Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Canadien

Medlem
Låter rimligt. Det är ju trots allt SAS som marknadsför flighten som blev försenad SKxxxx och som har sålt hela resan som en sammanhängande biljett.
 

NotRyan

Medlem
Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.

I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.

CURIA - Documents
Intressant, verkligen intressant..
Om detta skulle stå sig så finns det trots allt incitament att boka codeshare där maknadsförande bolag är ett EU-bolag.
 

palmen

Moderator
Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.

I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.

CURIA - Documents
Helt ny info för min del, men om de tolkar det så finns det ju helt klart en möjlighet till ersättning.
Jag skulle dock gissa på att uppförsbacken är lång och att man måste ta det minst till ARN för att få igenom det.
 

henke12

Medlem
Mycket intressant! Jag återkopplar!

Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.

I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.

CURIA - Documents

Låter rimligt. Det är ju trots allt SAS som marknadsför flighten som blev försenad SKxxxx och som har sålt hela resan som en sammanhängande biljett.

Intressant, verkligen intressant..
Om detta skulle stå sig så finns det trots allt incitament att boka codeshare där maknadsförande bolag är ett EU-bolag.

Helt ny info för min del, men om de tolkar det så finns det ju helt klart en möjlighet till ersättning.
Jag skulle dock gissa på att uppförsbacken är lång och att man måste ta det minst till ARN för att få igenom det.
 

BSCS

Ny medlem
Vad är det du vill ha guiding omkring?
ARN har uttalat sig redan. Om flygbolaget inte vill följa ARNs rekommendation så är det väl bara att ta det vidare, ifall du tycker det är värt det?

Nu vet jag inte om jag missförstår dig, är ARN-ärendet din händelse? Om ja, ta det vidare. Om nej, gör anmälan till ARN och ta det därefter vidare? Du kan ju iofs gå vidare direkt, men oftast går man via ARN först.

ARN har uttalat sig, ja. Dock två år ”gammalt” uttalande” och jag har i vart fall inte hittat något nyare bland deras uttalanden. Flygbolaget hänvisar till andra domar utomlands och jag vill gärna veta om någon annan lyckats i närtid innan jag lägger tid på att knacka ihop en ARN-anmälan. I detta fall handlar det ”bara” om cirka 4000 kr. Jag har svårt att se att jag skulle vara den enda som blivit nekad detta och inte funderat på att få det prövat.
 

taxvalp

Medlem
This just in: ARN har fattat beslut i fallet med den inställda flygningen LAX-ARN i mars som jag och flera andra forumiter drabbades av. Se Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 434 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor och ping @fly4fun @KED @aldrighemma

ARN går på vår linje och rekommenderar SAS att betala €600 euro vardera till herr och fru Taxvalp. Medan vi och SAS har bollat argument om följdförseningar och flygplanstyper har ARN helt valt att grunda sitt beslut på frågan om SAS har gjort tillräckligt för att minimera skadan. Vi fick åka ett dygn senare än beräknat med SAS men det fanns ju snabbare alternativ än så (som jag också föreslog för SAS).

Ur beslutet:
"Nämndens majoritet anförde att det förelåg en skyldighet att boka om passagerare inte bara till egna flygningar utan även flygningar med andra flygbolag om detta skulle innebära att passageraren når sin slutdestination tidigare än med en ombokning till en av flygbolagets
egna flygningar.
...
Nämnden anser inte att SAS har lyckats tydliggöra varför de åberopade omständigheterna
omöjliggjort en tidigare ombokning, i egen regi eller med ett annat flygbolag."

Vi fick rätt tillslut men ARN kringgick den intressanta frågan om följdförsening. Frågan är nu hur det går för er andra - rapportera gärna!
 

fly4fun

Medlem
Jag fick oxå mail precis 2x600 EUR, men avslag för hyrbil.


