Senaste nytt

Resor med öl

squeezen

Medlem
Har tyvärr inte varit i Shanghai själv men jag vet att Stone Brewing har ett tap room även där. Men det är kanske roligare att dricka lokal öl.

Rent generellt så tror jag att du har stora möjligheter att hitta bra lokal öl i Shanghai. När jag var i Beijing så slumpade det sig som så den årliga ölfestivalen anordnades precis då och jag tyckte att många av de bryggerier som var med där producerade god och intressant öl. De större bryggerierna producerar väl dock mer av ljus lager/stor stark, inte världens mest intressanta öl.
precis, bott i Shanghai och flyttade hem för 4-5 år sedan. Då fanns det inte mycket att hänga i granen. Kom några "brewerys" men inte superhög kvalite på varken öl eller lokal så att säga...
 

Valley

Medlem
Då var man tillbaka i verkligheten. Flera (för många) dagar i Nürnberg och man börjar så smått fundera på Betty Ford....
(Kanske därför bilderna ser ut som skrot :p)

Grundregel no 1 - Börja på Pillhofer.
Inget bryggeri. Men nog överlägset trevligaste krog jag varit på. Och så har jag alltid gillat Paulaner (munkarnas) inställning till sin brygd. Synnerhet Weizen. Ljus som mörk.
Allra bäst blir det med Hacker Pschorr'n som man påstods dricka för att få i sig näring efter man druckit för mycket öl - världsklass på den inställningen. Undrar hur den fungerar idag.
IMG_2619.jpg IMG_2620.jpg IMG_2621.jpg
Trots allt en resedag så med det extra näringstillskottet väl placerat fick det bli kvällen


Andra dagen sattes kurs om ett av de lokala husbryggerierna. Men först blir det att hälsa på Trödelstube.
Där man placerades vid ett bord som var så litet du fick backa in.
IMG_2625.jpg

Charmen i denna "Stube" skäms då inte för sig.
IMG_2626.jpg

Men det är inte därför vi är där. Vi kommer för denna
IMG_2627.jpg
Sebaldus Weizen. Ännu en av gudabenådade öl. Och den är i o f s Nürnbergsk.

Men vi tar oss vidare till första bryggeriet.
Hausbrauerei Altstadhof.
IMG_2630.jpg

Främst för att prova deras original Nürnberg Rotbier. Men vi kan inte vara sämre än att vi kör igenom de flesta färgerna man gör öl på.
Är väl ingen direkt jättesmakupplevelse. Lite åt avslagethållet för samtliga.

Röd, Svart och Vit och fick det bli.
IMG_2631.jpg IMG_2632.jpg IMG_2633.jpg

och eftersom det skall hållas presentation nästa morgon var det väl säkrast att hålla igen lite grand.

Sista dagen gick vi för 2 ställen. Början på Lederer som startade upp sin verksamhet 40 år innan Columbus kom fram till Amerika.
Kan ju i och för sig sättas i relation till Weihenstephaner som då redan varit igång i en 400 år. Så får man lite perspektiv på tillvaron sin.

IMG_2641.jpg IMG_2642.jpg

Lederer Kellertrunk - Höjdare utan dess like. Deras Pils nådde inte samma höjder.
IMG_2643.jpg IMG_2644.jpg

Vidare till nästa ställe några hundra meter bort

Schanzenbräu
IMG_2648.jpg

Nu snackar vi lokalpub utan tanke på turister.
Och en Schanzen för mina tankar till en engelsk lager som är uppumpad manuellt.
IMG_2645.jpg

Med tanke på att det var hemresa (med bil) dagen efter blev det avrundning.

Tillbaks dit man skall sluta en Nürnbergtripp. Pillhofer och en Thurn und Taxis Pils så är livet komplett.

