Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

Stefan62

Medlem
En bekant jag har som jobbar på Arbetsförmedlingen har EB Guld. De får samla poäng etc, men de får bara användas i tjänsten. Guldkortet får såklart användas privat för lounge access etc. Eftersom de aldrig reser internationellt vad jag vet, så blir det ju svårt att utnyttja poängen till uppgraderingar.

Hur hanterar de privat intjänade poäng - vem är skyldig att hålla reda på det?
 

Stefan62

Medlem
Vänta, menar du att någon sekreterare sitter och räknar hur mycket poäng personerna fått in och kollar var de tar vägen? Det låter ju helt vansinnigt.. eller är det som jag tror att det bara är inskrivet i resepolicyn och att det sedan är en samvetsfråga?

När jag var anställd i ett stort statligt verk så försökte man sig på detta genom att begära EB-nummer och PIN-kod för att kunna administrera detta.

Självklart blev det inget med detta, eftersom den personliga integriteten då åsidosattes i och med att någon administratör skulle se mitt privata resande.

Idag gäller det mer som en samvetsfråga.
 

johhenrik

Medlem
Hur hanterar de privat intjänade poäng - vem är skyldig att hålla reda på det?

Jag vet inte. Skulle tro att de måste hålla reda på det själva.

Personligen tycker jag ju att det är fåning. Har man flugit i tjänsten tycker jag såklart man kan få behålla dem poängen själva, oavsett om det är staten eller Nisses Kiosk som betalat biljetten. Men man vet ju hur Aftonbladets rubrik skulle vara, om några plockade ut en gratis biljett via EB i C, ARN-ZRH: "Anställda på Arbetsförmedlingen flög i lyxklass till Zürich". Sen är drevet igång, som den gången en riksdagsledamot fick skit för han flög med sin dotter till Skellefteå på sitt SAS årskort... "Flög med dottern på skattebetalarnas bekostnad".

Men men, man är sig själv närmast brukar man ju säga, så det är klart att jag vill få mina poäng själv. :)
 
Alltså, var någonstans har jag sagt det? Läs mitt inlägg utan att fylla i något. Det står: Man får inte använda poäng privat. Det är det enda. Var uppstår denna massiva administration som flera yttrar sig om här? Om ni vet något om den, berätta gärna, men jag känner inte till den. Det finns många regler i samhället, på jobbet osv som inte kollas minutiöst, varför skulle detta vara undantaget? Varför skulle någon sitta och kolla folks EB-poäng till 100%? Så ta av er foliehattarna lite. ;)

Mitt inlägg var bara till för att belysa hur det går till i statliga myndigheter, eller mer specifikt, hur det ser ut hos AF iaf. Skulle tro de flesta myndigheter har liknande dock.

Edit: AF = Arbetsförmedlingen i detta inlägg. ;)
Inte bara statliga myndigheter som har det så antar jag? Där jag jobbar så skall poängen användas "i möjligaste mån" i tjänsten.
 

Hall

Medlem
Mitt inlägg var bara till för att belysa hur det går till i statliga myndigheter, eller mer specifikt, hur det ser ut hos AF iaf. Skulle tro de flesta myndigheter har liknande dock.

Ursprungsinlägget gav utrymme för misstolkningen att det var administration inblandat och ett flertal inlägg efteråt gick i den riktningen.
 

Dr. Miles

Expert
Detta gäller inte riktigt på ett svenskt företag (som trådrubriken lyder) utan på ett tyskt företag.

Vid kommande mässa i Kina blir det att åka i Economy class. :(
Däremot är det helt OK från företagets sida att boka ett hotellrum som kostar över 300 EUR per natt utan frukost.

Jag som reste i Kina och bott i lokala kinesiska hotell många gånger, kan jag hitta några lokala hotell med rum för under 50 EUR per natt inkl. (dock oaptitlig) frukost ett stenkast från mässan.
5 nätters boende blir 320 x 5 = 1.600 EUR eller 50 x 5 EUR = 250 EUR.

Man kan tycka att ge mig mellanskillnaden och låta mig flyga i Business, men det går självklart inte...
 
Last edited:
Toppen