Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

Dr. Miles

Expert
Inlägg från en annan tråd: SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup | Sida 25 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Det är ju ingen hemlighet att SAS vill börja flyga till Narita från Stockholm, men också flyga till Haneda från Köpenhamn. Jag tror till och med att jag refererade till det i ett inlägg ovan. Att kvinnan i Loungen uttryckte det med sådan säkerhet tyder kanske på att det är beslutat och kanske t o m redan överenskommet med de Japanska myndigheterna.
Tre skandinaviska länderna har tecknat Open Skies avtal med Japan i 2012, men avtalet omfattar inte slott på Tokyo Haneda (HND).
報道発表資料:日本・スカンジナビア三国航空当局間協議の結果について - 国土交通省
Vilket betyder att SAS måste få slotttider tilldelade av japanska infrastruktursministeriet. (i Japan kan man inte köpa slottider från andra flygbolag)
Med tanke på att SAS siktar på att öppna Köpenhamn-Tokyo Haneda någon gång i 2020, tror jag inte att japanska infrastruktursministeriet tilldelar slottider på Tokyo Haneda två år i förväg.

Som andra europeiska flygbolag gjorde i början, tror jag att det blir oattraktiva slottider (mellan 22-06) på Tokyo Haneda när SAS öppnar Köpenhamn-Tokyo Haneda.
Sedan kan SAS begära om bättre slottid när de har flugit linjen några år.
 

Dr. Miles

Expert
Som andra europeiska flygbolag gjorde i början, tror jag att det blir oattraktiva slottider (mellan 22-06) på Tokyo Haneda när SAS öppnar Köpenhamn-Tokyo Haneda.
Sedan kan SAS begära om bättre slottid när de har flugit linjen några år.

Sedan kan det bli utmaning för SAS om de får slot på Tokyo Haneda endast under tidramen mellan 22:00-05:00 (så det började med andra europeiska flygbolag i början).
Det blir antingen för tidigt att landa och få anslutningspassagerare från Japan inrikes, eller blir det för sent att kunna ansluta till

Vintertidtabell hur Köpenhamn-Tokyo Narita ut idag:
(år 2020 lär det inte finnas sommartid i Europa, därför använder jag vintertidtabellen som referens)
Kod:
SK983
CPH 15:45 - NRT 10:40 +1 333
10 hrs 55 mins

SK984
NRT 12:30 - CPH 16:05 343
11 hrs 35 mins


Om man ska ankomma till Tokyo vid kl. 04:30 (det behövs för att kunna ha avgång därifrån kl. 06:00), blir det avgång från Köpenhamn runt kl. 09:30 på morgonen.
Om man ska ankomma till Tokyo vid kl. 22:00, blir det avgång från Köpenhamn runt kl. 03:00 på morgonen.

Köpenhamn-Tokyo Haneda lär inte ha så många P2P passagerare som London-Tokyo Haneda, därför tror jag inte att linjen kommer att kunna bära sig om SAS inte får bättre slottid.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som att SAS (och andra flygbolag) har nu större chans att få slottider på Tokyo Haneda (HND) fr o m sommartidtabell 2020.

Enligt japansk media, japanska infrastruktursministeriet planerar att utöka slottider på Tokyo Haneda för utrikes avgångar/landningar från dagens* ca 60.000 per år till ca 99.000 per år. Alltså ökning av ca 39.000 slottider fr o m sommartidtabell 2020, för att anpassa sig till efterfrågan till sommar OS i Tokyo 2020.
Det blir ökning av ca 106 slottider per dag.

*Det inkluderar inte slottider mellan kl. 23-05. Då det finns gott om kapacitet redan nu.

TravelVision skrev:
羽田、20年夏に発着枠3.9万回増、配分は「遅くとも10月上旬」
2018年11月13日(火)


 国土交通省航空局は本誌の取材に応え、羽田空港の発着枠について、関係自治体や住民などの理解を前提に、2020年の東京五輪までに増枠をめざす考えを改めて示した。深夜早朝時間帯以外の国際線の年間発着枠について、現在の6万回から約3.9万回増の9.9万回に増やすもので、これにより年間の運航便数は約1.9万便増えることになる。発着枠増の時期は、東京五輪が開催される20年夏ダイヤ中となる見通し。
.
.
航空局によれば、一般に混雑空港の夏ダイヤの発着枠の調整は、国際航空運送協会(IATA)が定めるガイドラインに従って実施。前年の10月上旬を航空会社からのリクエストの締切としているため、20年夏ダイヤ中に増便するためには、遅くともそれまでに枠を配分する必要があるという。
羽田、20年夏に発着枠3.9万回増、配分は「遅くとも10月上旬」 | 旅行業界 最新情報 トラベルビジョン

