Facit verkar ha blivit att hälften av 30 destinationer ryker. De som är kvar är de där Ryan har bas i andra ändan, såsom Alicante och London. Dock, med London som exempel går man från 11 avgångar i veckan till 5 avgångar, och då en sen rackare, typ 2100 från Skavsta. (Jag kollade bara i skarven mellan vinter och sommartabell.)
Men Bergamo verkar vara kvar
@Palazzi !
Japp, en mer direkt effekt än jag hade anat. Ser att de drar ner på flera platser i Tyskland också..
Dock anar jag väl, då bara fyra nedlagda linjer inte är hemmahörande i öst, att Wizzair tar över där passagerarunderlag finns. Nedläggningen av Malta är väntad då den ändringen står angiven på nära alla flygplatser. Detta beror på att nya Malta Air, med 36 flygplan, tar över nästan alla Ryanair-linjer. Finns ingen information om exakta flyglinjer för Malta Air ännu, men precis som Lauda Air så har de eget AOC etc.
Lite förvånande tycker jag att nedläggning av Barcelona är. Kanske är konkurrensen för stor från Arlanda. Bryssel antar jag har ett bristande resandeunderlag från Skavsta, och Paris verkar allmänt ha ett bristande underlag. På Landvetter, som ju ändå är en ganska stor flygplats numer, så är konkurrens för Air France obefintlig.
När det kommer till Ryanair specifikt så verkar de ha brist på flygplan, och inte tycks de (iaf inte främst) bero på några skatter och/eller subventioner. Den slutsatsen drar jag när resandeunderlag statistiskt inte har minskat, och man samtidigt skär ner på frekvenserna även på de länder med baser utomlands.
Milano/Bergamo går ner från 10 avgångar/vecka till 4 avgångar/vecka fr.o.m. April.
Tror att de är så nära kapacitetstaket att man tvingas prioritera bort även lönsamma linjer för de som är ännu snäppet mer fördelaktiga. 91% beläggning vs 94% beläggning gör väl en hel del om man har så många avgångar som Ryanair.
Vi får väl dock se hur länge de kan "frysa" den svenska marknaden innan varumärket tar skada. Både branschen generellt, och Ryanair i synnerhet, när en kamp om att vara top of mind. De människor som direkt går in på Ryanair.com istället för att starta "sin resa" på en prisjämförelsesajt är väl de verkliga vinstmaskinerna (?) Märker de nu, i några månader, att deras linjer saknas så börjar det leta....och då är de eventuellt förlorade kunder.