Senaste nytt

Skall personlig elektronik tillåtas på flygplan?

apknug

Medlem
Något off topic kanske men ändå på temat brand ombord, jag minns när man fick röka på flyget. Pyttesmå askkoppar överallt, fullproppade med godispapper och glödande fimpar, gärna i kombination med lite salongsberusning hos passagerare och motsvarande brist på finmotorik och omdöme...

Minns även att jag som dåvarande rökare ofta var seatad i "ickerökare" avdelningen och gick bakåt i kabin för att röka i mittgången på rökarplats.

En särskild avdelning för rökare på ett flygplan fungerar ju dessutom lika bra som en kisshörna i en simbassäng. :confused:
Ah det var därför som jag som oftast fick sitta i rökavdelningen. Ni rökare hade tagit alla säten i icke rök kabinen! Tack gud att detta otyg är förbjudet på flyget. Om sveriges riksdag har lite stake kanske det blir förbjudet att slänga halvbrinnande fimpar omkring sig i naturen och på stan också.
 

igelkotten

Medlem
Oron känns ganska överdriven. Självklart arbetar tillverkare med att göra batterier säkra, för oavsett var en individ befinner sig, så är det ju alltid dåligt om batteriet börjar brinna. Jag hyser ingen oro över detta, och har faktiskt inte ens tänkt tanken innan. Jag tycker det är drygt nog att SAS vill att jag ska stowa min laptop, och jag känner mig dryg som då alltid gömmer den tills de gått och spänt fast sig. Tror majoriteten redan nu struntar i sådana regler, och jag tror inte att ett förbud mot att ha sin apparat igång kommer efterföljas. Jag har då aldrig slagit på flygplansläge, exempelvis.
 

agehall

Medlem
Oron känns ganska överdriven.
Risken att en incident sker är förståss liten, sett till antalet resenärer som reser varje dag. Men risken att den blir allvarlig om en inträffar i luften är hög och därför ska man ta detta på största allvar.

Jag tycker det är drygt nog att SAS vill att jag ska stowa min laptop, och jag känner mig dryg som då alltid gömmer den tills de gått och spänt fast sig. Tror majoriteten redan nu struntar i sådana regler, och jag tror inte att ett förbud mot att ha sin apparat igång kommer efterföljas.
Helt seriöst? Jag vet inte vad jag ska säga, men det där är INTE OK på någon nivå alls. Har du varit med om någon avbruten take-off? Det finns anledningar till att man inte får ha datorer framme under start och landning.

Jag har då aldrig slagit på flygplansläge, exempelvis.
Rent tekniskt sett finns inga belägg för att det är riskabelt att ha telefonen på, men det är fortfarande så att om personalen anmodar att man ska försätta sina enheter i flight mode så är det vad som gäller. Det är besättningen som bestämmer ombord och man är skyldig att följa deras anvisningar, punkt slut.
 

igelkotten

Medlem
Helt seriöst? Jag vet inte vad jag ska säga, men det där är INTE OK på någon nivå alls. Har du varit med om någon avbruten take-off? Det finns anledningar till att man inte får ha datorer framme under start och landning.


Rent tekniskt sett finns inga belägg för att det är riskabelt att ha telefonen på, men det är fortfarande så att om personalen anmodar att man ska försätta sina enheter i flight mode så är det vad som gäller. Det är besättningen som bestämmer ombord och man är skyldig att följa deras anvisningar, punkt slut.

Blev lite offtopic, men:

Jag vet att anledningen är att man inte vill ha "bulky items" i kabinen, varför man också ska fälla upp sin tray table och stol, för att underlätta ev evakuering. Jag själv tycker dock inte att min 9.7 tums ipad är särskilt mkt annorlunda i storlek eller vikt jämfört med min 12 tums Macbook, varför jag helt enkelt inte bryr mig om regeln, enligt min egen bedömning. Datorn ligger bakom ryggen på mig, eller i stolsfickan.

