Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Ingen aning pm hur set fungerar men måste skett vara någon viss typ av brandsläckare och inte vilken som helst. Huruvida det bör finnas på alla outstations eller liknande låter jag vara osagt.
Att någonting röker ombord är utanför sas kontroll, att det blir 24h försening är kanske lite mycket mot vad det borde kunna ha tagit.
Ja. Vi måste återigen prata om orsak och verkan - dessa nyckelord som verkar svårförståeliga. Vad är anledningen till att förseningen blir 24h? Är det att någon rökt på toaletten eller är det att brandsläckare saknas? Och är det det senare, har SAS gjort allt vad man kunnat göra (vilket, återigen, är en grundläggande skyldighet).
 

palmen

Moderator
Ja. Vi måste återigen prata om orsak och verkan - dessa nyckelord som verkar svårförståeliga. Vad är anledningen till att förseningen blir 24h? Är det att någon rökt på toaletten eller är det att brandsläckare saknas? Och är det det senare, har SAS gjort allt vad man kunnat göra (vilket, återigen, är en grundläggande skyldighet).
Jag är helt med dig här, låter inte som SAS gjort allt vad man kunnat.
Finns säkert massa mer saker som spelar roll här, får "vem som helst" installera en ny brandsläckare eller måste det vara viss personal som utför detta som man då måste flyga in (eller bör alla bolag ha dessa personer tillgängliga på alla outstations)? När det väl blir en försening så kan crews tid ha tagit slut och man skulle då behövt flyga in ny crew för att få iväg planet osv osv osv.

Det borde dock inte ha behövt bli 24h försening i detta läge kan jag tycka, och eventuellt borde man ha kunnat skicka folk med andra bolag för att komma fram snabbare.
 

Agö

Medlem
Jag är helt med dig här, låter inte som SAS gjort allt vad man kunnat.
Finns säkert massa mer saker som spelar roll här, får "vem som helst" installera en ny brandsläckare eller måste det vara viss personal som utför detta som man då måste flyga in (eller bör alla bolag ha dessa personer tillgängliga på alla outstations)? När det väl blir en försening så kan crews tid ha tagit slut och man skulle då behövt flyga in ny crew för att få iväg planet osv osv osv.

Det borde dock inte ha behövt bli 24h försening i detta läge kan jag tycka, och eventuellt borde man ha kunnat skicka folk med andra bolag för att komma fram snabbare.
Absolut. Det kan ju dessutom vara något som man faktiskt - rent objektivt - endast kan ha på hemmabaser (säg en komponent som kostar 100 mSEK eller väger 4 ton och som därför inte rimligtvis kan följa med varje avgång och därtill inte heller installeras på varje outstation). Det framgår dock inte av SAS svar och därför kan man inte göra en bedömning av om detta (i) är extraordinärt eller inte och inte heller (ii) om SAS gjort allt vad man kunnat.
 

evr

Medlem
Tack för input.

I och med det faktum att det fanns flera andra alternativ för dom att boka om resan, både inom SAS via Oslo, Star Alliance via Zürich eller eurowings via Frankfurt (dessa alternativ hade medfört en försening på mellan 2 och 6h) så anser jag att dom inte gjort vad man kunnat, dom valde istället att skeppa passagerarna med buss till nåt halvsunkigt hotel för att flygas ut kl 06 dagen efter, som senare blev 07, för att senare ändras till 09, och planet lyfte en stund efter 09, drygt 23h försenat.

Om man vill ”gå vidare”, hur går man till väga? Vad har man för alternativ?
 

Agö

Medlem
Om man vill ”gå vidare”, hur går man till väga? Vad har man för alternativ?
1. Skriv en gång till. Sannolikt stänger de då ärendet.

2. Gå till Allmänna Reklamationsnämnden. Vill du inte hantera det själv finns det gott om ambulansjägare där ute som hanterar ärendet för dig mot avgift/viss andel av ersättningsbeloppet.

3. Gå till allmän domstol och driv processen. Samma som ovan med ambulansjägare.

Edit:

4. Ett ytterligare alternativ kan vara att starta ett helt nytt ärende hos SAS ang. samma sak och hoppas på att få en ny handläggare.
 