Motiveringen till nämndens beslut

Enligt artikel 7 i EU-förordning nr 261/2004 har passagerare rätt till kompensation av flyg-
bolaget om en flygning ställs in. Flygbolaget är dock inte skyldigt att betala sådan kompensation

om flygbolaget kan bevisa att flygningen har ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter som

inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits. Enligt EU-
domstolen är extraordinära händelser sådana som till sin art eller sitt ursprung faller utanför det

berörda lufttrafikföretagets normala verksamhet och som ligger utanför dess faktiska kontroll.
Nämnden anser det klarlagt att en fågelkollision (s.k. bird strike) ägt rum och detta utgör enligt
nämndens praxis en extraordinär omständighet.
Nämnden konstaterar inledningsvis att det är nämndens uppfattning att det står ett flygbolag fritt
att bestämma vilka flygplan som flygbolaget ska använda på viss flygning i sin operativa
verksamhet, om inte flygbolaget utlovat att ett visst flygplan eller flygplanstyp ska användas.
Det har inte framkommit i ärendet att SAS utlovat det i detta fall.
För att SAS inte ska behöva betala kompensation måste SAS visa vilka åtgärder det vidtagit för
att försöka undvika konsekvenserna av de extraordinära omständigheterna.
SAS har förklarat de åtgärder som flygbolaget vidtagit, bl.a. att XXX och YYY bokades om till första möjliga till första möjliga avgång från Los Angeles direkt till
Stockholm, vilket var följande dag med SK940 som avgick enligt tidtabell kl. 15:40. SAS har
dock inte redovisat vilka andra alternativ som funnits. XXX har anfört att han hittade en flight samma dag, dvs. den 17 mars, med Star Alliance via Denver, men att SAS inte
ville boka den.
Nämnden har i avgörande i utökad sammansättning behandlat frågan om vad den angivna
skyldigheten att boka om passagerna enligt artikel 8.1 i EU-förordning 261/2004 innebär (se
2017-07902). Nämndens majoritet anförde att det förelåg en skyldighet att boka om passagerare
inte bara till egna flygningar utan även flygningar med andra flygbolag om detta skulle innebära
att passageraren når sin slutdestination tidigare än med en ombokning till en av flygbolagets
egna flygningar.
Nämnden anser inte att SAS har lyckats tydliggöra varför de åberopade omständigheterna
omöjliggjort en tidigare ombokning, i egen regi eller med ett annat flygbolag. Mot bakgrund av
detta anser nämnden att SAS inte har lyckats förklara eller bevisa att flygbolaget vidtagit alla
rimliga åtgärder för att undvika konsekvenserna av det inträffade eller att det inte varit möjligt
att vidta sådana åtgärder. SAS ska därför rekommenderas att betala 600 euro vardera till XXX och YYY.
 

taxvalp

Medlem
Motiveringen till nämndens beslut

I princip ordagrant med mitt beslut, med undantag av raden om Denver-flighten. Av detta lär vi oss att det är begränsad nytta med att ta fram flygloggar för enskilda plan och fastna i resonemang om räckvidd eftersom de inte tycks ha förstått vad vi menade med det.

Däremot ska man vara snabb med att kolla och dokumentera alternativa connections vid inställt flyg oavsett orsak. Om man inte blir ombokad i rimlig tid med valfri allians så måste alltså flygbolaget motivera det för ARN. Och då övertrumfar det ju frågan om "extraordinära omständigheter". Bra att veta!
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
I princip ordagrant med mitt beslut, med undantag av raden om Denver-flighten. Av detta lär vi oss att det är begränsad nytta med att ta fram flygloggar för enskilda plan och fastna i resonemang om räckvidd eftersom de inte tycks ha förstått vad vi menade med det.

Däremot ska man vara snabb med att kolla och dokumentera alternativa connections vid inställt flyg oavsett orsak. Om man inte blir ombokad i rimlig tid med valfri allians så måste alltså flygbolaget motivera det för ARN. Och då övertrumfar det ju frågan om "extraordinära omständigheter". Bra att veta!

Jag hade redan en stämningsansökan klar att skicka in till tingsrätten. Hade jag förlorat i ARN hade jag skickat till tingsrätten. Det är helt uppenbart att man inte kan skylla på ett annat flygplan som inte har räckvidden.
 
Toppen