Senaste nytt

Ryanair stänger ner basen på Skavsta

Fredde18

Medlem
Facit verkar ha blivit att hälften av 30 destinationer ryker. De som är kvar är de där Ryan har bas i andra ändan, såsom Alicante och London. Dock, med London som exempel går man från 11 avgångar i veckan till 5 avgångar, och då en sen rackare, typ 2100 från Skavsta. (Jag kollade bara i skarven mellan vinter och sommartabell.)
Men Bergamo verkar vara kvar @Palazzi !
 

Palazzi

Medlem
Facit verkar ha blivit att hälften av 30 destinationer ryker. De som är kvar är de där Ryan har bas i andra ändan, såsom Alicante och London. Dock, med London som exempel går man från 11 avgångar i veckan till 5 avgångar, och då en sen rackare, typ 2100 från Skavsta. (Jag kollade bara i skarven mellan vinter och sommartabell.)
Men Bergamo verkar vara kvar @Palazzi !

Japp, en mer direkt effekt än jag hade anat. Ser att de drar ner på flera platser i Tyskland också..
Dock anar jag väl, då bara fyra nedlagda linjer inte är hemmahörande i öst, att Wizzair tar över där passagerarunderlag finns. Nedläggningen av Malta är väntad då den ändringen står angiven på nära alla flygplatser. Detta beror på att nya Malta Air, med 36 flygplan, tar över nästan alla Ryanair-linjer. Finns ingen information om exakta flyglinjer för Malta Air ännu, men precis som Lauda Air så har de eget AOC etc.

Lite förvånande tycker jag att nedläggning av Barcelona är. Kanske är konkurrensen för stor från Arlanda. Bryssel antar jag har ett bristande resandeunderlag från Skavsta, och Paris verkar allmänt ha ett bristande underlag. På Landvetter, som ju ändå är en ganska stor flygplats numer, så är konkurrens för Air France obefintlig.

När det kommer till Ryanair specifikt så verkar de ha brist på flygplan, och inte tycks de (iaf inte främst) bero på några skatter och/eller subventioner. Den slutsatsen drar jag när resandeunderlag statistiskt inte har minskat, och man samtidigt skär ner på frekvenserna även på de länder med baser utomlands.
Milano/Bergamo går ner från 10 avgångar/vecka till 4 avgångar/vecka fr.o.m. April.
Tror att de är så nära kapacitetstaket att man tvingas prioritera bort även lönsamma linjer för de som är ännu snäppet mer fördelaktiga. 91% beläggning vs 94% beläggning gör väl en hel del om man har så många avgångar som Ryanair.

Vi får väl dock se hur länge de kan "frysa" den svenska marknaden innan varumärket tar skada. Både branschen generellt, och Ryanair i synnerhet, när en kamp om att vara top of mind. De människor som direkt går in på Ryanair.com istället för att starta "sin resa" på en prisjämförelsesajt är väl de verkliga vinstmaskinerna (?) Märker de nu, i några månader, att deras linjer saknas så börjar det leta....och då är de eventuellt förlorade kunder.
 

apknug

Medlem
Nej men har han rätt en gång så går ju Norsken omkull Och så finns dom inte mera. Har inget att göra med fake news
Nu var nu fakta att han tidigare en rad gånger har förutspått Norwegians konkurs inom X månader. Ju fler gånger han ropar på vargen ju mer sant blir det inte. Det blir bara fejk news återigen o sänker ens kredibilitet.

"Sensmoralen är att den som ljuger till slut inte blir trodd ens när han talar sanning. Fabeln har givit upphov till uttrycket "att ropa varg", som återfinns i flera språk med betydelsen att ge falskt larm eller kalla på uppmärksamhet för petitesser och därmed riskera att inte bli trodd när något allvarligt verkligen sker."

Ovan saxat från wikipedia o m Aisopos fabel som är 3 000 år gammal ganska relevant i dessa Trump tider då alla tycks tro på allt de läser på internet
 

Jönsson

Medlem
Nu var nu fakta att han tidigare en rad gånger har förutspått Norwegians konkurs inom X månader. Ju fler gånger han ropar på vargen ju mer sant blir det inte. Det blir bara fejk news återigen o sänker ens kredibilitet.

