Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

lucasd

Medlem
Testade nu återigen den reseförsäkring som ingår i Metal.

Min väska kom ej fram på 7h under min senaste resa till Prag. Detta är min erfarenhet av de försäkringar jag har. Har ej skickat in något till SAS gällande detta då försäkringarna täckt det.

Resa: 18 oktober

Amex Platinum
Handlade lite kläder, hygienartiklar på mitt Amex för ca 2100kr, fyllde i skadeanmälan online på lördagen och på måndagseftermiddagen var ärendet godkänt.

IF Skadeförsäkringar, ResXtra
Fyllde i skadeanmälan online under söndagen. Fick ett godkännande på måndagen och pengarna på kontot en dag senare. Detta är en schablonersättning, inga kvitton eller speciella dokument behövde skickas in.

Revolut Metal / White Horse
H&M tog ej Amex, så handlade på mitt vanliga Revolut-kort. Letade upp Revolut-försäkringen och mailade in PIR-rapport, mottagningsbekräftelse av väskan som hotellet skapat då jag sov, flygbiljetten och kvittot från H&M - mailade in detta i onsdags - den 23. Fem dagar senare (idag) fick jag svar att jag måste skicka in PIR-rapport, bokningen, utskrivet och påskrivet förseningsintyg från flygbolaget, kvitton, bagagetaggen (ej baggagekvittot) och boardingkortet till dem.

Jag måste även skicka ett mail till flygbolaget där jag meddelar dem att jag gör ett anspråk hos White Horse och detta mail måste skickas in senaste 7 dagar efter att jag mottog min väska igen. Måste även inkludera en White Horse-adress i detta.

Har även fått ett två sidors formulär att fylla i för detta. Allt detta ska helst postas in, men det går att maila in.

Här ger jag upp, det handlar om ungefär 230kr och min tid är absolut mycket mer dyrbar än att hålla på att försöka få en vettig lösning och hålla på att fylla i långa formulär och skicka in olika dokument. Bagagetaggen har jag ju inte kvar, till exempel - men bagagekvittot finns på mail och PIR-rapporten och kvitton har jag kvar.

Ytterligare en anledning att inte ha Revolut Metal för mig.
 

Tonton

Medlem
Testade nu återigen den reseförsäkring som ingår i Metal.

Min väska kom ej fram på 7h under min senaste resa till Prag. Detta är min erfarenhet av de försäkringar jag har. Har ej skickat in något till SAS gällande detta då försäkringarna täckt det.

Resa: 18 oktober

Amex Platinum
Handlade lite kläder, hygienartiklar på mitt Amex för ca 2100kr, fyllde i skadeanmälan online på lördagen och på måndagseftermiddagen var ärendet godkänt.

IF Skadeförsäkringar, ResXtra
Fyllde i skadeanmälan online under söndagen. Fick ett godkännande på måndagen och pengarna på kontot en dag senare. Detta är en schablonersättning, inga kvitton eller speciella dokument behövde skickas in.

Revolut Metal / White Horse
H&M tog ej Amex, så handlade på mitt vanliga Revolut-kort. Letade upp Revolut-försäkringen och mailade in PIR-rapport, mottagningsbekräftelse av väskan som hotellet skapat då jag sov, flygbiljetten och kvittot från H&M - mailade in detta i onsdags - den 23. Fem dagar senare (idag) fick jag svar att jag måste skicka in PIR-rapport, bokningen, utskrivet och påskrivet förseningsintyg från flygbolaget, kvitton, bagagetaggen (ej baggagekvittot) och boardingkortet till dem.

Jag måste även skicka ett mail till flygbolaget där jag meddelar dem att jag gör ett anspråk hos White Horse och detta mail måste skickas in senaste 7 dagar efter att jag mottog min väska igen. Måste även inkludera en White Horse-adress i detta.

Har även fått ett två sidors formulär att fylla i för detta. Allt detta ska helst postas in, men det går att maila in.

Här ger jag upp, det handlar om ungefär 230kr och min tid är absolut mycket mer dyrbar än att hålla på att försöka få en vettig lösning och hålla på att fylla i långa formulär och skicka in olika dokument. Bagagetaggen har jag ju inte kvar, till exempel - men bagagekvittot finns på mail och PIR-rapporten och kvitton har jag kvar.

Ytterligare en anledning att inte ha Revolut Metal för mig.

Tack för en bra sammanfattning! En sak är vad villkoren/förmånerna säger en annan är hur det (inte) fungerar i praktiken. Dessa rapporter är guld värda.
 

Hachans

Medlem
Undrar vad det är tänkt att det där mailet ska lösa för bekymmer...

Det är ju inte helt ovanligt att försäkringar har klausuler om att man bara får söka ersättning från ett håll för ett ärende. Så här tänker försäkringsbolaget meddela att flygbolaget inte behöver ersätta dig för utläggen.

Det är ju faktiskt ganska risktagande att hålla på och claima från olika håll för samma grej som många gör här på BC vilket verkar vara normal praxis här men som jag inte stöter på någon annanstans. Tvärtom, är man dubbelförsäkrad så brukar försäkringsbolagen skicka kunden fram och tillbaka mellan varandra. Och skulle man få dubbel ersättning så kommer återkrav som samtliga.
 

ekf

Medlem
Det är ju inte helt ovanligt att försäkringar har klausuler om att man bara får söka ersättning från ett håll för ett ärende. Så här tänker försäkringsbolaget meddela att flygbolaget inte behöver ersätta dig för utläggen.
Jo, det förstår jag är ambitionen. Men hur gör man med flygbolag som saknar möjlighet till kontakt via e-post (som statuslös för icke-statuskunder)? Är det inte bättre i så fall om White Horse själva tar kontakt med flygbolaget via en B2B-kanal och begär ersättning innan de betalar ut några pengar till resenären? Då har de själva kontroll på hela situationen.
 

Hachans

Medlem
Jo, det förstår jag är ambitionen. Men hur gör man med flygbolag som saknar möjlighet till kontakt via e-post (som statuslös för icke-statuskunder)? Är det inte bättre i så fall om White Horse själva tar kontakt med flygbolaget via en B2B-kanal och begär ersättning innan de betalar ut några pengar till resenären? Då har de själva kontroll på hela situationen.

Jo, det vore ju det bästa för kunden. Det bästa för White Horse är ju om de slipper lägga ner tid och slipper betala ut! :)De förlorar ju inte dig som kund ändå eftersom du primärt inte har ditt kort för försäkringen (antar jag).
 

lucasd

Medlem
Jo, det vore ju det bästa för kunden. Det bästa för White Horse är ju om de slipper lägga ner tid och slipper betala ut! :)De förlorar ju inte dig som kund ändå eftersom du primärt inte har ditt kort för försäkringen (antar jag).

Är väl lite det White Horse verkar ha satsat på. Var samma sak när jag skulle med LH till Thailand i våras, den flighten var överbokad. White Horse nekade ersättning, trots att Amex stod för lite matutlägg mot enbart kvitto och IF betalade ut schablonersättning utan något intyg.
 

apknug

Medlem
Det är ju inte helt ovanligt att försäkringar har klausuler om att man bara får söka ersättning från ett håll för ett ärende. Så här tänker försäkringsbolaget meddela att flygbolaget inte behöver ersätta dig för utläggen.

Det är ju faktiskt ganska risktagande att hålla på och claima från olika håll för samma grej som många gör här på BC vilket verkar vara normal praxis här men som jag inte stöter på någon annanstans. Tvärtom, är man dubbelförsäkrad så brukar försäkringsbolagen skicka kunden fram och tillbaka mellan varandra. Och skulle man få dubbel ersättning så kommer återkrav som samtliga.

Dubbel dipping när det gäller försäkringar är i de flesta fall inget annat än försäkringsbedrägeri.

Väldigt konstigt att det uppmuntras då inte många skulle komma på tanken att få ersättning för två bilar om man totalkvadade sin bil.
 

MrDollar

Medlem
Du tog alltså ut ersättning från 2 olika bolag för samma "skada"?
Är väl lite det White Horse verkar ha satsat på. Var samma sak när jag skulle med LH till Thailand i våras, den flighten var överbokad. White Horse nekade ersättning, trots att Amex stod för lite matutlägg mot enbart kvitto och IF betalade ut schablonersättning utan något intyg.
 
Toppen