Enligt artikeln säger de också att japanska infrastruktursministeriet siktar på att dela ut slottider (för sommartidtabell 2020) till olika flygbolag senast oktober 2019. Så att flygbolagen hinner med IATA mötet som skall hållas i november 2019.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns två stora utmaningar för att kunna utöka antal slottider på Tokyo Haneda.
Ett är bullerproblem på flygplatsens omgivningar.
För att minska störning av de boende från flygplansbuller, finns det olika åtgärder.
* premiera flygplansmodeller som har mindre bullernivån
* byta inflygning/påstigning till orten som kan påverka mindre antal människor från buller
* ge bidrag till de boende så att de kan bygga ett hus/en lägenhet med bra ljudisolering

Enligt japanska miljöminiteriets webbsida, bullernivån bör vara lägre än 57 db inomhus.
環境省_航空機騒音に係る環境基準について

Ett annat problem är amerikanernas kontroll över luftrum i Japan (främst i stor-Tokyo området). Det blir stor begränsning av flygrutt pga detta.
Den här bilden visar vilken minimihöjd måste ett kommersiell flygplan flyga i olika luftrum
http://dmcr.web.fc2.com/Yokota01.jpg

Efter över 70 år från andra världskrigets slut, delar av japanska luftrummet är fortfarande kontrollerade av jänkarna.
På grund av detta, t ex Tokyo Haneda-Osaka (Itami och Kansai) kan inte flyga kortaste vägen.
https://pbs.twimg.com/media/DHkPFcoUwAAfKTo.jpg

Enligt en japansk medias artikel (som jag länkade i förra inlägget), japanska infrastruktursministeriet (MLITT) planerar att förhandla med jänkarna om luftrummet.
På sida 9 av det här dokumentet från MLITT, kan man se förslaget av ny flygrutt som effektiviserar landning och påstigning. Så att det blir flera slottider.
羽田空港のこれから -羽田空港の国際線増便に向けた取組み-
 

Berglund

Medlem
Det finns två stora utmaningar för att kunna utöka antal slottider på Tokyo Haneda.
Ett är bullerproblem på flygplatsens omgivningar.
För att minska störning av de boende från flygplansbuller, finns det olika åtgärder.
* premiera flygplansmodeller som har mindre bullernivån
* byta inflygning/påstigning till orten som kan påverka mindre antal människor från buller
* ge bidrag till de boende så att de kan bygga ett hus/en lägenhet med bra ljudisolering

Enligt japanska miljöminiteriets webbsida, bullernivån bör vara lägre än 57 db inomhus.
環境省_航空機騒音に係る環境基準について

Ett annat problem är amerikanernas kontroll över luftrum i Japan (främst i stor-Tokyo området). Det blir stor begränsning av flygrutt pga detta.
Den här bilden visar vilken minimihöjd måste ett kommersiell flygplan flyga i olika luftrum
http://dmcr.web.fc2.com/Yokota01.jpg

Efter över 70 år från andra världskrigets slut, delar av japanska luftrummet är fortfarande kontrollerade av jänkarna.
På grund av detta, t ex Tokyo Haneda-Osaka (Itami och Kansai) kan inte flyga kortaste vägen.
https://pbs.twimg.com/media/DHkPFcoUwAAfKTo.jpg

Enligt en japansk medias artikel (som jag länkade i förra inlägget), japanska infrastruktursministeriet (MLITT) planerar att förhandla med jänkarna om luftrummet.
På sida 9 av det här dokumentet från MLITT, kan man se förslaget av ny flygrutt som effektiviserar landning och påstigning. Så att det blir flera slottider.
羽田空港のこれから -羽田空港の国際線増便に向けた取組み-
Hur i hela fridens namn kan du allt det här???

Jag är STUM av beundran för din ständigt outtömliga - genuina - kunskap!!!

STORT TACK för att du väljer att ta tiden och dela med dig!
 

NotRyan

Medlem
Hur i hela fridens namn kan du allt det här???

Jag är STUM av beundran för din ständigt outtömliga - genuina - kunskap!!!

STORT TACK för att du väljer att ta tiden och dela med dig!

Det är bara att läsa tidningarna/se nyheterna. :)

Vi läser uppenbarligen inte samma tidningar... :D

Vi är väldigt lyckligt lottade som har en japan som delar med sig av information som han snappar upp :)
 

Pieter

Ny medlem
Tycker det är väldigt märkligt hur man kan fortsätta ha sån kontroll över andra länders luftrum på det här sättet. Finns ju vad jag förstått ganska många amerikanska baser i Japan. Okinawa hör väl till en av de delar där jag hört att lokalboende riktat mycket kritik mot Japans regering för att de inte tar itu med problemet som baserna där medfört. Kan ha misstolkat det men amerikansk militär räknas väl som immuna mot brottsåtal?

Hur som helst. Har det kommit någon uppdaterad information kring detta med en ny linje? En bekant diskuterade detta senast i somras och lät som man inte kunde avgöra om de skulle åka från ARN till HND eller ARN till NRT och CPH till HND eller NRT.

Verkar vara ganska komplicerat att få till nya slottider för nya flyg dit. Tror ni att det kommer bli något av detta med SAS till 2020? Vore ju onekligen trevligt att slippa med byten på vägen dit.
 
Toppen