Senaste nytt

Søker svensk advokat

Ok, det var sånn jeg også forsto det. Men da er det jo antakeligvis ingen vits i å gjøre det selv, det tar sikkert mer tid å registrere saken der enn å bare overlate det til Flightright & Co.?

Dette er som sagt ikke det deres forretningsmodell egentlig er basert på. De satser på at de fleste flyselskapene betaler frivillig (mange prøver ikke engang å kontakte flyselskapet selv) og at de får sine advokatutgifter dekket i land som Tyskland.
Jeg kan ikke helt se for meg at de kan drive businessen sin med profitt i Sverige, med mindre det blir veldig få søksmål. Men da blir jo Flightright nesten bare en tjeneste for å fylle ut ARN sitt skjema. ;)

Har noen erfaring med disse selskapene i Sverige? Jeg har brukt Flightright tidligere, men det var i Tyskland. Min erfaring der var også at de ventet lenge med å saksøke flyselskapet (over et halvt år) fordi de håpet å flere kunder fra samme flight først, så advokaten kunne spare tid.
 

igelkotten

Medlem
Ok, det var sånn jeg også forsto det. Men da er det jo antakeligvis ingen vits i å gjøre det selv, det tar sikkert mer tid å registrere saken der enn å bare overlate det til Flightright & Co.?

Resor

All information om hur du gör finns där. Finns även blankett på engelska. Tog mig 5 minuter med en Googlesökning att hitta förfarandet. För 10000 kr i timmen är du skyldig mig 830 kr, avrundat nedåt! :)
 
Haha, ja. Det fant jeg også frem til selv. ;)
Men det ARN kommer frem til er jo ikke juridisk bindende, etter hva jeg har forstått.
Så kan man selvfølgelig gjøre som danielhog skrev og avvente svar fra ARN og deretter ta det til tingsrätten.
Men jeg vet ikke hvor mye tid det tar, først ARN og deretter tingsrätten (siden jeg tviler på at QR følger avgjørelsen til ARN). Det er jo tid jeg ikke kan bruke på andre ting (som sagt, i Tyskland ville en advokat tatt seg av alt dette og fått betalt av flyselskapet dersom det taper saken i retten).
Derav mitt spm om det kanskje er bedre å bruke et sånt selskap til det - om de gjør en god jobb og ikke bruker 1 år ekstra på dette...
 

ekf

Medlem
Men det ARN kommer frem til er jo ikke juridisk bindende, etter hva jeg har forstått.
Det stämmer... Men de flesta seriösa svenskbaserade företagen har som policy att följa ARNs rekommendationer. Detta för att inte hamna på den så kallade svarta listan.
Om Qatar Airways kan räknas till kategorin ovan har jag dock ingen aning om...
 

M.K

Medlem
Har en sak mot Ethiopian sedan december 2017. Jag testade flygforsening.se men har inte hört något från dem sedan 28.01.18 så kan därför inte rekommendera dem i nuläget.
 

QR A319

Medlem
Det finns en uppenbar risk att gräshoppa missat något med EC 261/2004.Antagandet grundar jag enbart på DYKWIA uttalanden som att lagsöka och att advokatkostnader på 10 000 kr i timmen är ok för det här vinner jag och motparten betalar notan.
Nåväl snäll som jag är samt sund till den milda grad att förstå att som privatperson så stämmer man inte ett flygbolag hur som helst så bjuder jag istället på den här länken https://www.qatarairways.com/en-se/legal/eu-air-passenger-rights.html där du kan läsa OCH även hänvisa till. Använd tell-us emailen så kommer ditt klagomål direkt till seniormanagement(eskaleringsavdelningen).

Häls "lillen"
 
  • Gilla
Reactions: pep
Det finns en uppenbar risk att gräshoppa missat något med EC 261/2004.Antagandet grundar jag enbart på DYKWIA uttalanden som att lagsöka och att advokatkostnader på 10 000 kr i timmen är ok för det här vinner jag och motparten betalar notan.

DYKWIA-holdningen er basert på tysk lov. Der må altså alltid den som taper betale alt, også i bagatellsaker. Jeg var ikke klar over at det er så annerledes i Sverige.

Det var en bonusbillett kjøpt for GOL-bonuspoeng, QR-flyet var forsinket pga. en teknisk feil på flyet.
Qatar Airways i Tyskland sier at det er GOL jeg må ta dette med, siden det var de jeg kjøpte billetten av, og det er jo bare bullshit.
De henviser til en dom som handler om wetlease. Jeg hadde et QR-nummer på billetten og flyvningen var utført av QR, det var altså hverken codeshare eller wetlease.
Dermed er svaret så åpenbart feil at jeg blir ordentlig sint.

Jeg har i tillegg sendt inn en klage gjennom QR sin svenske nettside, men da fikk jeg bare mail fra Tyskland på nytt der de henviste til tidligere mail-utveksling. De hadde visst blitt kontaktet av kollegaene i Doha.

Jeg tror QR allerede står på svartelisten. Har egentlig mest lyst å spare tiden det tar å gå via ARN og heller gå til tingsrätten med engang.
Jeg føler at min sak er såpass enkel og klar at jeg ikke har noe å tape.
 

danielhog

Medlem
Tipset att gå via ARN först är för att du ska slippa utbilda tingsrätten (vilket ibland behövs) och vara tydlig med alla omständigheter till ARN, missas någonting får du en ny chans till tingsrätten. Således har du inget att förlora mer än tid och det ger dig mycket bättre utgångsläge i tinget.
 
Toppen