"Sensmoralen är att den som ljuger till slut inte blir trodd ens när han talar sanning. Fabeln har givit upphov till uttrycket "att ropa varg", som återfinns i flera språk med betydelsen att ge falskt larm eller kalla på uppmärksamhet för petitesser och därmed riskera att inte bli trodd när något allvarligt verkligen sker."

Ovan saxat från wikipedia o m Aisopos fabel som är 3 000 år gammal ganska relevant i dessa Trump tider då alla tycks tro på allt de läser på internet

En åsikt eller en gissning om framtiden är väl ändå inte en nyhet? Med sina åsikter och sitt siande om framtiden har han dock försökt påverka marknaden. Men det är fel att kalla det för ”fejk news” eftersom det inte är en egentlig nyhet. Ett uttryck som det för övrigt råder hyperinflation i och som allt för ofta används i propagandasyfte. Undvik att använda säger jag.
 

apknug

Medlem
En åsikt eller en gissning om framtiden är väl ändå inte en nyhet? Med sina åsikter och sitt siande om framtiden har han dock försökt påverka marknaden. Men det är fel att kalla det för ”fejk news” eftersom det inte är en egentlig nyhet. Ett uttryck som det för övrigt råder hyperinflation i och som allt för ofta används i propagandasyfte. Undvik att använda säger jag.
Jag menar nog att det är fakta i den nyhet som förs fram och hur den sprids som är problemet. Inte vad den kallas, det fanns för övrigt igen varg heller för 3 000 år sedan, förens det var för sent.
 

igelkotten

Medlem
Jag menar nog att det är fakta i den nyhet som förs fram och hur den sprids som är problemet. Inte vad den kallas, det fanns för övrigt igen varg heller för 3 000 år sedan, förens det var för sent.

Förstår inte? Det är fortfarande hans åsikt - därmed inte fake news.

I sammanhanget kan man säga att Michael OLeary sagt att Norwegian kommer gå under eftersom de är ett bolag med för höga kostnader. Norwegian har, de gånger hans påstående besvarats, sagt att allt är guld och gröna skogar för de. Nu kan vi ju konstatera att Norwegians skulddrivna tillväxtstrategi inte var hållbar, och att deras affärsidé, precis som Michael O'Leary sagt flera gånger, inte fungerar. Att Norwegian försöker påstå att det är ett naturligt steg (och inte påtvingat) för de att gå från tillväxt till lönsamhet nu är nog snarare det som är falskt om något. Man kan tycka illa om Michael O'Learys personlighet - men jag tycker inte du har kött på benen alls att sida efter sida i denna tråd påstå att han sprider "fake news" (där jag också håller med @Jönsson om att begreppet inte bör användas) enbart för att hans hyperboler i en annars rätt vettig analys av en konkurrent inte stämt in.
 

fly4fun

Medlem
Vi får väl dock se hur länge de kan "frysa" den svenska marknaden innan varumärket tar skada. Både branschen generellt, och Ryanair i synnerhet, när en kamp om att vara top of mind. De människor som direkt går in på Ryanair.com istället för att starta "sin resa" på en prisjämförelsesajt är väl de verkliga vinstmaskinerna (?) Märker de nu, i några månader, att deras linjer saknas så börjar det leta....och då är de eventuellt förlorade kunder.

Jag skulle vilja säga att en av anledningarna till att Ryanair skär ner i Sverige är just att varumärket har tagit mycket styrk i Sverige och folk vill inte flyga med dom längre.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle vilja säga att en av anledningarna till att Ryanair skär ner i Sverige är just att varumärket har tagit mycket styrk i Sverige och folk vill inte flyga med dom längre.

Möjligen, men de har väl aldrig presterat i sådana index (?) Sen får de bokningar ändå då de upplevs billiga... ibland med rätt och ibland ogrundat.

Det är ju fortsatt ett faktum att totala resandevolymer är större i regioner med en högre densitet människor, och vi vet att de har en flygplansbrist de måste förhålla sig till vid prioritering.
Gissar också att SEK-kursen kan ha varit negativ för Ryanair då priserna som effekt höjs i SEK (och det därmed framstår som man höjt priserna snabbt på årsbasis).

Men, du kan såklart ha rätt...finns väl inte en faktor som gjort att vi har detta resultat :)
 
Toppen