Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

pswe

Medlem
Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkar :)
Men tycker den funkar bra som ett första steg

Jag kan tycka att det är beklagligt när ett verktyg byggt av offentliga organ bidrar till ökad förvirring. Det borde inte vara helt omöjligt att koda den så att den gör rätt.
Jag tolkar det det som att Artikel 5 i förodningen styr vad som händer vid inställt flyg. OM det enligt Artikel 5 föreligger rätt till ersättning hänvisar den till artikel 7. Men om det enligt Artikel 5 inte finns ersättningsgrund spelar det ingen roll vad som står i Artikel 7. (någon mer juridiskt skolad än undertcknad får gärna klargöra om jag tolkar det rätt)
 

banditan

Medlem
Jag kan tycka att det är beklagligt när ett verktyg byggt av offentliga organ bidrar till ökad förvirring. Det borde inte vara helt omöjligt att koda den så att den gör rätt.
Jag tolkar det det som att Artikel 5 i förodningen styr vad som händer vid inställt flyg. OM det enligt Artikel 5 föreligger rätt till ersättning hänvisar den till artikel 7. Men om det enligt Artikel 5 inte finns ersättningsgrund spelar det ingen roll vad som står i Artikel 7. (någon mer juridiskt skolad än undertcknad får gärna klargöra om jag tolkar det rätt)
Inte heller juridiskt skolad men gör samma tolkning som du
 

samet

Medlem
Visst finns det undantag, har man ett edgecase finns nog inga automatverktyg som funkar :)
Men tycker den funkar bra som ett första steg

Javisst är den bra som ett första steg.

Personligen gillar jag flygförsening bättre. Där fyller man även i flightnummer och datum. Så kollar den direkt om det finns extraordinära händelser på just den flighten.

Självklart gör jag claim själv mot flygbolaget.

Flygforsening.se – Kompensation för Försenade och Inställda Flyg.
 

Travler

Medlem
Hej, behöver er hjälp igen!

Har en bokning med SAS till Umeå idag från Göteborg i Plus, bokad poängresa bästa pris.
Den har blivit inställd av SAS och jag är ombokad med BRA via Bromma med flyg som går 40 min tidigare och kommer fram 40min tidigare än SAS.

SAS flyget jag hade bokat är sista avgången för dagen och jag har inte möjlighet att ta en tidigare avgång med SAS, kommer bli jobbit att behöva åka till flygplatsen 40min tidigare för BRA.

Frågor jag har:
1. Ersättning för inställt flyg och ombokning till avgång 40 min tidigare med BRA istället för SAS Plus?
2. Fasttrack, Lounge, mat/dryck?
3. Är BRA bokningsklass C likställt med det jag får via SAS Plus och EBD?


Bokat flyg 15 feb 2019:
GOT-ARN SK164 18:10-19:10 (cancel)
ARN-UME SK026 20:00-21:05

Fick ett sms av SAS 14:e Feb kl 22:14 (19h innan avgång) där de meddelade att SK164 är Canceld. Ombokad med BRA via Bromma i bokningsklass C.

Ombokad till 15 feb 2019:
GOT-BMA TF033 17:30-18:25
BMA-UME TF276 19:00-20:25
 

AndersSt

Medlem
Den räknar tyvärr även fel på ersättningen vid inställt flyg. Om du blir ombokad och kommer fram inom två timmar så har du inte rätt till ersättning, kalkylatorn menar emellertid att du ska få EUR 125...

Det du skriver stämmer inte. Vid inställt flyg och ombokning kan fortfarande 50% av ersättningen utgå även om man inte blir försenad mer än 2/3/4h beroende på sträcka. Jag har själv egen erfarenhet av detta. Jag skriver "kan ersättning utgå" eftersom övriga regler fortfarande gäller, som t ex extraordinära omständigheter. I detta fallet kan man alltså ha rätt till 125 EUR.

Cash compensation for cancellation is a payment of:

  1. 250, in the case of a type 1 flight
  2. 400, in the case of a type 2 flight
  3. 600, in the case of a type 3 flight
Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.
 

pswe

Medlem
Hej, behöver er hjälp igen!

Har en bokning med SAS till Umeå idag från Göteborg i Plus, bokad poängresa bästa pris.
Den har blivit inställd av SAS och jag är ombokad med BRA via Bromma med flyg som går 40 min tidigare och kommer fram 40min tidigare än SAS.

SAS flyget jag hade bokat är sista avgången för dagen och jag har inte möjlighet att ta en tidigare avgång med SAS, kommer bli jobbit att behöva åka till flygplatsen 40min tidigare för BRA.

Frågor jag har:
1. Ersättning för inställt flyg och ombokning till avgång 40 min tidigare med BRA istället för SAS Plus?
2. Fasttrack, Lounge, mat/dryck?
3. Är BRA bokningsklass C likställt med det jag får via SAS Plus och EBD?


Bokat flyg 15 feb 2019:
GOT-ARN SK164 18:10-19:10 (cancel)
ARN-UME SK026 20:00-21:05

Fick ett sms av SAS 14:e Feb kl 22:14 (19h innan avgång) där de meddelade att SK164 är Canceld. Ombokad med BRA via Bromma i bokningsklass C.

Ombokad till 15 feb 2019:
GOT-BMA TF033 17:30-18:25
BMA-UME TF276 19:00-20:25

1. Ersättning blir det ej då det är mindre än en timme tidigare du blivit ombokad till, du kommer inte heller fram över två timmar försenad. C låter som högsta bokningsklass på BRA så räknas knappast som nedgradering av klass heller.
2. Bokningsklass C hos BRA ska ge både fasttrack och lounge
3. C och SAS Plus känns likvärdigt. Vad du menar med i form av extra av EBD vet jag inte riktigt.

Tycker det verkar vara exemplariskt hanterat av SAS och platsar i "det här gjorde ni bra" tråden. Många andra bolag hade låtit dig övernatta i Göteborg eller Stockholm och bokat dig på egen maskin imorgon bitti.
Tänk på att du kan samla poäng från BRA biljetterna till antingen deras program eller Finnair.
 

pswe

Medlem
Det du skriver stämmer inte. Vid inställt flyg och ombokning kan fortfarande 50% av ersättningen utgå även om man inte blir försenad mer än 2/3/4h beroende på sträcka. Jag har själv egen erfarenhet av detta. Jag skriver "kan ersättning utgå" eftersom övriga regler fortfarande gäller, som t ex extraordinära omständigheter. I detta fallet kan man alltså ha rätt till 125 EUR.

Cash compensation for cancellation is a payment of:

  1. 250, in the case of a type 1 flight
  2. 400, in the case of a type 2 flight
  3. 600, in the case of a type 3 flight
Where a passenger has been rerouted due to cancellation or denied boarding, the above amounts are payable if the passenger's actual arrival time is delayed beyond the scheduled arrival of their originally booked flights, by two/three/four hours for type 1/2/3 flights respectively. But if rerouting only delays the passenger by less than these thresholds, half of the specified amounts are payable as compensation.

Det du klistrat in är ett utdrag från Artikel 7. Du måste läsa Artikel 5, som hanterar inställda flyg för att förstå hela bilden. Jag är medveten om att det rapporterats att drabbade fått ersättning vid förseningar under två timmar, så du är i gott sällskap av flygbolagen med att läsa slarvigt. För att underlätta bifogar jag artikel 5 nedan,

Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
 
Toppen