Intressant, verkligen intressant..Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.
I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.
CURIA - Documents
Helt ny info för min del, men om de tolkar det så finns det ju helt klart en möjlighet till ersättning.Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.
I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.
CURIA - Documents
Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.
I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.
CURIA - Documents
Låter rimligt. Det är ju trots allt SAS som marknadsför flighten som blev försenad SKxxxx och som har sålt hela resan som en sammanhängande biljett.
Intressant, verkligen intressant..
Om detta skulle stå sig så finns det trots allt incitament att boka codeshare där maknadsförande bolag är ett EU-bolag.
Helt ny info för min del, men om de tolkar det så finns det ju helt klart en möjlighet till ersättning.
Jag skulle dock gissa på att uppförsbacken är lång och att man måste ta det minst till ARN för att få igenom det.
Vad är det du vill ha guiding omkring?
ARN har uttalat sig redan. Om flygbolaget inte vill följa ARNs rekommendation så är det väl bara att ta det vidare, ifall du tycker det är värt det?
Nu vet jag inte om jag missförstår dig, är ARN-ärendet din händelse? Om ja, ta det vidare. Om nej, gör anmälan till ARN och ta det därefter vidare? Du kan ju iofs gå vidare direkt, men oftast går man via ARN först.
Motiveringen till nämndens beslut
I princip ordagrant med mitt beslut, med undantag av raden om Denver-flighten. Av detta lär vi oss att det är begränsad nytta med att ta fram flygloggar för enskilda plan och fastna i resonemang om räckvidd eftersom de inte tycks ha förstått vad vi menade med det.
Däremot ska man vara snabb med att kolla och dokumentera alternativa connections vid inställt flyg oavsett orsak. Om man inte blir ombokad i rimlig tid med valfri allians så måste alltså flygbolaget motivera det för ARN. Och då övertrumfar det ju frågan om "extraordinära omständigheter". Bra att veta!
Har inte hört något från ARN än...Frågan är nu hur det går för er andra - rapportera gärna!