Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

AndersSt

Medlem
Tack. Har jag rätt till 50% ersättning oavsett hur sen jag blev till Orlando?

I princip har du rätt till 50% i och med det faktum att din flygning blev inställd. Du blev ju ombokad så att du kom fram med mindre än 3h försening och får därmed inte full ersättning. Som jag har beskrivit tidigare i den här tråden fick min kollega 50% när hennes flyg blev inställt och hon blev ombokad så att hon kom fram 45 minuter senare än urprunglig ankomst. Jag gissar att samma ersättning hade betalats ut om det så bara var 3 minuter.
 

gjohansson

Medlem
I princip har du rätt till 50% i och med det faktum att din flygning blev inställd. Du blev ju ombokad så att du kom fram med mindre än 3h försening och får därmed inte full ersättning. Som jag har beskrivit tidigare i den här tråden fick min kollega 50% när hennes flyg blev inställt och hon blev ombokad så att hon kom fram 45 minuter senare än urprunglig ankomst. Jag gissar att samma ersättning hade betalats ut om det så bara var 3 minuter.
Ja, du kan komma fram tidigare oxå. Inställt flyg ger ersättningen oavsett (utom vid exeptionella orsaker då förstås)
 
hej jag har försökt få ersättning då vår resa blev 24h sen när vi skulle till kanarieöarna. Jag har fått avslag av Wideröe.

jag skrev detta till dom:
På flygningen från Göteborg till Las Palmas blev vi försenade med anledning av att piloterna inte fått sin vilotid. Det var första delen av resan som blev försenad, så att vi missade planet till Las Palmas. Detta medförde att vi blev försenade 24h då det inte fanns några andra lösningar. Vi flög med samma flightnr som vi skulle ha åkt med fast ett dygn sent. Vi yrkar på högsta ersättningen för oss båda då vi blivit 1 dygn sena, Direkt då vi fått reda på att planet skulle avgå sent kontaktade vi SAS kundtjänst om problematiken. Vi har ställ kraven mot SAS, de instruerade oss att ställa kraven mot er. vh Mikael och Stina

Fick avslag idag med denna texten:

Hei Mikael,



Viser til din henvendelse vedrørende din reise. Beklager de uregelmessighetene du ble utsatt for, med de konsekvenser dette medførte. Vi gjør vårt ytterste for å frakte våre passasjerer til bestemmelsessted som avtalt, dessverre oppstår det enkelte ganger uforutsette ting som gjør en kansellering eller forsinkelse uunngåelig.


Kundens krav i henhold til kompensasjon og assistanse er regulert av EUs regulativ 261/2004. Denne forsinkelsen er dessverre ikke kompensasjonsberettiget i henhold til regulativet, da uregelmessigheten oppstod på grunn av ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfellet var det fugl som hadde truffet flymaskin kvelden i forveien, og dette førte til at crewet kom senere inn enn planlagt.


Når uregelmessighet oppstår og årsaken er ekstraordinær, har passasjerene følgende valg.

1. Passasjeren kan velge ombooking samt forpleining. Forpleiningen består av mat/drikke, hotell, transport til/fra hotell, dersom dette er aktuelt.

2. Passasjeren kan velge refusjon og returreise dersom reisen ønskes avbrutt. I tillegg forpleining.


Igjen beklager vi de uheldige omstendighetene du opplevde i forbindelse med din reise. Vi vil samtidig benytte denne anledningen til å ønske deg velkommen ombord igjen til oss i Widerøe.



har ni några bra förslag på hur jag skall gå vidare? eller ser det ut som dom har rätt. Om en fågel flög in i ett plan dagen innan känns inte riktigt som jag skall behöva förlora en dag semester för. Dessutom väntade de på våra väskor som gick med det planerade flyget. Men de vänta inte på oss.

tacksam för kreativa förslag
Mikael
 

palmen

Moderator
hej jag har försökt få ersättning då vår resa blev 24h sen när vi skulle till kanarieöarna. Jag har fått avslag av Wideröe.

jag skrev detta till dom:
På flygningen från Göteborg till Las Palmas blev vi försenade med anledning av att piloterna inte fått sin vilotid. Det var första delen av resan som blev försenad, så att vi missade planet till Las Palmas. Detta medförde att vi blev försenade 24h då det inte fanns några andra lösningar. Vi flög med samma flightnr som vi skulle ha åkt med fast ett dygn sent. Vi yrkar på högsta ersättningen för oss båda då vi blivit 1 dygn sena, Direkt då vi fått reda på att planet skulle avgå sent kontaktade vi SAS kundtjänst om problematiken. Vi har ställ kraven mot SAS, de instruerade oss att ställa kraven mot er. vh Mikael och Stina

Fick avslag idag med denna texten:

Hei Mikael,



Viser til din henvendelse vedrørende din reise. Beklager de uregelmessighetene du ble utsatt for, med de konsekvenser dette medførte. Vi gjør vårt ytterste for å frakte våre passasjerer til bestemmelsessted som avtalt, dessverre oppstår det enkelte ganger uforutsette ting som gjør en kansellering eller forsinkelse uunngåelig.


Kundens krav i henhold til kompensasjon og assistanse er regulert av EUs regulativ 261/2004. Denne forsinkelsen er dessverre ikke kompensasjonsberettiget i henhold til regulativet, da uregelmessigheten oppstod på grunn av ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfellet var det fugl som hadde truffet flymaskin kvelden i forveien, og dette førte til at crewet kom senere inn enn planlagt.


Når uregelmessighet oppstår og årsaken er ekstraordinær, har passasjerene følgende valg.

1. Passasjeren kan velge ombooking samt forpleining. Forpleiningen består av mat/drikke, hotell, transport til/fra hotell, dersom dette er aktuelt.