IMG_2636.jpg

och man känner sig lika välmående som killen uppe i taket.
IMG_2637.jpg

Det är ju bara max ca 360 dagar till nästa gång :)
 

Attachments

  • IMG_2638.jpg
    IMG_2638.jpg
    53,5 KB · Visningar: 228
  • IMG_2639.jpg
    IMG_2639.jpg
    54,4 KB · Visningar: 214
  • IMG_2647.jpg
    IMG_2647.jpg
    29,1 KB · Visningar: 227
  • IMG_2650.jpg
    IMG_2650.jpg
    51,4 KB · Visningar: 220
  • IMG_2622.jpg
    IMG_2622.jpg
    44 KB · Visningar: 241
  • IMG_2623.jpg
    IMG_2623.jpg
    29,7 KB · Visningar: 236
  • IMG_2624.jpg
    IMG_2624.jpg
    49,9 KB · Visningar: 196
  • IMG_2634.jpg
    IMG_2634.jpg
    35,9 KB · Visningar: 209

Jönsson

Medlem
Då var man tillbaka i verkligheten. Flera (för många) dagar i Nürnberg och man börjar så smått fundera på Betty Ford....
(Kanske därför bilderna ser ut som skrot :p)

Grundregel no 1 - Börja på Pillhofer.
Inget bryggeri. Men nog överlägset trevligaste krog jag varit på. Och så har jag alltid gillat Paulaner (munkarnas) inställning till sin brygd. Synnerhet Weizen. Ljus som mörk.
Allra bäst blir det med Hacker Pschorr'n som man påstods dricka för att få i sig näring efter man druckit för mycket öl - världsklass på den inställningen. Undrar hur den fungerar idag.
Visa bifogad bild 81202 Visa bifogad bild 81203 Visa bifogad bild 81204
Trots allt en resedag så med det extra näringstillskottet väl placerat fick det bli kvällen


Andra dagen sattes kurs om ett av de lokala husbryggerierna. Men först blir det att hälsa på Trödelstube.
Där man placerades vid ett bord som var så litet du fick backa in.
Visa bifogad bild 81208

Charmen i denna "Stube" skäms då inte för sig.
Visa bifogad bild 81209

Men det är inte därför vi är där. Vi kommer för denna
Visa bifogad bild 81210
Sebaldus Weizen. Ännu en av gudabenådade öl. Och den är i o f s Nürnbergsk.

Men vi tar oss vidare till första bryggeriet.
Hausbrauerei Altstadhof.
Visa bifogad bild 81211

Främst för att prova deras original Nürnberg Rotbier. Men vi kan inte vara sämre än att vi kör igenom de flesta färgerna man gör öl på.
Är väl ingen direkt jättesmakupplevelse. Lite åt avslagethållet för samtliga.

Röd, Svart och Vit och fick det bli.
Visa bifogad bild 81212 Visa bifogad bild 81213 Visa bifogad bild 81214

och eftersom det skall hållas presentation nästa morgon var det väl säkrast att hålla igen lite grand.

Sista dagen gick vi för 2 ställen. Början på Lederer som startade upp sin verksamhet 40 år innan Columbus kom fram till Amerika.
Kan ju i och för sig sättas i relation till Weihenstephaner som då redan varit igång i en 400 år. Så får man lite perspektiv på tillvaron sin.

Visa bifogad bild 81194 Visa bifogad bild 81195

Lederer Kellertrunk - Höjdare utan dess like. Deras Pils nådde inte samma höjder.
Visa bifogad bild 81196 Visa bifogad bild 81197

Vidare till nästa ställe några hundra meter bort

Schanzenbräu
Visa bifogad bild 81200

Nu snackar vi lokalpub utan tanke på turister.
Och en Schanzen för mina tankar till en engelsk lager som är uppumpad manuellt.
Visa bifogad bild 81198

Med tanke på att det var hemresa (med bil) dagen efter blev det avrundning.

Tillbaks dit man skall sluta en Nürnbergtripp. Pillhofer och en Thurn und Taxis Pils så är livet komplett.

Visa bifogad bild 81216

och man känner sig lika välmående som killen uppe i taket.
Visa bifogad bild 81217

Det är ju bara max ca 360 dagar till nästa gång :)
Fantastiskt att du klarar ta så många bilder. Du gjorde mig sugen på en öl. ;)
 

squeezen

Medlem
Var där för några år sedan, vi var på boxing cat (tror de hette så) som var helt ok. När vi sedan gick vidare sprang vi på Shanghai Brewery, var mycket folk och mer ölhall, dock inte dåligt på något sätt.
Ja, de båda fanns när jag bodde där också. Boxing cat hade väl dock 4-5 öl på tap har jag för mig och brewery nåt liknande.
Jaja, något ska vi nog kunna få fatt på :)
 

Mimer

Medlem
Kan inte minnas att det har skrivits så mycket om öl i Stockholm i denna tråd ännu så länge. Så även om resan i mitt fall bara blev en kort tur med tunnelbanan så chansar jag på att det fortfarande räknas just som en resa. Här är i alla fall några sprida noteringar om de vattenhål som jag besökte.

