Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

FF#1

Medlem
Frågan är ju om det är hans fligth som har blivit hindrad av ATC eller föregående? se citat nedan?
meningen nedan är inte helt enkel att tolka och de fick inte någon utförlig info på plats mer än att de vart sena.
Går det att ta reda på nått sätt exakta avgångstider och ankomsttider på dessa plan?


***************
Detta då flighten SK0013 försenades av att en tidigare flight, SK7944 på väg till Luleå för att sedan fortsätta som SK0013, i sin tur försenades på grund av restriktioner från flygledningen (ATC).
 

Nemo

Medlem
IMG_1642.PNG
Frågan är ju om det är hans fligth som har blivit hindrad av ATC eller föregående? se citat nedan?
meningen nedan är inte helt enkel att tolka och de fick inte någon utförlig info på plats mer än att de vart sena.
Går det att ta reda på nått sätt exakta avgångstider och ankomsttider på dessa plan?
***************
Detta då flighten SK0013 försenades av att en tidigare flight, SK7944 på väg till Luleå för att sedan fortsätta som SK0013, i sin tur försenades på grund av restriktioner från flygledningen (ATC).
Någon annan har troligen bättre tillgång till info om ATC-restriktioner och flygstatistik. Närmaste jag hittar är på flightradar24.com (SK13), vet ej om tidpunkt som anges (landed) är tidpunkt för däck i tarmac eller open door at gate.
Du har 7-dagars testperiod även för businessversionen på fr24.
 

Rebel

Medlem
Frågan är ju om det är hans fligth som har blivit hindrad av ATC eller föregående? se citat nedan?
meningen nedan är inte helt enkel att tolka och de fick inte någon utförlig info på plats mer än att de vart sena.
Går det att ta reda på nått sätt exakta avgångstider och ankomsttider på dessa plan?


***************
Detta då flighten SK0013 försenades av att en tidigare flight, SK7944 på väg till Luleå för att sedan fortsätta som SK0013, i sin tur försenades på grund av restriktioner från flygledningen (ATC).


Det är ointressant vad dom menar. Ta vad du tycker, och ska det ge EU-bidrag så skicka till ARN.
Sen är det upp till flygbolaget att på ett klart sätt informera ARN.
Lyckas dom inte så kan du få bidrag.
 

FF#1

Medlem
Det är ointressant vad dom menar. Ta vad du tycker, och ska det ge EU-bidrag så skicka till ARN.
Sen är det upp till flygbolaget att på ett klart sätt informera ARN.
Lyckas dom inte så kan du få bidrag.

Gäller in bekant som jag hjälper med detta, alltså inte jag själv. Men jag är grymt tacksam för alla som ställer upp och ger tips och råd.

det lutar åt att dra det till Nämnden men det skulle vara bra om det gick att få tag på exakta avgångstider för dessa flyg.

Sen kommer fortsättningen, då nästa weekendresa för dem 2 veckor senare vart förstörd på samma sätt.
Dock så kom de till CPH den gången... fortsättning följer!
 

FF#1

Medlem
Nu har jag kollat upp lite. ( skaffade abonnemang på Fr24...)
SK013 skulle avgå från LLA 16:45, men avgick av någon anledning 17:35
Ankomsten på ARN skulle vara 18:15 men den landade 18:36 varpå de missade sin tighta anslutning.

SK7944 skulle ha landat 16:05 men landade 16:41 av någon anledning.

Som sagt små marginaler vid bytet på ARN.
Ska råda han att ta det till nämnden då det känns som att SAS har haft problem med inkommande och sen kan det eventuellt ha varit nått med ATC ( stridsflygplan kanske? ) som gjorde att det vart mer sena?

men vad jag har sett så gick SK7944 i tid fråm Palma men vart helt enkelt sen till Luleå.
 

Rebel

Medlem
Nu har jag kollat upp lite. ( skaffade abonnemang på Fr24...)
SK013 skulle avgå från LLA 16:45, men avgick av någon anledning 17:35
Ankomsten på ARN skulle vara 18:15 men den landade 18:36 varpå de missade sin tighta anslutning.

SK7944 skulle ha landat 16:05 men landade 16:41 av någon anledning.

Som sagt små marginaler vid bytet på ARN.
Ska råda han att ta det till nämnden då det känns som att SAS har haft problem med inkommande och sen kan det eventuellt ha varit nått med ATC ( stridsflygplan kanske? ) som gjorde att det vart mer sena?

men vad jag har sett så gick SK7944 i tid fråm Palma men vart helt enkelt sen till Luleå.

Är det köpt på genomgående billjets så MCT ok av sas.
Har ATC påverkat deras filght så kan det vara utanför SAS kontroll, men det är då upp till SAS att bevisa.

När ett flygbolag använder meningen" vi anser saken avklarat" är det ett tecken på att dom vet att dom har fel.

Skicka till Nämden, kan SAS bevisa att du/han har fel så kostar det dig inget. Mest troligt är att de inte kan bevisa.
Men det tar tid, ARN jobbar inte snabbt.
 

agehall

Medlem
Den stora frågan är ju om det var SK013 eller SK7944 som försenades av ATC. Om det var SK7944 så har du rätt till ersättning och om det var SK013 så har du inte det.
 

Meazza

Medlem
Sitter i Östersund efter att SK73 blivit inställd pga dimma. Inkommande plan tydligen omdirigerat till Sundsvall.

Däremot kunde BRA både landa på och lyfta från samma flygplats. Hur går det ihop?
 
Toppen