Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

MTheC

Medlem
Hann med en restaurang till med Michelinstjärnor vid senaste Tokyo-besöket (och en ytterligare på resan men inte i Tokyo). Det var L’effervesence, en av de ställen jag har haft på min inofficiella topplista. De håller fortfarande väldigt god klass men jag var lite förvånad att det skett så väldigt lite med menyn och utförandet sedan senaste besöket för några år sedan. Jag tycker fortfarande att de är en av de absolut bästa restaurangerna jag varit på men de står sig inte riktigt i jämförelsen med Franzén, Eleven Madison Park, Sühring och Narisawa som är några av de jag håller högst utan faller tillbaka till att vara i samma klass som Gaggan, Amber, the Ledbury, Geranium, Osteria Francescana, Noma och Mirasur J Skämt åsido så är de väldigt bra, de håller hög klass rakt igenom med bra service, vällagad mat med tydlig inspiration från Frankrike men med det japanska kökets influenser och omsorg om råvaror som positiv inverkan. Plus för mycket bra vinlista, framförallt för de som gillar ”grower champagnes” så finns det ett bra utbud.


Topprätterna var rovan, ”taggiga” fisken och fläsket. Alla rätterna höll bra kvalitet så genomgående väl värt båda stjärnorna. Tokyo håller för mig sin position som klart bästa matstaden i världen, fantastiska stjärnkrogar mixat med flera bra restauranger i alla olika prisklasser.
0.jpg

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg 15.jpg 16.jpg 17.jpg
 

Attachments

  • 0.jpg
    0.jpg
    87,6 KB · Visningar: 459

MTheC

Medlem
På vägen hem från Tokyo så fick vi in ett bra 20-timmarsstopp i BKK vilket möjliggjorde ett restaurangbesök. Vi var initialt inne på att göra återbesök på vår favorit i BKK, Sühring, men ville testa något nytt så vi valde efter lite funderande Mikkellers fine dining-restaurang Upstairs. För de som inte varit på Mikkellers bar i Ekkamai (de har även 2 ytterligare barer i BKK) så rekommenderas det också starkt, riktigt trevlig lokal där man även kan sitta ute på deras stora gård.


Upstairs har en stjärna och det är något som de verkligen levererar på. Väldigt bra mat rakt igenom, och servicen var verkligen i toppklass. Maten matchas med öl vilket i stort var riktigt bra, de hade även ett ytterligare dryckespaket som var mer blandat (en del öl, vin och en del öl-liknande drycket) men mestadels från the Garage Project i NZ. Väldigt kul med något som är lite annorlunda. Tror fortfarande Sürhing är favoriten i BKK men föredrar Upstairs framför Gaggan , Bo.lan, Mezzaluna och Nahm.


0.jpg
1.jpg
2.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
30.jpg
31.jpg
 

MTheC

Medlem
Besökte en av mina stora favoriter Eleven Madison Park igår. Som vanligt fantastiskt, var det som behövdes första kvällen i NYC efter att ha kommit fram 14h försenade (tack för det TAP).

De håller verkligen toppklass rakt igenom på maten och servicen. Väldigt flexibla med att hitta intressanta viner utifrån vad man säger att man är intresserad av.
7D93D4E1-E8D8-45CC-99A7-7F1B0AC84BC4.jpeg
77C02539-D05E-448B-B778-C973BEC7769F.jpeg
6FB88AE8-D11F-4DE7-9D27-187684FD330A.jpeg
DBF8BB08-2A6C-43CC-8031-98A76DBC6D2F.jpeg
C63D7B76-DA70-40FA-B5E2-514E58B5D9C7.jpeg
7D5DFE2D-83A9-45CD-9328-7448B64009EF.jpeg
13828199-5D00-4094-BB2A-AFAC9CA40ACA.jpeg
D17F175D-1753-41A3-856B-F59C1E1315FE.jpeg
 

MTheC

Medlem
Det blev 2 stjärnrestauranger vid NY-besöket denna gång. Har tidigare beskrivit besöket på Eleven Madison Park som är en favorit. Det andra besöket var en ny bekantskap för mig, Meadowsweet i Brooklyn. De har antingen en avsmakningsmeny eller a la carte. Vi valde denna gång a la carte då vi efter några dagar i NYC kände att vi ätit ganska mycket och hettan gjorde även sitt till att jag inte kände för hela avsmakningsmeny.

Trevlig service och lite nordiskt avslappnat vilket jag gillade. Lokalen var också trevlig, den var dock ganska tom när vi var där så vet inte hur ljudnivån blir när det är fullt.

FullSizeRender.jpg



Maten var genomgående väldigt bra, åt riktigt bra kronärtskocka med någon form av ruccola på samt en burratta med min trevlig sallad med bacon i.