Jag vet att jag är skyldig att följa deras anvisningar, men har ärligt talat ingen respekt för den regeln, för att jag i många år hade flight mode hela flygningen igenom, vilket inte längre behövs. Varför ska dessutom laptops vara helt avstängda under start och landning? Det saknas skäl. Dessa teknikregler är korkade. :)

Flyger jag med en laptop av storleken som mina gamla jobbdator, typ en fet hemsk Lenovo, så stowar jag, så den inte ska riskera flyga iväg på någon eller så.
 

agehall

Medlem
Jag själv tycker dock inte att min 9.7 tums ipad är särskilt mkt annorlunda i storlek eller vikt jämfört med min 12 tums Macbook, varför jag helt enkelt inte bryr mig om regeln, enligt min egen bedömning. Datorn ligger bakom ryggen på mig, eller i stolsfickan.
Frågar du mig borde man nog inte få ha stora tablets framme heller. Jag vill inte få en sådan i huvudet när någon tappar den vid hård inbromsning.

Varför ska dessutom laptops vara helt avstängda under start och landning? Det saknas skäl. Dessa teknikregler är korkade.
Att de säger att laptops ska vara helt avstängda har nog mest att göra med att en dator inte alltid går ner i sov-läge och blir inaktiv på samma sätt som en telefon som försätts i flightmode. Dvs det enda praktiska sättet att säkerställa att alla radiosändare är avslagna oavsett datormodell är att be alla stänga av dem.

Det jag undrar över är varför du anser att du står över lagen och kan göra som du vill och var drar du gränsen? Det du beskriver är ett enormt förakt för personalen ombord imho. Vi har ofta åsikter om hur de utför sitt jobb och vi är rätt snabba med att klaga på på saker och ting och det här är precis samma sak, fast värre eftersom det är säkerhet du tummar på. Om du nu vet så mycket bättre än alla andra i branchen så bör du nog söka jobb på Luftfartsverket och se till att förändra reglerna. Tills dess att det sker bör du följa dem.
 

RickardG

Medlem
Blev lite offtopic, men:

Jag vet att anledningen är att man inte vill ha "bulky items" i kabinen, varför man också ska fälla upp sin tray table och stol, för att underlätta ev evakuering. Jag själv tycker dock inte att min 9.7 tums ipad är särskilt mkt annorlunda i storlek eller vikt jämfört med min 12 tums Macbook, varför jag helt enkelt inte bryr mig om regeln, enligt min egen bedömning. Datorn ligger bakom ryggen på mig, eller i stolsfickan.

Jag vet att jag är skyldig att följa deras anvisningar, men har ärligt talat ingen respekt för den regeln, för att jag i många år hade flight mode hela flygningen igenom, vilket inte längre behövs. Varför ska dessutom laptops vara helt avstängda under start och landning? Det saknas skäl. Dessa teknikregler är korkade. :)

Flyger jag med en laptop av storleken som mina gamla jobbdator, typ en fet hemsk Lenovo, så stowar jag, så den inte ska riskera flyga iväg på någon eller så.
Det finns väldigt många regler som är korkade eller som man åtminstone har svårt att förstå. T.ex. att jag tvingas slänga nagelsaxen i säkerhetskontrollen för att sedan köpa en ny identisk nagelsax innanför kontrollen... Men finns reglerna där så är det bara att gilla läget om följa dem tycker jag.
 

Abbs

Medlem
Blev lite offtopic, men:

Jag vet att anledningen är att man inte vill ha "bulky items" i kabinen, varför man också ska fälla upp sin tray table och stol, för att underlätta ev evakuering. Jag själv tycker dock inte att min 9.7 tums ipad är särskilt mkt annorlunda i storlek eller vikt jämfört med min 12 tums Macbook, varför jag helt enkelt inte bryr mig om regeln, enligt min egen bedömning. Datorn ligger bakom ryggen på mig, eller i stolsfickan.

Jag vet att jag är skyldig att följa deras anvisningar, men har ärligt talat ingen respekt för den regeln, för att jag i många år hade flight mode hela flygningen igenom, vilket inte längre behövs. Varför ska dessutom laptops vara helt avstängda under start och landning? Det saknas skäl. Dessa teknikregler är korkade. :)

Flyger jag med en laptop av storleken som mina gamla jobbdator, typ en fet hemsk Lenovo, så stowar jag, så den inte ska riskera flyga iväg på någon eller så.
Om du studerar lite grundläggande mekanik så kommer du förstå att en liten iPad med stor instantan acceleration, kan döda :)
 
Toppen