Senaste nytt

Resa och springa Marathon

Då jag älskar att resa, och att springa samt vara ute så har jag funderat lite på att börja satsa på att resa runt och genomföra tävlingar.
Inte för att bli något proffs direkt utan mer för skojs skull. Som hobby för att motivera mindre dator och slötid. :p

Vet att det finns flera här på BC som är marathon löpare och vore fint med lite tips att tänka på.
Hur bra form bör jag befinna mig i innan jag ens övervägar att registrera mig för ett komplett hellopp? Antar att det smartaste är att börja med halvmaror eller 10km lopp? Finns det några lopp som anses mycket tuffare än andra? Isåfall vilka är bäst att börja med? :)

Just nu ligger jag på en nivå där jag joggar 5km i relativt bra tempo eller springer 2.5km i högt tempo.
Jogging i lagom lugnt tempo så börjar jag bli lite seg efter 10km så att jag har en bit kvar innan jag kan genomföra ett komplett marathon känns ganska givet.

Ja, tar gärna emot tänkvärda tips.
Funderar själv på detta lopp: Air New Zealand Hawke's Bay International Marathon i Maj 2017.
42, 21 eller 10km där jag nu är mest inne på 21km.

Är det någon här förresten som sprungit marathon på Antarktis?
Kostar fruktansvärt mycket att deltaga, ca 130.000 SEK om jag förstod hemsidan korrekt.
 
Last edited:

khybner

Medlem
Har kört 6 maraton de senaste två åren och hade inte sprungit något 10 km eller halvmara på tävling - bara på träning.
Min erfarenhet är att tempo är sekundärt, det viktigaste är att vänja kroppen vid långa distanser under träningen eftersom en mara sliter ordentligt på knän, leder, fötter m.m.

Jag vet inte vad som är bra resp. högt tempo för dig men jag kör 4:30 per km på 5 km, 4:45 på 10 km om jag är bra tränad men på maraton kör jag 5:45-6:00.

Inför min första mara hade jag 6 st 20 km-rundor samt en på 26 km under träningen men det tycte jag var för lite. Gärna 1-2 st 30 km-rundor för att vänja kroppen vid den långa distansen.

Naturligtvis viktigt att börja dricka redan tidigt i loppet samt fylla på med energi innan du blir trött.
 

Henrik_B

Medlem
Sprang Honolulu Marathon för flera år sedan. Startade kl 04:00 innan värmen kom. Helt klart något att rekommendera. Men jag gillar inte att springa på asfalt längre. Inte bra för knäna.
 

johan_fbg

Medlem
Jag tycker mycket om Berlin marathon. Stort antal deltagare som startar tätt, över en miljon i publiken och drygt 2 meters höjdskillnad på hela loppet. Och att springa genom avstängda gator i Berlin är mäktigt, både historiskt och rumsmässigt.

Svalbard marathon har jag funderat på, kanske kan bli ett bra BC-event!?

Annars håller jag med om att mängdträning är a och o. Minst ett långpass >28k i veckan i 4-6 månader så är du väl förberedd. Dra ner ett träningsschema på marathon.se så får du ett bra upplägg. Tror de även har kalkyler som (grovt) räknar på måltid utefter exempelvis din tid på 10k.

Mitt förhållande ser ut som följer:
10k – 42:00
21k – 1:33
42k – 3:33
 
  • Gilla
Reactions: pep

Thornado

Medlem
Jag började springa för ganska precis ett år sen. Innan dess hade jag sprungit 10km vid två tillfällen de senaste 10 åren och det var inte kul någon av gångerna. När jag började denna gång så hade jag dock under sommaren innan gått ner en hel del i vikt, så insåg att det var betydligt trivsammare att springa när man inte hade lika många kilo @Thornado att släpa runt på. I övrigt när de gäller träningsprogram och liknande så finns det många ställen på nätet som har bra tips.