IMG_3914.jpg


IMG_3909.jpg


Till varmrätt gick för pasta, en med en väldigt bra ragu och ricotta och en annan med svamp. Fräscha och väldigt välbalanserade. Skippade desserterna då de av någon konstig anledning bara hade 2 alternativ som båda var chokladdesserter. Är generellt inte en stor fan av det och i synnerhet inte när det är +35 ute.

FullSizeRender (2).jpg

IMG_3920.jpg


Kan dock rekommendera ett besök; bra prisnivå, trevlig service, extremt vällagad mat och en intressant vinlista. Väl värd en stjärna.
 

MTheC

Medlem
Besök i Amsterdam för någon vecka sedan och självklart blev det god mat och även några stjärnrestauranger hanns med. Ron Gastrobar besöktes för lunch en av dagarna (var ett aktivt val då deras dryckeslista kändes mindre intressant än flera andra ställen vi ville besöka). Menyn är samma som under kvällen men de har dock ett luncherbjudande som gör att man kan välja 2 mellanrätter och 1 dessert till ett fast lunchpris om knappt €30.

Servicen var trevlig och alert och de lyckades hålla bra tempo trots ganska fullsatt restaurang. Serveringen började med ordinärt bröd men med bra smör med smulor av bacon och lite gherkins bredvid. Som första rätter hade vi valt en ravioli på lamm med sötsur vattenmelon, feta och ras el hanout och en plattfisk (brill, ska enligt vad jag förstår vara slätvar på svenska) med shiitake och ponzu. Båda dessa rätter var fantastiska, främst raviolion hade smaker som passade riktigt bra tillsammans.

IMG_4213.JPG
FullSizeRender (3).jpg
IMG_4223.JPG


Därefter fortsatte vi med fransk kyckling med kycklinglever och persika samt det som rekommenderas som en av deras "signature dishes", spareribs. Kycklingen i sig smakade bra men smakmässigt funkade det inte alls med levern och persikan. Deras ribs var visserligen goda men saknade den finess som jag förväntat mig. Bäst i denna servering var den side vi beställt som var en trevlig grillad blomkål. Rätterna höll inte alls den klass jag tycker man bör kunna förvänta sig på en restaurang som har en stjärna.

IMG_4225.JPG
IMG_4226.JPG
IMG_4227.JPG


Efterrätt bjöd på en klassisk men mycket välgjord millefeuille och det som kallas Ron Surprise Egg. Överraskningsägget var gjort av choklad och även en chokladdessertskeptiker som jag var tvungen att hålla med om att det funkade riktigt bra både estitiskt och smakmässigt. Sen avslutades det men en lite mjukglass som serverades som en liten amuse-bouche.

FullSizeRender (2).jpg
IMG_4234.JPG
FullSizeRender (1).jpg
FullSizeRender.jpg


För priset levererar de en bra upplevelse men har svårt att se att de hade haft en stjärna om de varit en annan kock. Känns som Ron lever lite på sitt rykte här. Lokalen är dock trevlig och prickar man rätt rätter så får man en trevlig upplevelse för prisnivån.
 

Resenären

Medlem
För att besvara trådens rubrik: Nej, jag planerar inte min resa efter Guide Michelin. Men om jag befinner mig på en ort, så kan Guiden vara till hjälp med att välja restaurang. Såsom vid senaste besöket i Aarhus DK, där vi åt en "vanlig middag", klassisk Fisksoppa och Ångade Musslor, på utmärkta Restaurant ET:

IMG_20190828_202549777.jpg


Avslutningen med en 15 år gammal Marc, var något extra.
 

Senator

Moderator
Vi står på väntelista ikväll här i San Sebastian. Sjukt dåligt planeringen från min sida: det tog tills i onsdags innan jag kom fram till hur vi skulle ta oss från Bilbao hit Så började kolla mat först idag.

Amelia by Paulo Airaudo - Restaurant in San Sebastián

Det finns alltså
7 med en stjärna
1 med två stjärnor
3 med tre stjärnor
i området här. Kan det vara högst per capita? Gissar Tokyo är högst per kvm.
 
Vi står på väntelista ikväll här i San Sebastian. Sjukt dåligt planeringen från min sida: det tog tills i onsdags innan jag kom fram till hur vi skulle ta oss från Bilbao hit Så började kolla mat först idag.

Amelia by Paulo Airaudo - Restaurant in San Sebastián

Det finns alltså
7 med en stjärna
1 med två stjärnor
3 med tre stjärnor
i området här. Kan det vara högst per capita? Gissar Tokyo är högst per kvm.

Har ni bil så rekommenderar jag Casa Julien i Tolosa för kött samt Elkano i Getaria för piggvaren.
Överlägset bästa resturangen i området är Azurmendi utanför Bilbao, magiskt
 
Toppen