skulle kunna tänka sig ett triangeldrama med exempelvis ARN-HKG-ICN eller ARN-HKG-MNL



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Lufthansa som har större antal transferpassagerare än SAS har inte lyckats att ha Frankfurt-Guangzhou-Manila linjen ekonomiskt (de la ned linjen någon gång 2008 om jag minns rätt) så sannolikheten är ganska liten att SAS lyckas med Stockholm-Hong Kong-Manila.

Lufthansa A346 Service To Manila - Airliners.net
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Jag har ingen kunskap om hur man slingar flygplan för att öka kapaciteten. Dock har jag hört att man har yieldproblem med Hong Kong-linjen, vilket åtminstone delvis ska drivas av att det är en dagsflight och man därför har svårt att locka affärsresenärer som hellre tar en nattflight. Kan man tänka sig att en ny långlinje kan komma att avhjälpa detta genom utnyttjande av 5th/7th freedom? Man skulle kunna tänka sig ett triangeldrama med exempelvis ARN-HKG-ICN eller ARN-HKG-MNL

Jag tycker att SK964 har en rätt sugig avgångstid, så skulle man starta Stockholm - Seoul Incheon, och få fifth freedom på HKG-ICN

ARN-HKG-ICN, ICN-ARN
samt
ARN-ICN-HKG, HKG-ARN

så skulle nog tiderna kunna bli mycket bättre...

Med vänlig hälsning
/NotRyan
 

fmansson

Medlem
Edinburgh?
Både American, Delta och United flyger mellan Edinburgh - New York (JFK eller Newark).
Kod:
UA    37    0    EDI    9:25    EWR    12:15    752    7 hrs 50 mins    Daily    16/10/09    16/10/29   
0 connections
AA    279    0    EDI    10:10    JFK    12:50    757    7 hrs 40 mins    Daily    16/10/09    16/10/29   
0 connections
DL    209    0    EDI    13:10    JFK    15:54    76W    7 hrs 44 mins    Su    16/10/09    16/10/23   
0 connections
DL    209    0    EDI    13:10    JFK    15:55    75W    7 hrs 45 mins    M,T,Th,F,Sa    16/10/09    16/10/29


Edinburgh – Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborg

De har dock säkert en hel del immigranter till USA från orten så det kanske inte går att jämföra endast på antal befolkning.

Sen ligger Glasgow på armlängds avstånd från EDI och vad GLA har för linjer mot USA vet jag inte. Vad jag däremot vet är att golfturismen från USA till området norr/öster om EDI ärenormt. Gissningsvis är det lika mkt nordamerikaner som flyger till EDI som det är skottar som flyger till NYC.

GOT´s upptagningsområde är ju tämligen stort till ytan. Det sträcker sig väl rimligtvis upp till södra Norge, in till Jönköping och ner till Hallandsåsen.
Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det.
 

Dr. Miles

Expert
Sen ligger Glasgow på armlängds avstånd från EDI och vad GLA har för linjer mot USA vet jag inte. Vad jag däremot vet är att golfturismen från USA till området norr/öster om EDI ärenormt. Gissningsvis är det lika mkt nordamerikaner som flyger till EDI som det är skottar som flyger till NYC.
Det finns direktflyg mellan Glasgow och New York (Newark) också.
Kod:
UA	162	0	GLA	9:00	EWR	11:45	752	7 hrs 45 mins	Daily	16/10/09	16/10/29


Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det.
Det är min poäng också.
 
Last edited:

crown

Medlem
Jag har inte kunskapen om detta är tillräckligt för att starta en flyglinje till USA, förmodligen inte för då borde väl någon redan ha gjort det.

Delta höll ju på att starta en linje 2008, men linjen startade aldrig då finanskrisen kom emellan. New direct flight to connect Gothenburg to New York - The Local

Nu har jag inga siffror på hur utvecklingen har sett ut sedan 2008 på passagerare mellan Göteborg och New York, men jag tror spontant inte behovet har minskat.
 

olo

Medlem
Vad gäller GOT-NYC, så är en viktig aspekt för att få lönsamt i en sådan linje att det finns möjlighet till byte i NYC. Det talar att SAS (som har avtal med UA/AA) eller för ett amerikanskt bolag. Jag har fått uppfattningen att marknaden för GOT-NYC är för liten, men på gränsen. Tappar man alla de som passerar NYC med annan slutdestination har linjen inte en chans.
 
Toppen