I april i år sprang jag min första halvmara, i Pyongyang (Nordkorea), och det var en häftig upplevelse som jag definitivt kan rekommendera (de har även 10km och hel mara där). Förutom att jag länge varit intresserad av att besöka Nordkorea så ett lopp där tillräckligt galet för att funka som en bra motivation för att faktiskt komma sig ut och spring och se till att få den träning jag behövde inför loppet.

Nu är jag helt klart sugen på att så småningom ta steget upp till fulla distansen, och givetvis även resa till intressanta lopp. En kollega ska springa Big Five Marathon Big Five Marathon i Sydafrika nästa sommar, vilket verkar häftigt, och förutom alla de stora marathonloppen i storstäder (själv lockar Chicago Marathon 2017) så finns det många andra "temalopp".

Vill man ha en riktig utmaning, som även inkluderar en hel del resande (i businessclass till och med) så kan man satsa på World Marathon Challenge.
World Marathon Challenge - 7 Marathons 7 Continents 7 Days
Det går ut på att man ska springa 7 marathonlopp på 7 dagar i 7 olika världsdelar (inklusive Antarktis alltså...). Totalt galet.
 

Henrik_B

Medlem
Jag började springa för ganska precis ett år sen. Innan dess hade jag sprungit 10km vid två tillfällen de senaste 10 åren och det var inte kul någon av gångerna. När jag började denna gång så hade jag dock under sommaren innan gått ner en hel del i vikt, så insåg att det var betydligt trivsammare att springa när man inte hade lika många kilo @Thornado att släpa runt på. I övrigt när de gäller träningsprogram och liknande så finns det många ställen på nätet som har bra tips.

I april i år sprang jag min första halvmara, i Pyongyang (Nordkorea), och det var en häftig upplevelse som jag definitivt kan rekommendera (de har även 10km och hel mara där). Förutom att jag länge varit intresserad av att besöka Nordkorea så ett lopp där tillräckligt galet för att funka som en bra motivation för att faktiskt komma sig ut och spring och se till att få den träning jag behövde inför loppet.

Nu är jag helt klart sugen på att så småningom ta steget upp till fulla distansen, och givetvis även resa till intressanta lopp. En kollega ska springa Big Five Marathon Big Five Marathon i Sydafrika nästa sommar, vilket verkar häftigt, och förutom alla de stora marathonloppen i storstäder (själv lockar Chicago Marathon 2017) så finns det många andra "temalopp".

Vill man ha en riktig utmaning, som även inkluderar en hel del resande (i businessclass till och med) så kan man satsa på World Marathon Challenge.
World Marathon Challenge - 7 Marathons 7 Continents 7 Days
Det går ut på att man ska springa 7 marathonlopp på 7 dagar i 7 olika världsdelar (inklusive Antarktis alltså...). Totalt galet.

När går 10 km loppet i Nordkorea? Det skulle vara roligt att göra!
 
När går 10 km loppet i Nordkorea? Det skulle vara roligt att göra!
Nästa år verkar det vara 9 april som gäller. Se även den (oväntat flashiga!) officiella hemsidan:
Pyongyang Marathon | Welcome

I april i år sprang jag min första halvmara, i Pyongyang (Nordkorea), och det var en häftig upplevelse som jag definitivt kan rekommendera (de har även 10km och hel mara där). Förutom att jag länge varit intresserad av att besöka Nordkorea så ett lopp där tillräckligt galet för att funka som en bra motivation för att faktiskt komma sig ut och spring och se till att få den träning jag behövde inför loppet.
Jag är också väldigt sugen på detta lopp av just samma skäl som du uppgav, men har inte fått ändan ur ännu. Antydde inte du i någon tråd för några veckor/månader sedan att du eventuellt skulle skriva en reserapport... :rolleyes:
 

Frigidus

Medlem
Har själv kikat på Pyongyang maraton med ett par kompisar nästa år. Dock verkar det inte funka för mig tyvärr.

Man skall vara medveten om att maxtiden är 4 timmar på fullmaran. Så helt otränad bör man inte vara...
 
Toppen