Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Då blir jag rätt osäker på vad som gäller. EU261/2004 gäller vanliga charterflighter (tex Ving till Mallorca) men jag är högst osäker på ifall den faktiskt är tillämplig om ett bolag chartrar en kärra för eget bruk. Kan inte komma på något som direkt exkluderar detta scenario, men samtidigt känns det konstigt att det skulle inkluderas.

Möjligen faller det på att du rest på en biljett som inte är publikt tillgänglig.
 

Agö

Medlem
Då blir jag rätt osäker på vad som gäller. EU261/2004 gäller vanliga charterflighter (tex Ving till Mallorca) men jag är högst osäker på ifall den faktiskt är tillämplig om ett bolag chartrar en kärra för eget bruk. Kan inte komma på något som direkt exkluderar detta scenario, men samtidigt känns det konstigt att det skulle inkluderas.

Möjligen faller det på att du rest på en biljett som inte är publikt tillgänglig.
Jag får återigen hänvisa till de nya riktlinjerna. Detta faller inte inom riktlinjerna eftersom flighten inte var allmänt tillgänglig, varken direkt eller indirekt. Detta till skillnad från Vingresors charteravgångar som är allmänt tillgängliga.

2.2.2. Non-application of the Regulation to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public

According to Article 3(3), the Regulation is not applicable to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. Special fares offered by air carriers to their staff fall under this provision. By contrast, the Regulation is applicable, according to Article 3(3),
to passengers who travel on tickets issued as awards for a frequent flyer programme or other commercial programme.


http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN
 

agehall

Medlem
Jag får återigen hänvisa till de nya riktlinjerna. Detta faller inte inom riktlinjerna eftersom flighten inte var allmänt tillgänglig, varken direkt eller indirekt. Detta till skillnad från Vingresors charteravgångar som är allmänt tillgängliga.
Då var det som jag misstänkte.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag får återigen hänvisa till de nya riktlinjerna. Detta faller inte inom riktlinjerna eftersom flighten inte var allmänt tillgänglig, varken direkt eller indirekt. Detta till skillnad från Vingresors charteravgångar som är allmänt tillgängliga.

2.2.2. Non-application of the Regulation to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public

According to Article 3(3), the Regulation is not applicable to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. Special fares offered by air carriers to their staff fall under this provision. By contrast, the Regulation is applicable, according to Article 3(3),
to passengers who travel on tickets issued as awards for a frequent flyer programme or other commercial programme.


http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52016XC0615(01)&from=EN

Aboo.... Tack i alla fall!
 

MForss

Medlem
Anlita typ airhelp.com eller någon liknande tjänst så driver de ärendet åt dig och tar betalt bara om det kommer in några pengar.

Tack för tipset. Airhelp kunde inte ta saken vidare då flyget faktiskt gick. Deras enda tips var att kontakta Ryanair och försöka få ersättning den vägen. Någon som tror att Ryanair snällt räcker upp handen och hostar upp pengarna? :)
 

nissefalk

Medlem
Förmodligen står det någonstans i denna tråden men jag ber om ursäkt i förväg för min fråga, blev 2,5 timme sen hem från Chicago igår pga SK945/946 cancelleringen i Söndags, är det en lång nog försening för att ha ett case för kompensation, isåfall hur kontaktar man SAS enklast för att försöka få en ersättning.
 

palmen

Moderator
Förmodligen står det någonstans i denna tråden men jag ber om ursäkt i förväg för min fråga, blev 2,5 timme sen hem från Chicago igår pga SK945/946 cancelleringen i Söndags, är det en lång nog försening för att ha ett case för kompensation, isåfall hur kontaktar man SAS enklast för att försöka få en ersättning.
I andra posten i denna tråd finns en länk till wiki-artikel som summerar ihop dessa regler på ett enkelt sätt, en bra början att läsa igenom den.
Regulation 261/2004 - Wikipedia, the free encyclopedia

Där får du svaret att på din typ av flygning krävs försening 4h för att ersättning ska utgå (om jag tolkar allt rätt)
 

nota bene

Medlem
Försöker Finnair finta mig?

Jag skulle resa hem från HEL till ARN med AY631 kl 23:40. Samma dag så får jag ett SMS om att min flight har ställts in, samt att jag är ombokad till AY649 20:10. Så jag begav mig ut till flygplatsen för att hitta en lösning. Jag blev erbjuden att flyga hem med AY983 till BMA kl 16:15 vilket jag accepterade. Jag skickade in en clame och fick nyss följande svar;

Jag har kontrollerat incidenten med det inställda flyget från Helsingfors till Arlanda och du har rätt till en EU kompensation på endera 125 euro som kontant eller 175 euro som ett Finnair presentkort. Standardkompensationen halveras eftersom din hemkomst inte försenades från den ursprungliga resplanen.​

Så nu är min fråga om det verkligen stämmer? För i mitt SMS så stod följande;

Flight AY631 03.10.2016 Helsinki Stockholm-Arlanda at 23:40 is cancelled to the EARLlER flight AY649, deputure at 20.10, arrival 20.10. Your You may also choose any available Finnair flight to Arlanda today or tomorow.
Vilket jag tolkade som att jag oavsett vilken flight jag tog skulle ge mig €250 i kompensation. Detta kontrolerade jag även vid disken som bedyrade att så var fallet. Så nu är jag mest intresserad om jag ska trycka på för €250? Eller om det är korrekt att jag inte har påverkats och därför bara ska ha halverad ersättning?

Tack för all hjälp på förhand! :)
Gillar att jag fick följande svar på min claim...

Tack för din respons. Flyget AY631 trafikerades av Nordic Regional Airlines (Norra) och vi svarar på anspråken för deras del.



Jag beklagar att ditt flyg AY631 från Helsingfors till Stockholm den 3.oktober 2016 blev iställt. Flyget var inställt på grund av sjukdomsfall bland flygpersonalen. Tyvärr var ingen stand-by pilot tillgänglig på grund av att förhandligen av piloternas kollektivavtal var i gång. Jag ber verkligen om ursäkt för det besvär den här inställningen orsakat dig.



Situationen uppstod plötsligt och kunde inte ha förhindrats genom några rimliga åtgärder. Flygbolaget säkerställer passagerarnas flygsäkerhet genom att vidta alla tänkbara, förutsebara åtgärder som rimligtvis kan krävas.



Enligt EU-förordning 261/2004 betalas ingen ersättning för en inställning/försening som orsakats av extraordinära omständigheter utom Finnairs kontroll om alla rimliga och nödvändiga åtgärder har vidtagits. Sådana omständigheter omfattar väderförhållanden, strejk, lufttrafikrestriktioner och säkerhetsrisker. Tyvärr utbetalas ingen standardersättning i detta fall.

Naturligtvis har de fått svar...
 
Toppen