Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

NyfikenGrau

Medlem
En till rimlig gissning, som visserligen är på några års sikt och som nämnts i andra trådar redan, är ju GOT-EWR. Förslagsvis med ett mindre plan, som kommande A321neoLR. Jag tror faktiskt att det är en flygmodell som kan komma att revolutionera hela marknaden. Inte nödvändigtvis på ett bra sätt, om målet är att resa bekvämt på longhaul, men antalet orter som får longhaul P2P tror jag kommer att öka, kanske så mycket att hubbarna känner av det rejält.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ingen aning, men jag tippar på att trafiken kommer fortsätta öka och Göteborg fortsätta växa, så jag tror GOT och A321LR blir en perfect match :)
 

Jonas C

Medlem
Inte nödvändigtvis på ett bra sätt, om målet är att resa bekvämt på longhaul, men antalet orter som får longhaul P2P tror jag kommer att öka, kanske så mycket att hubbarna känner av det rejält.
Narrowbody är betydligt bekvämare att åka än widebody, även i Economy. Enda haken jag ser är i Business där det är få stolskonfigurationer som ger all aisle access, utan att ta upp för mycket utrymme på flygplanet.
 

varva77

Medlem
Narrowbody är betydligt bekvämare att åka än widebody, även i Economy. Enda haken jag ser är i Business där det är få stolskonfigurationer som ger all aisle access, utan att ta upp för mycket utrymme på flygplanet.
Vi kanske inte skall hamna för mycket off topic men på vilket sätt är det bekvämare tycker du? Menar du att det är mer "meck" när det är stora flygplan (på/avgång etc) eller menar du på själva flyget? Tycker själv inte själva bekvämligheten väl på plats (ekonomi) är extrem på resp modell däremot tycker jag känslan är överlägsen i en widebody men förutom rymden är det nog mycket psykologi för min del... man skall åka längre, mer exotisk destination etc. Många widebody har ju dessutom 2 längs sidorna vilket jag föredrar mer än 3 som alla narrow.

Ingen aning, men jag tippar på att trafiken kommer fortsätta öka och Göteborg fortsätta växa, så jag tror GOT och A321LR blir en perfect match
Tror mycket beror på vad Norwegian har hittat/hittar på. Skulle SAS vara sist på bollen igen så är jag rädd att Norwegian hinner etablera så att det blir svårt att slå sig in. Visst skulle de köra 1 tur lördagar veckan kanske det kan vara värt ett försök.
 

Jonas C

Medlem
Vi kanske inte skall hamna för mycket off topic men på vilket sätt är det bekvämare tycker du?
Rent psykologiskt känner jag mig mer bekväm i en 737/A320 än en A330. Flög till Madrid via Istanbul för en månad sedan, där ARN-IST benen flögs med A330 och IST-MAS flögs med en 737-800 utrustad med underhållningssystem i varje stol. Hade inga problem att flyga 5 timmar i en 737, medan det kändes jobbigt och trångt i A330 på en tre timmar lång flygning. Kanske för att man blev påmind om hur jobbigt det är att flyga long haul i Economy, medan man är mer van vid att flyga Economy på short haul.
 

apknug

Medlem
En till rimlig gissning, som visserligen är på några års sikt och som nämnts i andra trådar redan, är ju GOT-EWR. Förslagsvis med ett mindre plan, som kommande A321neoLR. Jag tror faktiskt att det är en flygmodell som kan komma att revolutionera hela marknaden. Inte nödvändigtvis på ett bra sätt, om målet är att resa bekvämt på longhaul, men antalet orter som får longhaul P2P tror jag kommer att öka, kanske så mycket att hubbarna känner av det rejält.
Vet i tusan. Har funnits liknade förr typ 757.

Det verkar otroligt svårt att räkna hem och bygga "rätt" flygplan på long haul.

Det är så.mycket som spelar in som verkar gynna typ Många pax o
Högfrekvens. Eller är det bara status? Alla US carriers kör ju 757på Stockholm i alla fall, fast är det lönsamt?

Jag kommer ihåg när sas la ner Los Angeles förra gången, de sparade massor av pengar för de hade, enligt uppgift, 140 anställda på den destinationen.

Förhoppningsvis kan den tillnycktring av markanden som kommit till stånd med LCC förändra spelreglerna.
 

chazzie

Medlem
För att sno resenärer från LCC så måste man nog tänka så först, bra och billiga stolar i Y för kreti och pleti, de som vill åka exklusivt har lite mer tolerans för ett byte om man får en bra produkt. En direktlinje från Göteborg till NYC hade varit intressant, även om det kanske inte blir 7 dagar i veckan.
 

Dr. Miles

Expert
En till rimlig gissning, som visserligen är på några års sikt och som nämnts i andra trådar redan, är ju GOT-EWR. Förslagsvis med ett mindre plan, som kommande A321neoLR. Jag tror faktiskt att det är en flygmodell som kan komma att revolutionera hela marknaden. Inte nödvändigtvis på ett bra sätt, om målet är att resa bekvämt på longhaul, men antalet orter som får longhaul P2P tror jag kommer att öka, kanske så mycket att hubbarna känner av det rejält.
Om Point-to-point trafik mellan Göteborg-New York skulle bära ekonomiskt, tror jag att Norwegian hade öppnat linjen för länge sedan.

SAS är trots att nätverksflygbolag och räknar åtminstone med anslutning till/från skandinaviska marknaden.
Göteborg har i stort sett inga flygningar till/från Skandinavien förutom Stockholm, Oslo och Norrland (under vinten?) med SAS/Wiederoe. Så det kan vara svårt att räkna med anslutningspassagerare.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om Point-to-point trafik mellan Göteborg-New York skulle bära ekonomiskt, tror jag att Norwegian hade öppnat linjen för länge sedan.

Det kan säkert vara så, men min fundering är just att det kan finnas en chans för ett mindre, snålare plan som A321LR just för att de modeller som finns tillgängliga idag är för stora så att man inte får tillräcklig beläggning?

Sedan är det ju visserligen i fallet Göteborg en risk för både Norwegian och SAS att de eventuellt tar kunder från de egna närliggande flygplatserna. Men jag tror nog båda bolagen överväger den här linjen, även om de inte tagit steget än. Det känns som om vi bara behöver en liten passagerarökning för att det ska tippa över och något bolag startar linjen.
 
Toppen