Rundan började på Loch Ness, Wollmar Yxkullsgatan. Ända sedan jag flyttade till Stockholm för runt 25 år sedan så har ”lockan” varit en stor favorit. Ett litet hål i väggen, lite begränsat fatutbud, fem-sex öl på fat, men flasksortimentet är alltid välfyllt ofta med saker som inte är supervanliga för Stockholm. En starkt bidragande orsak att alltid komma tillbaka till Loch Ness är också den enastående personalen, Loch Ness kan mycket väl ha den trevligaste i Stockholm. Valet föll på en Oppigårds Winter Ale, man får passa på när den inte dyker upp i det ordinarie sortimentet hos Systembolaget i år. Och den är precis lika bra som tidigare årgångar.

Omnipollos Hatt på Hökens Gata blev stopp nummer två. Som vanligt massor av folk på Hatten, som vanligt runt tio öl på tapp som erbjuds. Just denna gång var det inte ett superintressant utbud dock, antingen mer av ”standardöl” från Omnipollo eller öl där jag personligen tycker att det tas för långt med topping av mjukglass eller märkvärdiga suröl. Men en Axe Edge IPA från Buxton smakade i alla fall helt ok. Slås också igen av skillnaden på personal på Hatten i Stockholm kontra Göteborg. Lika serviceinriktade och kunniga som personalen i Stockholm är, lika ointresserade var man i Göteborg när jag besökte dem i somras.

Från Omnipollos Hatt ned till Folkungagatan och kanske ett otippat ställe, nämligen den ICA-butik som ligger där. Efter det att NK Ölbar stängde i maj så försöker nog ICA Folkungagatan och ICA Liljeholmen att axla. Och båda gör det rätt bra, även om NK Ölbar förmodligen aldrig kommer att kunna ersättas. Fem öl på tapp här, runt 60 på flaska/burk. Mitt val blev en IPA från norska Amundsen, Apocalyptic Thunder Juice som var helt ok. Riktigt bra priser på ölen som erbjuds här, däremot är väl dock inte lokalen den allra roligaste.

En klassiker till fick det blir sedan, tjeckiskt inriktade Svejk på Östgötagatan. Åtta olika pilsner på fat (har glömt vilken jag valde) långsamt tappad till perfektion när det kommer till skumkrona med mera. Och givetvis deras korv- och osttallrik som tilltugg, fortfarande bland det mest prisvärda tilltugg man kan köpa i Stockholm. Och det gläder mig att Svejk fortfarande är just Svejk. Här står tiden stilla. Och det på ett positivt sätt.

En ny promenad sedan, detta då jag var nyfiken på vad jag tror är ett nyöppnat ställe, LIVS vid Bjurholmsplan. Kanske inte världens roligaste lokal (visst är det den före detta vietnamesen Lilla Saigon?). Runt tio öl på fat, serveras från 0,2 liter vilket gör att man kan prova några fler öl om man är intresserad av det. Men vilket utbud på faten, många bryggerier som jag knappt sett i Sverige tidigare italienska Strandaregina och LoverBeer, spanska Nomada, engelska Vibrant Forest. Och så svenska Mariatorget Mikrobryggeri vars Långkok, en stark, trögflytande stout blev mitt val. Och igen inser jag vilka genier Mariatorgets Mikrobryggeri är. Fenomenal stout.

Kvällen avslutades sedan på Whippet Lab, Rutger Fuchsgatan. Nytt ställe även det för mig även om jag tror att de har varit öppna längre än LIVS. Hopsy Daisy Stout Out Loud blev mitt val här, en rejäl stout till men som efter brygden från Mariatorget upplevdes som rätt tam. Men det är samtidigt en orättvis jämförelse då Mariatorget enligt mig är tokigt bra. Runt 12 öl på fat här, mest svenskt men också lite norskt och lite estniskt. Skapligt utbud på flaska också och relativt bra priser. Det som annars stod ut var att jag kände mig gammal, kändes som om resten av besökarna var typ hälften av min ålder. Å andra sidan så är det väl toppen att den yngre generationen dricker bra öl också hehehe.

Summa summarum, en trevlig kväll där LIVS var den stora positiva överraskningen och de andra klart levde upp till förväntningarna.
 
Toppen