2. Passasjeren kan velge refusjon og returreise dersom reisen ønskes avbrutt. I tillegg forpleining.


Igjen beklager vi de uheldige omstendighetene du opplevde i forbindelse med din reise. Vi vil samtidig benytte denne anledningen til å ønske deg velkommen ombord igjen til oss i Widerøe.



har ni några bra förslag på hur jag skall gå vidare? eller ser det ut som dom har rätt. Om en fågel flög in i ett plan dagen innan känns inte riktigt som jag skall behöva förlora en dag semester för. Dessutom väntade de på våra väskor som gick med det planerade flyget. Men de vänta inte på oss.

tacksam för kreativa förslag
Mikael
Det har varit lite nya domar nu som faktiskt säger att bird-strike är extraordinärt nu.
Däremot tror jag inte att de kan hävda det i detta fallet då detta skedde dagen innan ni skulle åka och man får inte ta en tidigare "incident" och applicera på flyg som görs senare. Att Wideröe inte hade extra personal som kunde gå in och ta flighten då tidigare crew blivit försenade är inte extraordinärt mig veterligen.

Det saknas dock lite info i din berättelse, du säger att ni flög Wideröe men att ni reste till Las Palmas och jag antar att det är SAS som flyger den andra sträckan. Hur hade ni gjort denna bokning? Var det två separata biljetter eller var allt på samma bokning?
Om jag gissar så flög ni Göteborg-Oslo-Las Palmas på utresan, kan detta stämma?
 
Ja det stämmer bra, Vi bokade med sas, från Göteborg till las palmas via oslo. En bokning för 2 presoner. Första sträckan var försenad pga vilotiden för besättningen, sa dom till oss på flygplatsen i göteborg. Väl i oslo kom vi inte med utan blev kvar där ett dygn. Vi fick hotell och mat i Oslos flygplats.

skulle man inte kunna argumentera att de kunde kontaktat oss och bokat om till ett tidigare flyg, om sådant fanns?
 

011430121

Medlem
Ja det stämmer bra, Vi bokade med sas, från Göteborg till las palmas via oslo. En bokning för 2 presoner. Första sträckan var försenad pga vilotiden för besättningen, sa dom till oss på flygplatsen i göteborg. Väl i oslo kom vi inte med utan blev kvar där ett dygn. Vi fick hotell och mat i Oslos flygplats.

skulle man inte kunna argumentera att de kunde kontaktat oss och bokat om till ett tidigare flyg, om sådant fanns?
Gör en anmälan till Allmänna Reklamationnämden (ARN)
 

palmen

Moderator
Ja det stämmer bra, Vi bokade med sas, från Göteborg till las palmas via oslo. En bokning för 2 presoner. Första sträckan var försenad pga vilotiden för besättningen, sa dom till oss på flygplatsen i göteborg. Väl i oslo kom vi inte med utan blev kvar där ett dygn. Vi fick hotell och mat i Oslos flygplats.

skulle man inte kunna argumentera att de kunde kontaktat oss och bokat om till ett tidigare flyg, om sådant fanns?
Tror nog bara det är ett flyg om dagen till Las Palmas så svårt att få ett tidigare flyg, men hade kanske gått att resa via annan flygplats. Nu verkar det ju ändå som att ni nästan kom med.
Det ändrar inte det faktum att ni bör ha rätt till ersättning då ni blev försenade pga att flygbolaget inte hade tillräckligt med besättning för att täcka upp förseningen dagen innan. Gå på dom igen med denna information att det inte är extraordinärt att ha för lite besättning och att de inte kan hävda försening dagen innan som extraordinärt. Bird strike i sig är extraordinärt, men en birdstrike dagen innan ska inte räknas in i detta.
 

lilly k

Medlem
Hej, följande har hänt: mina föräldrar åkte med Norwegian Teneriffa-Barcelona-Arlaanda på en genomgående biljett. Flyget från Barcelona blev 9 timmar försenat på grund av att piloten blev sjuk och det tog 9 timmar innan nästa pilot kom. Finns det någon dom på att sjukdom i crew ska vara extraordinärt? Ska dom begära 600 eller 400 euro? Sträckan Barcelona-Arlanda är ju under 3500 km men hela sträckan Teneriffa-Arlanda är ju mer i och med att biljetten är genomgående.
Tacksam för all input jag kan få!
 

seat56f

Medlem
Hej, följande har hänt: mina föräldrar åkte med Norwegian Teneriffa-Barcelona-Arlaanda på en genomgående biljett. Flyget från Barcelona blev 9 timmar försenat på grund av att piloten blev sjuk och det tog 9 timmar innan nästa pilot kom. Finns det någon dom på att sjukdom i crew ska vara extraordinärt? Ska dom begära 600 eller 400 euro? Sträckan Barcelona-Arlanda är ju under 3500 km men hela sträckan Teneriffa-Arlanda är ju mer i och med att biljetten är genomgående.
Tacksam för all input jag kan få!

Blev han sjuk på plats (dvs inte under pågående flygning), som jag tolkar dig, är det icke-extraordinärt och flygbolagets ansvar att ha reservbesättning. Och sträckan beräknas från start till slutlig destination på biljetten, som om du skulle flugit direkt (Arlanda-Teneriffa = 4300-4400km någonstans, så €600).
 

chrisljo

Medlem
Blev han sjuk på plats (dvs inte under pågående flygning), som jag tolkar dig, är det icke-extraordinärt och flygbolagets ansvar att ha reservbesättning. Och sträckan beräknas från start till slutlig destination på biljetten, som om du skulle flugit direkt (Arlanda-Teneriffa = 4300-4400km någonstans, så €600).

Er det ikke 400 euro ettersom flighten er innad i EU:
"
2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distanc
3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distanc"
 
Toppen