Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

pep

Medlem
Rwandair, netop modtaget (nu vil de ikke ombooke, men kun refundere!):
Thank you for contacting RwandAir.
We got the announcement from HQ last night.Now all flt departure and arrive CAN of FEB will cancel due to the coronavirus.We don't know when the flight will resume,we advise you contact your original issuing office to cancel the booking and apply for a full refund ASAP
 

Flying Finn

Medlem
@pep menade säkert BOM, inte MUM? :)

Jag misstänker nog att de har rätt så lite andra ruttalternativ att bjuda på. Säkert så att en återbetalning är det bästa alternativet från dem, vilket även mejlet tycks förespråka.

För övrigt håller jag med flera tidigare skribenter, t.ex. @Nemo. Personligen tycker jag WHO har varit konsekvent i fallet och nu agerar många statliga och näringslivsaktörer kanske lite överdrivet i jämförelse med vad WHO rekommenderar. Också att börja evakuera folk i stora mängder och t.o.m. tillbaka till Kina känns lite överdrivet och inte precis smart på tanke med smittningar. Jag minns bra SARS-hysterin i Finland och hur massmedia tycktes inte ha något ansvar för vad/hur det skrivs. Samma tendenser har jag sett även nu.

Om jag skulle ha arbete eller studier i t.ex. Wuhan, så jag måste medge att jag skulle nog inte se någon god orsak till att bli evakuerad till mitt hemland för att sen eventuellt bli typ internerad för två veckor av staten (kan bara tänka mig hurdana förhållanden man skulle bjuden på i USA). Som nu ett exempel tar jag fram flyget med britter, spanjoner och bl.a. finländare. Ok, att flyga med Wamos 747-400 är ju helt flygnördigt, men åtgärderna på marken i RAF Brize Norton och framöver skulle faktiskt fått mig att föredra stanna i mitt hypotetiska nya hem i Wuhan. Dessa bilder från bussresan från flygbasen var typiska igår i brittisk media: Britons on evacuation flight from Wuhan tell of relief and confusion | World news | The Guardian (The Guradian som ett exempel utan prenumerantspärr). Den levande manekinen för 3M var inte en person med bekräftad Wuhanvirussmitta, men ett bra exempel på hur det här börjar få sådana propotioner, att det blir intressant att se vad t.ex. CBP tycker om mitt kinesiska visum om knappa två veckor. Helt säker på att de börjar räkna dagar när jag lämnat Shenzhen.
 

Friskytten

Medlem
Edit: ser nu att det redan finns tråd om detta...
SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Message - Traffic Information | SAS

Information on this page will only be available in English


(Updated 01FEB20 09:00 CET)

Coronavirus
(Updated 01FEB20)

Information regarding SAS flights to and from Shanghai, Beijing and Hongkong
The safety of our passengers and employees is our highest priority. After evaluating the situation in China regarding the Coronavirus, SAS has decided to suspend all flights to and from Shanghai and Beijing, as from tomorrow Friday 31st January, until February 9th. SAS will also close sales for all flights to and from Shanghai and Beijing until February 29th.

Refunds and rebooking possibilities are offered for affected passengers.

SAS will operate the scheduled flights outbound from Copenhagen to Shanghai and Beijing 30th January including homebound flights from Shanghai and Beijing to Copenhagen 31th January.

Hong Kong will be serviced as scheduled.

SAS will continue to monitor the situation in constant dialogue with authorities regarding information about the situation.

For more information regarding Travel Advice, please visit the World Health Organization's web site or your local National Public Health Agency's website.


Health declaration
Due to the current situation in China, Chinese authorities now require all inbound travelers to fill in a health declaration. Completed declarations are to be presented at immigration upon arrival. SAS will provide you with a copy to fill in before your departure at the airport.


Voluntary change of flight
We are offering our customers travelling to, from or via Beijing, Shanghai and Hongkong to voluntary change their reservation. We also offer a refund.

You have the possibility to rebook your flight to another travel date or refund your ticket according to below options:

Is the departure date of your flight to, from or via Beijing or Shanghai between 10 February 2020 – 29 February 2020 and your ticket number starts with 117, issued on/before 28 January 2020 on a SAS operated flight? Then your new departure date should be 1 March until 31 May 2020.

Is the departure date of your flight to, from or via Hongkong between 30 January 2020 – 29 February 2020 and your ticket number starts with 117 issued on/before 28 January 2020 on a SAS operated flight? Then your new departure date should be no later than 31 May 2020.

You can change your travel dates only if the same airlines and travel class is available as mentioned in your original ticket. You will not have to pay the change fee.


How to rebook and apply for a refund
Your ticket must be purchased on SAS webb, SAS App or SAS Call Center. If you booked via a travel agent or a tour operator, please contact them directly.

Log into  My Bookings and change your travel dates yourself (you need to change country on the website to the same as where you did your original booking). If your itinerary includes other airlines you need to contact SAS Customer service for rebooking.

Links to My Bookings and refund application can be found on top of this page. SAS will not absorb costs such as, but not limited to, accommodation, food and surface/air transportation for voluntary rebooking.
 
Last edited:

Morgan

Medlem
@pep menade säkert BOM, inte MUM? :)
Om jag skulle ha arbete eller studier i t.ex. Wuhan, så jag måste medge att jag skulle nog inte se någon god orsak till att bli evakuerad till mitt hemland för att sen eventuellt bli typ internerad för två veckor av staten

Håller inte med dig. Hade alla dagar i veckan valt ett svenskt (eller finskt) internat i 14 dagar framför ett ofrivilligt kinesiskt internat i 1 eller 100 dagar beroende på hur diktaturen prioriterar mellan invånarna där och resten av landet. I Europa fungerar infrastrukturen alldeles utmärkt - vi har mat, mediciner och kvalificerad sjukvård som inte är högre belastad än vanligt. I Wuhan/Hubei rapporterar media till och med om matbrist, då kan det gå illa fort...
 

Flying Finn

Medlem
Som du @Morgan beskriver det, är det ju naturligtvis så som du skriver, men mitt resonemang utgick mera från att vara själv förberedd med proviant o.s.v. Så jo, du har nog en poäng på tanke med att regimens framtida beslut kan överraska en negativt.
 

onzai

Medlem
Är det någon på plats i Hong Kong som kan berätta hur mycket som är stängt just nu pga detta? Har restauranger och barer öppet som vanligt?

Större delen av restauranger o barer har öppet (de svindyra hyrorna ska betalas), men det förekommer ofta att de stänger tidigare eller öppnar lite senare.
Alla ska ju äta på något sätt och livsmedelsbutiker har för stunden brist på en hel del varor.
 

Nemo

Medlem
Lägg gärna in text/bild utöver länk. Då slipper alla klicka på länken, samt att inlägget är informativt även då texten dit länken pekar har ändrats (vilket sker dagligdags).

"31 January 2020
The health and wellbeing of customers and personnel is a top priority for Finnair. Following a thorough analysis of all currently available information on the coronavirus and its impacts on air travel to and from China, Finnair has decided to cancel the flights to/from mainland China as follows:

• Beijing and Shanghai routes between February 6 and February 29, 2020
• Beijing Daxing, Nanjing and Guangzhou routes between February 6 and March 29

Our Hong Kong flights operate normally."
IMG_2781.PNG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen