Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

pswe

Medlem
Hur det blir med ersättning om EU-kompensation kommer ta lång tid att reda ut. SAS säger att de inte kommer betala detta, de företag som driver in dessa typer av ersättningar har sagt att de kommer driva det till domstol och det är nog först där som SAS komemr ändra sig tror jag om det blir en dom som inte är i SAS favör.

Den blir intressant att följa, men samtidigt borde det rimligen finnas case från andra strejker runt i Europa som hunnit längre i rättssystemen. Någon som vet exempelvis hur efterspelet blev till de stora Lufthansa konflikterna härom året?
 

Homer

Medlem
Den blir intressant att följa, men samtidigt borde det rimligen finnas case från andra strejker runt i Europa som hunnit längre i rättssystemen. Någon som vet exempelvis hur efterspelet blev till de stora Lufthansa konflikterna härom året?

här Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 450 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

i samma tråd flera exempel på rättegångar om Ryanairstrejken där Ryan både vunnit och förlorat.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Fick nyss svar på ett av tre ärenden, det som skickats in senast, typiskt copy paste bla bla,
ersätter prisskillnad mot Norwegianbiljett, frågar efter bankuppgifter som de redan fått.
 

Henrico

Medlem
Fick nyss svar på ett av tre ärenden, det som skickats in senast, typiskt copy paste bla bla,
ersätter prisskillnad mot Norwegianbiljett, frågar efter bankuppgifter som de redan fått.

Det där fick jag precis när mitt case gick till "opened for handling" - mailet såg ut som en ren påminnelse om att se till att attachments och bankuppgifter fanns, annars tar det längre tid.... (Det såg ut som ett rent automatmail.)
 

Homer

Medlem
Det där fick jag precis när mitt case gick till "opened for handling" - mailet såg ut som en ren påminnelse om att se till att attachments och bankuppgifter fanns, annars tar det längre tid.... (Det såg ut som ett rent automatmail.)


Så här såg det ut, allt utom beloppet är garanterat en mall men knappast autosvar.


Tack för att du kontaktar SAS.

Jag ber verkligen om ursäkt för att du drabbats av pilotstrejken. Vi är ledsna över att din resa inte gick som planerat och har full förståelse för din besvikelse och frustration över detta.

Det är vår skyldighet att arrangera alternativ transport till din destination i mån av tillgänglighet. Eftersom ombokningsalternativen var begränsade vid detta tillfälle förstår vi att du valde att arrangera din resa på egen hand.

Normalt sett återbetalar SAS inte kunder för alternativa resor som har bokats utan en gemensam överenskommelse med SAS. På grund av de speciella omständigheterna som rådde vid detta tillfälle kan vi dock i detta fall erbjuda dig en återbetalning av den del av din SAS-biljett som aldrig utnyttjades, samt ersätta dig för skillnaden mellan detta pris och din nya alternativa biljett.

Vi vill ersätta dig med *** SEK. För att kunna göra en överföring så behöver jag bankuppgifter så som bankens namn, IBAN och BIC/SWIFT.

Jag beklagar än en gång att du var en av de resenärer som drabbades av pilotstrejken. Vi hoppas att vi trots detta kommer få möjlighet att snart välkomna dig ombord igen. Tack för ditt tålamod och din förståelse.
Med vänliga hälsningar,
 

Penguin

Medlem
Prata precis med kundtjänst (en Ylva) ang. återbetalning av flygbiljetter där vi inte hört mer än att biljetterna är skicka till kön för processing (övriga utlägg kring inställd flight är redan på kontot, skickade in begäran 1 maj). Enligt kundtjänst idag är kön för det ca 3 veckor. Vidare sa hon att man rimligen bör få EU-kompensationen, men hennes ton lämnade mycket att önska i form av hur säker hon egentligen var på det.
 

Resetokig

Medlem
Vi har precis fått svar på ärendet gällande ersättning för extra kostnader. De verkar ha valt ut/missat kvitton så det blir en vända till. Vidare stod ingen information gällande EU261 i mailet (har inte heller fått något automatisk svar som några här verkar ha fått) så jag ställde frågan. Får se vad som händer nu.
 

Penguin

Medlem
Vi har precis fått svar på ärendet gällande ersättning för extra kostnader. De verkar ha valt ut/missat kvitton så det blir en vända till. Vidare stod ingen information gällande EU261 i mailet (har inte heller fått något automatisk svar som några här verkar ha fått) så jag ställde frågan. Får se vad som händer nu.

Vi fick allt (lunch x2 och middag x1, hotell, taxi till KEF och taxi hem från tåget) utom ny tågresa (ARN-LKPG) men den tog Amex försäkringen. Stod inget i mailet om EU261 till oss heller, men det blir till att driva mer när flygbiljetterna är betalda.
 

Resetokig

Medlem
Vi fick allt (lunch x2 och middag x1, hotell, taxi till KEF och taxi hem från tåget) utom ny tågresa (ARN-LKPG) men den tog Amex försäkringen. Stod inget i mailet om EU261 till oss heller, men det blir till att driva mer när flygbiljetterna är betalda.
Det stod inget om vilka kvitton de ersatte, men det var uppenbart att de inte tagit med hotellet alls vilket var den stora kostnaden. Vi har varit i kontakt med Amex som sagt att de tar de resterande kostnaderna men då behöver vi veta vad SAS vill ersätta och inte. Bara jobbigt att det drar ut på tiden.
 
Toppen