Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Varför är det egentligen extraordinärt att det brinner på flygplatsen? Vi har ju tidigare sett att till exempel bagagetruckar som kör in i flygplan inte är extraordinärt. På samma sätt som att ett dåligt underhåll på ett flygplan inte är extraordinärt så skall ju inte heller dåligt underhåll på en flygplats vara extraordinärt. Så VARFÖR brann det på flygplatsen? Beror det på dåligt underhåll, kanske felaktiga sprinklers?
Jag säger bara lycka till om någon vill försöka driva ett sådant mål i domstolen. Nu vet vi väl inte varför det började brinna.
Att saker på en flygplats kan åka in i ett flygplan händer ju lite då och då, och kan ofta undvikas. Bränder i denna skala på flygplatsen anser jag vara extraordinärt,även om det säkert gått att undvika det också.
 

BSCS

Ny medlem
Vad är det som gäller avseende flygbolagets möjlighet att göra avdrag för ersättning man fått från paketreselagen på den ersättningen man krävt enligt 261/2004?

Exempel: Flygbolaget (Sunclass Airlines) medger att betala ut ersättning på EURO 400 men ska göra avdrag för den dagsandel researrangören återbetalat enligt paketreselagen.

ARN har uttalat sig i frågan och anser att de inte har rätt att göra avdrag men flygbolaget hänvisar till två domar - en från Norge och en från Danmark.

ARN: ”Kompensation enligt artikel 7 i EU-förordningen nr 261/2004 på grund av försenad flygning. Resenärerna hade rätt till kompensation men flygbolaget ville avräkna den kompensation som resenärerna fått från paketresearrangören. Nämnden ansåg att avräkning inte skulle ske.
Beslut 2018-05-22; 2017-09834”
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2018/Referat-2017-09834
https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2018/Referat-2017-09834

Ingen som kan ge guidning?
 

Tonton

Medlem
Ingen som kan ge guidning?

Vad är det du vill ha guiding omkring?
ARN har uttalat sig redan. Om flygbolaget inte vill följa ARNs rekommendation så är det väl bara att ta det vidare, ifall du tycker det är värt det?

Nu vet jag inte om jag missförstår dig, är ARN-ärendet din händelse? Om ja, ta det vidare. Om nej, gör anmälan till ARN och ta det därefter vidare? Du kan ju iofs gå vidare direkt, men oftast går man via ARN först.
 

henke12

Medlem
Visst borde EG261/2004 ge ersättning för nergradering i detta fall?

SK939 ARN-LAX - Sas Plus
UA5512 LAX-PHX - United ekonomi

SK8816(operated by UA) PHX-ORD - United ekonomi
SK946 ORD-ARN - Sas Plus


PHX-ORD inställd
Ombokad till

AA445 PHX-LAX - American ekonomi
SK932 LAX-CPH - Sas ekonomi
SK1420 CPH-ARN - Sas ekonomi
 

ekf

Medlem
Visst borde EG261/2004 ge ersättning för nergradering i detta fall?
Vid resor TILL EU gäller förordningen endast europeiska bolag, så det ser inte så ljust ut. Dessutom hände förseningen inrikes i USA, tveksamt om det är täckt.. jag har bara sett att resor som startar i EU och sedan fortsätter inrikes KAN vara täckta (alltså omvänt)
 

danielhog

Medlem
Vid resor TILL EU gäller förordningen endast europeiska bolag, så det ser inte så ljust ut. Dessutom hände förseningen inrikes i USA, tveksamt om det är täckt.. jag har bara sett att resor som startar i EU och sedan fortsätter inrikes KAN vara täckta (alltså omvänt)
Ombokningen blev från ORD - CPH i plus till LAX - SFO ekonomi.

@henke12 har tyvärr ingen uppfattning, men intressant case.
 

henke12

Medlem
Jag håller med, men likväl är det en nergradering. SAS-gaten på LAX var ej intresserade att uppgradera till PLUS
Ringde även till SAS men gav upp efter 45 minuter i kö..
Ja, fast vem berodde ändringen på? Ett icke-EU-bolag som ställde in en flygning helt utanför EU. Jag tror att caset är svagt, men ser gärna att det prövas.
 

palmen

Moderator
Jag håller med, men likväl är det en nergradering. SAS-gaten på LAX var ej intresserade att uppgradera till PLUS
Ringde även till SAS men gav upp efter 45 minuter i kö..
Tror det där kommer att bli väldigt svårt då det är United som nedgraderat dig och inte SAS (även om det var på SAS flighten som nedgraderingen skedde). SAS har ju inte gjort något fel i detta läge.
Det borde i vilket fall vara United du ska lägga till claim till då det är de som orsakat detta, och de omfattas inte av 261/2004 i detta fallet.
 

SK989

Medlem
Tror det där kommer att bli väldigt svårt då det är United som nedgraderat dig och inte SAS (även om det var på SAS flighten som nedgraderingen skedde). SAS har ju inte gjort något fel i detta läge.
Det borde i vilket fall vara United du ska lägga till claim till då det är de som orsakat detta, och de omfattas inte av 261/2004 i detta fallet.

Rättsläget är inte helt glasklart på området. Det kom en dom från EU-domstolen i fjol (se länk nedan) var man gjorde en oväntad tolkning. I det fallet hade en passagerare flugit Prag - Abu Dhabi med ett EU-flygbolag (Czech Airlines) och från Abu Dhabi till Bangkok med ett icke-EU-flygbolag (Ethiad). Biljetten var bokad som en genomgående resa och på ett codeshare-flygnummer mellan Abu Dhabi och Bangkok. Flyget mellan Prag och Abu Dhabi var i tid medan flyget från Abu Dhabi med Ethiad var mer än tre timmar försenat (förseningen hade ingenting med Czech Airlines att göra överhuvudtaget). EU-domstolens slutsats var att Czech Airlines var ansvarig att betala kompensation enligt EU261/2004 eftersom det var en sammanhängande bokning och då flyget mellan Abu Dhabi och Bangkok var ett codeshareflyg med Czech Airlines flygnummer.

I det här fallet är det en bokning på SK-codeshare med United från Phoenix till Chicago som utgör skälet till att passageraren blir ombokad (och nedgraderad). Med tanke på EU-domstolens resonemang om codeshare i fallet med Czech Airlines är det inte otänkbart att SAS i det här fallet anses som ansvarigt för hela den genomgående resan och att man följaktligen kan vända sig till SAS med ett krav på ersättning enligt EU261 trots att det var United som är det bolag som ställt in flygningen.

CURIA - Documents
 
Last edited:
Toppen