Vad tror den kollektiva kunskapen här om detta... Fre 8 Sept var jag bokad på Austrian OS98 16:45 från Miami MIA till Wien VIE, detta var hemresan på en Eurobonus Amex 2-4-1 reward.
Lite osäkert läge iom orkanen Irma (vi hade tidigare under veckan fått evakuera från Key West) och mycket riktigt ställer Austrian in flighten, jag får den infon via SMS Tors 7 Sept 15:34. Mycket som rör sig i huvudet men vi bestämmer oss för att ta hyrbilen och köra norrut med lite obestämd destination (något jag verkligen inte ångrar i efterhand med tanke på hur trafiken var och blev senare), under kvällen 19:27 får jag ett mail om att jag fått en ny bokning med Lufthansa LH463 på Tis 12 Sept 16:55.
Det är inte direkt ett alternativ då vi måste vara hemma tidigare än så, så resultatet blir att vi kör upp till Washington IAD och själva köper ett flyg med Icelandair på Lör 9 Sept.
Väl hemma får jag ett sms Sön 10 Sept om att jag är ombokad igen till Swiss LX65 Fre 15 Sept, alltså en vecka efter min första planerade avgång.
Så till pudelns kärna här då, Austrian ställde även in flighten OS97 VIE-MIA som var det planet som skulle ta oss hem.. jag är helt med på att de förmodligen inte ville flyga dit planet pga många inställda anslutningar samt osäkert om de kunde få hem planet som OS98, men i efterhand så var MIA öppen ända tills 21:31 på kvällen då Air Europa UX98 flög till Madrid.
FAA-tornet stängde först dagen efter 19:37 och MIA gjorde det väldigt klart på sina informationskanaler att flygplatsen i sig inte stänger utan det är helt och hållet upp till flygbolagen att välja att inte flyga fram tills dess att tornet stänger.
Extraordinära omständigheter pga väder ligger ju nära till hands, eller vad tror ni? Även om det i efterhand står klart att de hade kunnat flyga, eftersom andra bolag gjorde det? Jag har letat efter full departure information på MIA för 8 Sept men det verkar ligga bakom betalning överallt, så jag vet inte hur många fler som avgick den dagen, MIA själva skrev om UX98 på sin Twitter.
Jag är nog böjd att hålla med tidigare talare att du skulle tagit kontakt med swiss kundtjänst. Men oavsätt hur du har betalt för resan så tycker jag att du bör få tillbaka dina kostnader pga av deras inställning. Och jag tror att ARN håller med. Inte med EU2006 utan med avtalet med flygbolaget(billjetten). Så ett mail till swiss kundtjänst med en fråga och när dom säger nej så in till ARN med det.
Trots allt var inte flygplatsen stängd och börjar bolagen sluta flyga pga av vad dom tror vädret ska bli, istället för hur det är. Tja då blir det inte kul att flyga längre. Och innan vi får 300 poster om att det var en award, så ganska tidigt i jurist kursen får man lära sig att ett avtal är et avtal oavsätt hur det är betalt. Och betald är ju biljetten även om det är med poäng.