Senaste nytt

[Semi-live] Poängresa till Svalbard

Jönsson

Medlem
Dags att sammanfatta min dag här i Longyearbyen! Efter frukost gick jag iväg till North Pole Expedition Museum, handlade mest om olika expeditioner och kanske inte så intressant iaf för mig.
Visa bifogad bild 105782
Visa bifogad bild 105783
Näst på tur att besöka stod Svalbard Museum. Det tyckte jag var betydligt mer intressant, man fick lära sig en hel del om historien kring Svalbard och Longyearbyen.
Visa bifogad bild 105784
Visa bifogad bild 105785
Visa bifogad bild 105786
Visa bifogad bild 105787
Därefter promenerade jag bort mot gågatan för att hitta lunch.
Visa bifogad bild 105788
Det är inte helt kolsvart mitt på dagen ändå
Visa bifogad bild 105789
Longyearbyens "huvudgata"/gågata
Visa bifogad bild 105790
Valet föll på Kroa restaurang, dock hade bara en lunchmeny fram till kl 16 och inte så spännande rätter att välja på men burgaren smakade bra :) Dessutom är Kroa riktigt mysig med trevlig inredning och jag skulle gärna göra ett besök här på kvällen.
Efter ett besök på Svalbardbutikken och Nordpolet där jag köpte några öl från Svalbard bryggeri att ta med hem gick jag åter mot hotellet där jag skulle bli upphämtad för en sightseeing jag bokat.
Det visade sig bara vara jag som bokat dagens tur så det blev privatchaufför i nästan 2 timmar :) Vi åkte runt i Longyearbyen och körde även upp till bla Adventsdalen och gruvan där.
Visa bifogad bild 105791
Givetvis ett stopp vid denna klassiska skylt

Efter sightseeingen besökte jag Svalbar, byns bar. Det blev ett par öl med lite tilltugg, väldigt trevligt ställe!
Visa bifogad bild 105792
Imorgon är det dags att åka hem igen, det har varit en trevlig vistelse på Svalbard och jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka men då när det inte så kallt och lite ljust ute :)
Expeditionsmuseet är ju det med sevärda. I alla för en som mig som nördar i polarexpeditioner och de stora upptäckarna. :)
 

fly4fun

Medlem
Hello Svalbard
 

Attachments

  • IMG_20200205_124914.jpg
    IMG_20200205_124914.jpg
    43,3 KB · Visningar: 338

fly4fun

Medlem
Det här började ju mindre bra. Åkte med flygbussen och när jag kom fram till hotellet så var min väska borta från bagageutrymmet. Så nu sitter jag på hotellet mer eller mindre utan varma kläder och -23 grader ute.
 

igelkotten

Medlem
Det här började ju mindre bra. Åkte med flygbussen och när jag kom fram till hotellet så var min väska borta från bagageutrymmet. Så nu sitter jag på hotellet mer eller mindre utan varma kläder och -23 grader ute.

Blev du bestulen pa Svalbard? Eller ar vaskan bara bortkommen? Hoppas det loser sig - finns kanske inte sa manga stallen att kopa pa sig emergency clothes.
 
Det här började ju mindre bra. Åkte med flygbussen och när jag kom fram till hotellet så var min väska borta från bagageutrymmet. Så nu sitter jag på hotellet mer eller mindre utan varma kläder och -23 grader ute.

Tråkigt att höra ! Hoppas det löser sig
Alltid nervös för att sådant ska hända. Åkt nettbuss/bus4you en del gånger och dom verkar ha noll koll vems väska som är vems så det känns som ett lotteri när man kommer fram :/
 

flierman

Medlem
Jag var där 2001 och då var det lite friare, vi hyrde varsin gammal bössa från något världskrig och varsin skoter och sen drog vi på fjället en hel dag. Uthyraren sa att ni har 6 skott, missar ni dem får jag ingen bössa tillbaks :) Nuförtiden tror jag inte man får åka själv.....så dyrare

Rätt läckert att besöka Barentesburg som kändes som 1960-talets ryssland.

Jag tycker Svalbard var fantastiskt och skulle gärna åka dit igen även om allt kostar galet mycket.
 
Så några avslutande bilder från hemresan :)

IMG_20200205_110027.jpg
Dags att lämna Svalbard, väntar på flygbussen vid mitt hotell
IMG_20200205_111659.jpg
Utsikt från flygbussen
IMG_20200205_112206.jpg
Framme på flygplatsen
IMG_20200205_130554.jpg
Serviceutbudet består av Svalbardkiosken, lite som en Pressbyrån med souvenirer och öl/vin :)
IMG_20200205_130841.jpg
Boarding
IMG_20200205_134028.jpg
Hejdå Svalbard!
IMG_20200205_142316.jpg
Tog aldrig foto på kuben men den har ni ju sett förr ;) Beställde även in en pizza, den hamnade på bild :)
IMG_20200205_164543.jpg
Besökte återigen OSL Lounge, denna gång var även Premiumdelen öppen. Utbudet verkar dock rätt lika, här fanns dock starksprit också
IMG_20200205_193352.jpg
Polarrulle och Mikkeller får avsluta denna resa

Som sagt har det varit en väldigt trevlig resa och jag kan absolut tänka mig att besöka Svalbard igen, riktigt häftig plats!
Jag hoppas ni uppskattade denna lilla reserapport :)
Och hoppas @fly4fun återfår/återfått sin väska! Inget roligt att vara på Svalbard utan varma kläder så här års...
 
Toppen