Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mry

Medlem
Missminner jag med helt om jag påstår att man har rätt till full ersättning (dvs. 250€ i detta fall) om den avgång som ersätter den inställda avgången avgår mer än en timme före ursprunglig planerad avgång?

Alltså att även en allt för tidig avgång (i förhållande till ursprunglig avgång) ger rätt till full ersättning på samma sätt som en försening ger.

Hade ett sådant case med Lufthansa för några år sedan (Berlin till Stockholm) där Lufthansa ställdes in och ersattes av Air Berlin som avgång drygt en timme tidigare än den inställda avgången med Lufthansa.

Det är väl som så att de inte har skyldighet att ersätta dig alls om det är som så att den fligheten avgår mindre än 1 timme än man skulle åka.

Så tolkar jag texten nedan från förordingen i artikel 5.
http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF skrev:
In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

Sen står det i artikel 7, 2:a punkten att de har rätt att halvera kompensationen om man ankommer mindre än 2 timmar. Här står inget om man ankommer mer än en timme före.
 

fredrik996

Medlem
Helgens debacle så söker jag expertis hjälp om hur jag ska göra i detta fall?

Flyga hem från Lissabon kl 1230 igår söndag 9e oktober.
Flyger med Brussels Airlines som är helägt av Lufthansa vilket borde borga för god kvalite.

Ser på flightradar att flyget är 45minuter sena från Bryssel och landar 10minuter efter tidtabell i Lissabon.

När avgångtiden 1230 är har vi ännu inte fått boarda men får snart efteråt göra det.
Nu kommer det roliga, Planet från Bryssel är sent inkommande på grund av teknik strul säger de. APU fungerar inte därför finns ingen AC på planet. Dom meddelar också att vi kommer bli sena pga av att en väska är fel lastad på marken i en A320. Vilket får till följd att alla väskor måste lastas av och gås igenom manuellt. Vi hade 1h 25 minuter på Bryssel flygplats. vi kommer iväg från Lissabon ca 1h 40minuter sent. vilket gör att vi missar våran connection på bryssel och bli ombokade på sista flyget till Bromma.
Istället för att landa 1935 på Söndag kväll landar vi 2159 och är således 2h 25minuter sena.

Nu är frågan, är teknik+ fellastad västa skäl nog för Eu261 kompensation?

Vilket är ansvraret att saker och ting lastas rätt på planet?
 

MForss

Medlem
Mina föräldrar satt fast på Rhodos i helgen och hade bokat sin resa med Ryanair...(Kommentarer kring val av flygbolag undanbedes:))
Under fredagen fick de besked av Ryanair att deras flighter hade blivit inställda och att de borde se sig om efter alternativ, antingen boka av eller boka om till senare datum. De valde att försöka hitta en alternativresa och jag hjälpte dem att boka färja till fastlandet och sedan flyga med Air Baltic från Aten hem.

Under lördagskvällen fick de sedan ett sms från Ryanair att flighten sedan var återinsatt och skulle gå enligt tidtabell. Eftersom de inte hade klivit på färjan så valde de att följa ursprungsplanen och flyga hem med Ryanair. Efter avbokningskostnader hos Air Baltic, färja m.m. så hade de sumpat 3500 kr.

Finns det någonting man kan göra för att få något tillbaka? Försäkringsbolag är ju uteslutet då resan faktiskt gick som planerat.
Hur ska flygbolagen kommunicera för att det ska vara giltigt? Normalt brukar de ställa in flighterna preliminärt och då är det ju inga konstigheter att återinsätta dem. Men i detta fall kommunicerade de ut klart och tydligt att de var inställda.
 

Smuffe

Medlem
Mina föräldrar satt fast på Rhodos i helgen och hade bokat sin resa med Ryanair...(Kommentarer kring val av flygbolag undanbedes:))
Under fredagen fick de besked av Ryanair att deras flighter hade blivit inställda och att de borde se sig om efter alternativ, antingen boka av eller boka om till senare datum. De valde att försöka hitta en alternativresa och jag hjälpte dem att boka färja till fastlandet och sedan flyga med Air Baltic från Aten hem.

Under lördagskvällen fick de sedan ett sms från Ryanair att flighten sedan var återinsatt och skulle gå enligt tidtabell. Eftersom de inte hade klivit på färjan så valde de att följa ursprungsplanen och flyga hem med Ryanair. Efter avbokningskostnader hos Air Baltic, färja m.m. så hade de sumpat 3500 kr.

Finns det någonting man kan göra för att få något tillbaka? Försäkringsbolag är ju uteslutet då resan faktiskt gick som planerat.
Hur ska flygbolagen kommunicera för att det ska vara giltigt? Normalt brukar de ställa in flighterna preliminärt och då är det ju inga konstigheter att återinsätta dem. Men i detta fall kommunicerade de ut klart och tydligt att de var inställda.

Enligt EC261 så är de skyldiga att meddela tidtabellsändringar minst 14 dagar innan.
Nu meddelade de att flyget var inställt minimalt med tid innan och de föreslog att hitta andra ressätt.
Dina föräldrar valde annat ressätt och var på väg då de samma dag ändrar sig.

Självklart skall de kompensera dina föräldrar med utgifterna som har uppstått, det vill säga 3500kr.

MEN!!! Nu är det ju inte så lätt...
Det kommer krävas domstolsbeslut för detta och vara en process på säkerligen 1-2 år innan Ryanair faktiskt betalar tillbaka detta.
Orkar dina föräldrar med det? Har du tid att ordna detta.

Kommentar om val av flygbolag... Tja, det som jag måste få kommentera är att de förhoppningsvis har lärt sig sin läxa och väljer ett flygbolag som kostar snäppet mer men som blir betydligt billigare i slutändan när saker och ting händer.

Jag hoppas innerligen att det löser sig för dina föräldrar och att de står på sig och med alla buds medel inklusive genom tips och förslag härifrån att de får uppfättelse och lagstadgad ersättning.

Lycka till och ha en riktigt bra dag! :)
 

MForss

Medlem
Tack @Smuffe! Det var åt det hållet jag var inne på. Tyvärr valde de Ryanair för att det var den enkla vägen att ta sig till Rhodos. Det var åtminstone den "enkla" vägen på förhand... De kommer med största sannolikhet välja att svälja de förlorade pengarna och inte driva frågan mot Ryanair.
 
Tack @Smuffe! Det var åt det hållet jag var inne på. Tyvärr valde de Ryanair för att det var den enkla vägen att ta sig till Rhodos. Det var åtminstone den "enkla" vägen på förhand... De kommer med största sannolikhet välja att svälja de förlorade pengarna och inte driva frågan mot Ryanair.
Anlita typ airhelp.com eller någon liknande tjänst så driver de ärendet åt dig och tar betalt bara om det kommer in några pengar.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag blev fyra timmar försenad i söndags mellan Dubrovnik och Göteborg. Resan var med det finfina bolaget Enter Air, som min arbetsgivare hade hyrt in för att flyga 200 konsulter på en konferensresa.

Har jag rätt till ersättning trots att jag inte har betalat biljetten och endast haft e-ticket? Jag har ju i princip inget bevis på att jag har flugit med bolaget, mer än kanske någon boardingkorts-stump som ligger någonstans.
 
Toppen