Senaste nytt

SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

Abbs

Medlem
Det finns ett extremt smittsamt virus som dödar 367 personer om dagen, med första symtom feber och torrhosta (källa: läkare utan gränser), detta är mässling. Det finns ett annat virus som har extremt hög dödlighet, ebola. Inget av dessa virus har föranlett inställda flyg, inte ens från områden med pågående utbrott.
Jag anser att ställa in flyg till/från Kina inte har någon vetenskaplig grund, utan baserar sig på panik. Inte panik bland flygbolagen, utan hos kunder till flygbolagen.
Skillnaden med just ebola är ju att det inte sprider sig lika lätt och kan hållas till en geografisk plats. Mässling är en annan femma..

Men jag håller med dig i allt du säger :)
 
Det finns ett extremt smittsamt virus som dödar 367 personer om dagen, med första symtom feber och torrhosta (källa: läkare utan gränser), detta är mässling. Det finns ett annat virus som har extremt hög dödlighet, ebola. Inget av dessa virus har föranlett inställda flyg, inte ens från områden med pågående utbrott.
Jag anser att ställa in flyg till/från Kina inte har någon vetenskaplig grund, utan baserar sig på panik. Inte panik bland flygbolagen, utan hos kunder till flygbolagen.

Jag jobbar inte inom vården, men mitt resesällskap för "min" resa som nu är i farozonen gör och ingen av oss oroar oss över själva smittan, så min analys är ganska lik din. Det känns fruktansvärt hysteriskt just nu. Det finns också bara ett land som rekommenderar att man avstår resor till Kina som helhet och det är USA, varken WHO eller Svenska myndigheter avråder från resor från annat än Hubei-regionen. Den avrådan har man dessutom (åtminstone tidigare, det kan ju självklart ändras) sagt att man gör pga. hur hårt belastad infrastrukturen är, inte pga. risken för smitta.

Jag har hopp om att det ska lugna ner sig lite kommande veckor när man får lite bättre koll på läget (och när media tröttnar lite), för just nu håller jag med om att man tar i väldigt hårt för vad det faktiskt verkar vara. Men vem vet, jag kanske är rejält i Dunning-Kruger förvisso...
 

Morgan

Medlem
USA förbjuder nu inträde till landet för folk som nyligen varit i Kina. Amerikanska medborgare och deras nära släktingar är undantagna.

Nytimes:
Trump administration temporarily banning foreigners who visited China from entering the United States
President Trump has temporarily suspended foreign nationals who have traveled to China from entering the United States, the administration announced on Friday.

The action will restrict all foreign nationals — other than immediate family of citizens and permanent residents who have been to China — from entering the United States.

Administration officials said the action was being taken to prevent the risk of transmiting the virus within the United States.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Lite andra ordalag hos Fox men oavsett krafttag från USA. De har väl sällan varit naiva vid situationer.

”President Trump is also temporarily suspending entry into the U.S. for foreign nationals who pose a risk of transmitting the virus.” Developing story.

https://www.foxnews.com/health/coronavirus-declared-public-health-emergency-in-us

Jobbigt med 14 dagars karantän när man landar efter en long haul som de amerikaner som kom hem i onsdags enligt storyn. Helt säkert ingen lounge heller. o_O Skämt åsido är det onekligen en eskalerande händelseutveckling som inte minst berör flyget och oss FF så bra att informera om olika travel bans mm här på B.C.
 

Jönsson

Medlem
Det finns ett extremt smittsamt virus som dödar 367 personer om dagen, med första symtom feber och torrhosta (källa: läkare utan gränser), detta är mässling. Det finns ett annat virus som har extremt hög dödlighet, ebola. Inget av dessa virus har föranlett inställda flyg, inte ens från områden med pågående utbrott.
Jag anser att ställa in flyg till/från Kina inte har någon vetenskaplig grund, utan baserar sig på panik. Inte panik bland flygbolagen, utan hos kunder till flygbolagen.
Nja, det stämmer inte riktigt. Under ebolaepedemin för fem eller sex år sedan stängdes nästan alla flyglinjer från Västafrika. Bara Brussel Airlines och Royal Air Maroc fortsatte flyga men åtminstone Sierra Leone och Liberia satte upp ordentliga kontroller, precis som i dagens Kina, med thermoscan osv.

Kina har fortfarande coronaepidemin med SARS i minnet, där många tusen dog, så det är inte så konstigt egentligen att de handlar relativt kraftfullt redan nu. Även om den aktuella epidemin inte medför lika stora risker.

Mässling är luftburen och extremt smittsamt. 90% av de som utsätts för viruset smittas vilket gör det till en av de allra mest smittsamma sjukdomarna. Men det finns vaccin. Att jämföra det med coronavirus som är droppsmitta och smittar som en förkylning men som inte går att vaccinera mot känns lite haltande. Dödligheten i mässling är 0,2% men tack vare den stora mängden smittade varje år blir siffrorna ändå höga. Speciellt i länder där stora delar av befolkningen är undernärda då undernäring ökar riskerna. När en mässlingepedemi bryter ut i sverige eller i stora delar av den industrialiserade världen så får det inte få speciellt stora konsekvenser tack vare vaccinationerna. När däremot ett coronavirus får fäste i ett tätbefolkat område så får det enorma konsekvenser för samhället, även om dödligheten inte heller där är speciellt hög.

edit: många tusen ska naturligtvis vara många hundra.
 
Last edited:
Nja, det stämmer inte riktigt. Under ebolaepedemin för fem eller sex år sedan stängdes nästan alla flyglinjer från Västafrika. Bara Brussel Airlines och Royal Air Maroc fortsatte flyga men åtminstone Sierra Leone och Liberia satte upp ordentliga kontroller, precis som i dagens Kina, med thermoscan osv.

Kina har fortfarande coronaepidemin med SARS i minnet, där många tusen dog, så det är inte så konstigt egentligen att de handlar relativt kraftfullt redan nu. Även om den aktuella epidemin inte medför lika stora risker.

Mässling är luftburen och extremt smittsamt. 90% av de som utsätts för viruset smittas vilket gör det till en av de allra mest smittsamma sjukdomarna. Men det finns vaccin. Att jämföra det med coronavirus som är droppsmitta och smittar som en förkylning men som inte går att vaccinera mot känns lite haltande. Dödligheten i mässling är 0,2% men tack vare den stora mängden smittade varje år blir siffrorna ändå höga. Speciellt i länder där stora delar av befolkningen är undernärda då undernäring ökar riskerna. När en mässlingepedemi bryter ut i sverige eller i stora delar av den industrialiserade världen så får det inte få speciellt stora konsekvenser tack vare vaccinationerna. När däremot ett coronavirus får fäste i ett tätbefolkat område så får det enorma konsekvenser för samhället, även om dödligheten inte heller där är speciellt hög.
Enligt diverse källor dödade SARS 774 Personer, inte många tusen.
Andra källor, tex WHO nämner 813 dödsfall.
 

pep

Medlem
CZ har aflyst halvdelen (?) af deres regionale afgange. WB har nu ogsaa aflyst CAN-MUM benet, hvilket totalt spolerer min rejse paa tirsdag. Begge selskaber har dog vaeret hurtigt ude og tilbyder ombookninger - men til hvad ???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen