Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

agehall

Medlem
Läste på Facebook om en nybliven Pandion som spenderat mellan 300 000-400 000 på mestadels Europaresor. Kanske en fingervisning
Det låter som väldigt lite om du frågar mig. Min uppfattning har varit att om man ska kvala in på enbart egna meriter (dvs att man inte anses vara viktig av andra anledningar än att man reser mycket) så bör man spendera över miljonen. Kan säkert variera en hel del beroende på resemönster och var man utgår ifrån dock.
 

Dr. Miles

Expert
Det låter som väldigt lite om du frågar mig. Min uppfattning har varit att om man ska kvala in på enbart egna meriter (dvs att man inte anses vara viktig av andra anledningar än att man reser mycket) så bör man spendera över miljonen. Kan säkert variera en hel del beroende på resemönster och var man utgår ifrån dock.
De som reser enbart inom Europa/Norden/inrikes och skulle spendera en miljon SEK per år på SAS, tror jag att det blir lönsammare för dem (ej för SAS) att skaffa Travel Pass Unlimited istället. Således kan de inte bli Pandion.
Då är det bara dem som reser SAS long haul som kan uppnå detta.

Säg hypotetiskt att varje long haul resa skulle kosta 25.000 SEK inkl. skatter i Business class (avtalat pris).
Då behöver man att resa 40 long haul T/R. Ja, då skulle jag gissa att det inte blir så många människor som 1.000 Pandions per land.
 

mha321

Medlem
De som reser enbart inom Europa/Norden/inrikes och skulle spendera en miljon SEK per år på SAS, tror jag att det blir lönsammare för dem (ej för SAS) att skaffa Travel Pass Unlimited istället. Således kan de inte bli Pandion.
Då är det bara dem som reser SAS long haul som kan uppnå detta.

Det beror på hur man reser. De flesta travel pass produkter är för pendlare mellan bara enstaka platser. Reser kan till *olika* platser i Europa finns det sällan ett TP som täcker dem.

Finns tex Tyskland, men då täcks inte resten av Europa tex London. Och så vitt jag vet, köper du Nordic capitals så täcks inte inrikes osv.

TP är lysande för pendlare, men mindre bra för andra.

Sedan blir det förstås mer pengar på longhaul, men pendling inom Europa kan nog komma upp i en miljon rätt snabbt.
 

PetrelliDK

Medlem
Det låter som väldigt lite om du frågar mig. Min uppfattning har varit att om man ska kvala in på enbart egna meriter (dvs att man inte anses vara viktig av andra anledningar än att man reser mycket) så bör man spendera över miljonen. Kan säkert variera en hel del beroende på resemönster och var man utgår ifrån dock.

I fremtiden eller tidligere? Jeg kender flere som har fløjet for 250-300k flere år i streg og har været pandion i mange år(uden at være nogle specielle mennesker)

Jeg tror faktisk at der er ret mange som ligger omkring 250-300. 4-500k bliver måske det nye benchmark.
 

palmen

Moderator
Skillnaden nu är att man verkar minska antalet pandions till ungefär hälften (ca 1000 pers).
Med andra ord skruvas det åt ordentligt på vad som krävs för att bli Pandion.

En gissning från mig är att spenderar man 300k per år flera år i sträckan ligger man nog rätt bra till.
 

agehall

Medlem
I fremtiden eller tidligere? Jeg kender flere som har fløjet for 250-300k flere år i streg og har været pandion i mange år(uden at være nogle specielle mennesker)
Min uppfattning är att det varit så tidigare, men jag kanske har helt fel här.

En gissning från mig är att spenderar man 300k per år flera år i sträckan ligger man nog rätt bra till.
Ja, spend över längre tid än ett år verkar kunna vara en faktor också, framförallt eftersom jag vet att man kan fortsätta vara Pandion ett antal år efter att man slutat med intensivt flygande med SAS.
 

oslopandion

Ny medlem
Hei alle. For et par uker siden var jeg så heldig å få brev hjem fra Gustafson om at jeg snart ville bli ønsket velkommen til deres «eksklusive klubb»: Pandion. Nylig fikk jeg også velkomstpakken som Eurobonus Pandion for 2019, etter noen år som EBD og før det EBG.

Dette kjennes naturligvis hyggelig, men også litt som en bekreftelse på at jeg nå virkelig har reist litt for mye... Mixed blessing.

Håper å reise en del mindre neste år, så dette kan fort bli mitt første og siste år som Pandion. Skal derfor forsøke å dele litt her om hvordan det oppleves.

For å være helt ærlig: Slik jeg kjenner SAS er forventningene dessverre relativt lave. Jeg forventer virkelig ingen luksus-opplevelser. Det beste ville være om jobb-hverdagen blir litt mer hassle-free og kanskje at Pandion gir noen små fordeler når jeg booker bonusbilletter og tar med familien på ferie. Har tidligere hatt forhåpninger til Quintessentially som concierge service, og brukt dette litt, men med vekslende hell. Noen ganger bra, andre ganger ganske slitsomt. Håper på å bli positivt overrasket av både SAS og Q i 2019!

Medlemsfordeler omtalt i brosjyren:
- Priority service
- Pandion goodie bag & welcome gift
- Guaranteed seat and waitlist priority
- Baggage allowance
- SAS Pandion Smart Pass
- Best flight offer for points
- SAS Lounges and SAS Gold Lounges (regardless of ticket and carrier)
- Complimentary food on board
- Give away a Diamond card or two Gold cards
- Exclusive Pandion events & special offers
- Concierge service (Quintessentially)
- Credit cards (free Amex Elite, 50% on MC Premium)
- Hotel benefits (Hilton HHonors Gold VIP)
- Rental car benefits (Hertz Presidents Circle, Sixt Advantage Circle, Avis Presidents Club)
 

Attachments

  • 436C459A-B36E-443B-BFA6-A0BDC199747A.jpeg
    436C459A-B36E-443B-BFA6-A0BDC199747A.jpeg
    63,5 KB · Visningar: 2 718
Hei alle. For et par uker siden var jeg så heldig å få brev hjem fra Gustafson om at jeg snart ville bli ønsket velkommen til deres «eksklusive klubb»: Pandion. Nylig fikk jeg også velkomstpakken som Eurobonus Pandion for 2019, etter noen år som EBD og før det EBG.

Dette kjennes naturligvis hyggelig, men også litt som en bekreftelse på at jeg nå virkelig har reist litt for mye... Mixed blessing.

Håper å reise en del mindre neste år, så dette kan fort bli mitt første og siste år som Pandion. Skal derfor forsøke å dele litt her om hvordan det oppleves.

For å være helt ærlig: Slik jeg kjenner SAS er forventningene dessverre relativt lave. Jeg forventer virkelig ingen luksus-opplevelser. Det beste ville være om jobb-hverdagen blir litt mer hassle-free og kanskje at Pandion gir noen små fordeler når jeg booker bonusbilletter og tar med familien på ferie. Har tidligere hatt forhåpninger til Quintessentially som concierge service, og brukt dette litt, men med vekslende hell. Noen ganger bra, andre ganger ganske slitsomt. Håper på å bli positivt overrasket av både SAS og Q i 2019!

Medlemsfordeler omtalt i brosjyren:
- Priority service
- Pandion goodie bag & welcome gift
- Guaranteed seat and waitlist priority
- Baggage allowance
- SAS Pandion Smart Pass
- Best flight offer for points
- SAS Lounges and SAS Gold Lounges (regardless of ticket and carrier)
- Complimentary food on board
- Give away a Diamond card or two Gold cards
- Exclusive Pandion events & special offers
- Concierge service (Quintessentially)
- Credit cards (free Amex Elite, 50% on MC Premium)
- Hotel benefits (Hilton HHonors Gold VIP)
- Rental car benefits (Hertz Presidents Circle, Sixt Advantage Circle, Avis Presidents Club)

Utöver gratis Elite kort får du även deras Platinumkort och fri dryck ombord.
 
Toppen