Last edited:

Fidde

Medlem
Går lite mot strömmen och skriver possitivt om SAS och ersättning. Planet GOT-LLA i fredags kväll blev inställt och blev ombokad via ARN, dock ankomst mer än 3h senare. Skickade in ett claim idag via webben och ca 1h senare fick jag besked att pengar betalas ut inom 7dar :)

Hade inte lika bra upplevelse med inställt flyg från Milano med Brussels, dröjde över 1 månad och påmminnelse om att jag inte fått svar genom chatt för att få svar (där jag enbart frågade varför det ursprungliga planet blev inställt). Fick följade svar:
I have investigated what happened and it appears that your flight SN3148 from Milan to Brussels of 9th Aprilwas cancelled because of an unexpected technical problem.
Så då blir det dags att köra en claim.
 

palmen

Moderator
Går lite mot strömmen och skriver possitivt om SAS och ersättning. Planet GOT-LLA i fredags kväll blev inställt och blev ombokad via ARN, dock ankomst mer än 3h senare. Skickade in ett claim idag via webben och ca 1h senare fick jag besked att pengar betalas ut inom 7dar :)

Hade inte lika bra upplevelse med inställt flyg från Milano med Brussels, dröjde över 1 månad och påmminnelse om att jag inte fått svar genom chatt för att få svar (där jag enbart frågade varför det ursprungliga planet blev inställt). Fick följade svar:

Så då blir det dags att köra en claim.
SAS nya sida som hanterar detta verkar faktiskt vara riktigt bra och där ska faktiskt sas ha cred för detta. Mig veterligen inget annat bolag som gör det så lätt för konsumenterna att ansöka om ersättning.
 

Thornado

Medlem
Det borde dock inte ha behövt bli 24h försening i detta läge kan jag tycka, och eventuellt borde man ha kunnat skicka folk med andra bolag för att komma fram snabbare.

Vad gäller egentligen då i ett sådant här fall?
Antag att det är något som verkligen är en extraordinär händelse som orsakar att en flight blir inställd eller försenad.
Antag också att det enkelt går att påvisa att om flygbolaget gjort "allt de kunnat" så hade passageraren blivit försenad 5 timmar, men valde att göra något annat vilket resulterar i att passageraren istället blir 24 timmar försenad.
Ersättning eller inte? Jag antar att alla flygbolag kommer att läsa förordningen som att det inte blir någon ersättning och skulle gissa att de flesta domstolar antagligen kommer att resonera på samma sätt, men jag kan ju tycka att det vore rimligt att ersättning utgår om den "extra" förseningen blir tillräckligt mycket större så att den i sig skulle ha varit skäl till ersättning (inser ju docka att detta i de allra flesta fall skulle vara totalt hopplöst att försöka bevisa på något sätt).

En liknande problematik finns ju i situationer när en flight t.ex. först försenas pga tekniska problem i 4 timmar och vid det laget har det uppstått problem med väder/ATC/strejk som inte fanns vid planets ursprungliga avgångstid och som skapar ytterligare försening eller inställt plan.
 

CJR

Medlem
Vems datahaveri?
Om det var flygplatsens och inte av flygbolagets, kan det finnas risk att det bedöms som "extraordinary event".
Lufthansa ringde idag och erbjöd ersättning för den extra hotell-natten i Frankfurt (330 EUR). De menar att det var en tredje part (FRA flygplats) som orsakat inställt flyg, men att Lufthansa ändå ersätter en del som "good gesture". Jag hade hoppats på 3*600 EUR, men jag accepterade.
 

agehall

Medlem
Lufthansa ringde idag och erbjöd ersättning för den extra hotell-natten i Frankfurt (330 EUR). De menar att det var en tredje part (FRA flygplats) som orsakat inställt flyg, men att Lufthansa ändå ersätter en del som "good gesture". Jag hade hoppats på 3*600 EUR, men jag accepterade.
Om det var flygplatsens datasystem och inte LH's så skulle jag säga att det är korrekt att de bara är skyldiga att ersätta hotellkostnaderna. Kompensation för försening får du bara om det inte är extraordinärt.
 
  • Gilla
Reactions: CJR
Toppen