Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

CJR

Medlem
Skulle igår resa Stockholm (ARN) till Washington (IAD) med byte i Frankfurt (FRA). Lufthansa hela vägen, 3 personer. Pga datahaveri på Frankfurt missade vi flighten från Frankfurt till Washington och blev direkt ombokade till samma flight ett dygn senare. Hela bokningen är en award i business class gjord på Lufthansa Miles & More (Mileage Bargain). Det kom ett mail från Lufthansa där de bla hänvisar till 261/2004 och jag förmodar att det i detta fall är 600 EUR per person i ersättning som gäller?
 

Dr. Miles

Expert
Skulle igår resa Stockholm (ARN) till Washington (IAD) med byte i Frankfurt (FRA). Lufthansa hela vägen, 3 personer. Pga datahaveri på Frankfurt missade vi flighten från Frankfurt till Washington och blev direkt ombokade till samma flight ett dygn senare. Hela bokningen är en award i business class gjord på Lufthansa Miles & More (Mileage Bargain). Det kom ett mail från Lufthansa där de bla hänvisar till 261/2004 och jag förmodar att det i detta fall är 600 EUR per person i ersättning som gäller?
Vems datahaveri?
Om det var flygplatsens och inte av flygbolagets, kan det finnas risk att det bedöms som "extraordinary event".
 

CJR

Medlem
Jag vet inte i nuläget vem som ansvarar för haveriet, men det påverkade all trafik till/från FRA vad jag förstår. Jag ska kontakta Lufthansa och höra efter.
 

evr

Medlem
495126B3-CABC-4BC5-8D3A-0FCECF7D8465.png


Fick följande svar från SAS efter sambons flyg hem från AGP blivit försenat lite styft 24h, dom nekar ersättning pga nån rökt på toaletten och att det faller under ”extraordinära omständigheter”, detta känns lite snopet, dom 400€ hade inte i närheten täckt upp för dom kostnader och strul som förseningen orsakade i form av förlorad arbetsinkomst, kaos på jobbet, strul med barn osv, men det hade ju fint att få nån kompensation.

Är det värt att försöka bråka nåt mer eller är det bara bita i det sura äpplet?! Bifogar svar från SAS.
 

squeezen

Medlem
Svårt få detta till SAS fel. (Själva incidenten)

MEN fanns det möjlighet att boka om tex till annan star alliance kan man tycka det kunde varit ett alternativ.
Mest ifall de ville vara hjälpsamma dock. Juridiskt har de rätt så att säga, att det är utom deras kontroll.
 

agehall

Medlem
Du behöver inte posta samma oläsliga screenshot i flera trådar. Vill du att vi ska läsa svaret får du nog klippa och klistra text istället för att posta bilder.
 
  • Gilla
Reactions: evr

evr

Medlem
Du behöver inte posta samma oläsliga screenshot i flera trådar. Vill du att vi ska läsa svaret får du nog klippa och klistra text istället för att posta bilder.

Du får ursäkta en forum-amatör, här kommer texten klipp & klistrad:

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

Flight SK1584 was delayed as a result of an incident with a passenger, where the passenger choose to smoke on the aircraft even though there were signs informing that smoking is not allowed. Due to the smoke, security measures were taken and a fire distinguisher was used. Since the Malaga Airport is not a homebase for us, we had to wait for a new fire distinguisher to be delivered to Malaga. This situation is in accordance with the EU regulation something that is considered to be an extraordinary circumstance that could not be forseen and for which airlines can not be held responsible.

Since the delay could not be avoided, despite the fact that all the measures that could reasonably be taken in the current situation were taken, we are unable to meet your request for compensation according to EU261/2004 in this case.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is unfortunately the only option. When this happens we reimburse food and beverage, telephone calls, accommodation and if applicable transport to/from the hotel you may have had during the delay.

Should you have had any of these extra costs I will be glad to help you. Please send me:

· A cost specification
· Receipts, scanned or photos will be fine

The easiest way to send me this information is to reply to this mail without changing the subject field.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel, as we are looking forward to seeing you onboard again soon..

Kind regards


Och inte heller fattar jag hur jag kan redigera det förra inlägget, så jag får be om ursäkt för onödiga amatörmässiga dubbelposter.
 

Agö

Medlem
Menar SAS att en brandsläckare inte finns ombord? Eller är det någon specifik pryl som bara finns på baser? Inte alls övertygad om att detta är extraordinärt.
 

palmen

Moderator
Menar SAS att en brandsläckare inte finns ombord? Eller är det någon specifik pryl som bara finns på baser? Inte alls övertygad om att detta är extraordinärt.
Ingen aning om hur det fungerar men måste det vara någon viss typ av brandsläckare och inte vilken som helst? Huruvida det bör finnas på alla outstations eller liknande låter jag vara osagt.
Att någonting röker ombord är utanför sas kontroll, att det blir 24h försening är kanske lite mycket mot vad det borde kunna ha tagit.
 
Last edited:
Toppen