Senaste nytt

Recension: Tui Premium Class 787

Jonas F

Medlem
Om man känner för två veckor i Thailand kan man ju dra hit för lite 5395 kr tur och retur i Premium imorgon. Det måste jag ju säga är prisvärt ändå. Med Coop-tricket ovan blir det ändå typ motsvarande 540 poäng tur och retur. Ungefär som en GO-biljett med SAS alltså (visserligen extrapoäng men ändå!).

9F0B231C-5881-4E41-8D60-0844F5287F48.jpeg

Priset som visas är alltså inklusive premium.
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Jag har åkt B787 med tui till Thailand, tyckte de var ganska bra, halvfull premium cabin och dryckesvagnen rullade friskt.

Däremot var hemresan katastrofal, det var en gammal sliten 767:a och eftersom den hade färre premium säten så blev vissa placerade i economy. Men sätet var som en economy plats (något bredare) och planet var så gammalt att man inte kunde styra "acn" själv. Så det var 3 timmar i rent svett på det planet och man fick kliva över personalen som försökte sova utanför toaletten.
 

flatwhite

Medlem
Dessvärre var större delen betalad med presentkort den här gången. Men det kanske hade funkat det också? Missade jag värdefulla poäng nu?! :confused:

Vet tyvärr inte om det fungerar med presentkort. Det låter iofs konstigt att man ska få Coop-poäng på en Bingolottovinst.

...Med Coop-tricket ovan blir det ändå typ motsvarande 540 poäng tur och retur. Ungefär som en GO-biljett med SAS alltså (visserligen extrapoäng men ändå!)...

TUI tar Amex också så det går att dubbeldippa EuroBonus-poäng via Coop. Drygt 1700 EuroBonus-poäng med Amex Elite och växling vid Coop-kampanj för ovanstående resa.

Res med TUI | Coop

Coop skrev:
Boka din resa via Coop och få:

Minst 600 kr i rabatt vid bokningar minst 90 dagar före avresa.
1 poäng per krona på resans slutpris.
Bra erbjudanden på utvalda resor, från 1000 kr rabatt.
 

Jonas F

Medlem
Sisådär. Då har man hunnit med att beta av hemresan också. Skillnaderna mot utresan förutom att jag lät bli att ens försöka sova den här gången var:
  1. Motvind deluxe hela vägen så vi landade 40 minuter efter tidtabellen i Sverige trots att vi startade i tid. 12 timmar och 15 minuters utvärdering således. Hemresan kändes därmed en smula längre än utresan.
  2. Blandad besättning denna gång med många finska kabinbesättningsmedlemmar. Inte riktigt lika skojfrisk stämning som på vägen ner men de var väldigt vänliga.
  3. Ingen varm handduk förrän precis innan vi skulle landa på vägen hem. På ditresan delades det ju ut före de båda måltiderna.
  4. Duk under brickan inför första serveringen, som de kallade brunch. Det såg ju lite extra tjusigt ut.
3AAE9B26-ACBB-4382-90DE-B790699879A8.jpeg
Fruko.. förlåt, brunch-servering på engångsduk.

Om jag skulle till att jämföra det här med SAS Plus på långdistans vinner TUI på följande punkter:
  1. Separata toaletter för Premiumpassagerare. Två separata toaletter vikta för oss 47 personer i Premium till skillnad från SAS där man får dela med Ekonomi/Go.
  2. Trevligt med välkomstdrink precis när man kommit upp i luften följt av fördrink och sedan matservering med tillhörande dryck.
  3. Kontinuerlig dryckesservering under hela resan (vid ett tillfälle en liten avec i riktigt glas också). Även lite snacks delades ut vid några tillfällen under resan.
  4. Båda måltiderna är varma måltider.
  5. Plus får prioriterad av- och påstigning (det blir det väl på SAS också till viss del men med skillnaden att på TUI ställde sig flygvärdinnorna i vägen för gången så att vi i Premium kunde kliva av först.)
  6. Pristillägget för Premium verkar generellt vara mindre än vad det är för Plus hos SAS (2500 kr per person betalade vi extra, men det varierar säkert).
Några bilder till från hemresan:
2DF4B516-84F7-4EB2-82A5-C98B164D1EC9.jpeg
Avec i glas-glas!

6AA66CD0-032E-438D-A833-6280A00B0A83.jpeg
(Väl) söt kolakaka mitt under flygningen.

BD6C5AE5-C755-4419-AAB6-F024EC6441D2.jpeg
Middag innan landning.


SAS å sin sida vinner på följande punkter:
  1. Riktiga bestick. TUI kör visserligen riktiga glas men av någon anledning plastbestick. Det drar ner lite.
  2. Inte lika många utrop. TUI verkar ha en förkärlek för att övertydligt beskriva allt, inklusive alla erbjudanden i taxfree-katalogen. Och gärna med ojämt långa mellanrum mellan dem.
  3. Filmutbudet. Det trodde jag väl knappast jag skulle berömma SAS för men med 18 filmer att välja bland hos TUI går ändå pokalen till SAS som trots allt har något fler än det (Nu använde jag visserligen bara skärmen till att titta på kartan i vanlig ordning men som ren jämförelse var det såhär).
  4. Bättre lounge. Ja, alltså SAS lounge på Arlanda är väl inte något man skriver hem om men maken till skralt utbud i Norrskensloungen får man nog leta efter (det är säkerligen inga problem att hitta, det är väl bara att promenera över till SAS inrikeslounge exempelvis, men en liten sökning blir det väl i alla fall). Ingen lounge erbjuds av TUI på hemvägen. Där kan man ju råka pricka in ett ställa med SAS-lounge om man åker Plus vilket kan ge lounge vid dessa tillfällen? (Eller hur är det nu?)
  5. Internet ombord. Ja, alltså SAS internet på långdistansplanen är ju inte någon jättehöjdare men med lite vilja och jävlaranamma kan man eventuellt få det att fungera sporadiskt. På TUI finns inte möjligheten alls. Fast undrar om inte det är en fördel egentligen? Så man slipper sitta och försöka få upp en endaste bild i "Hälsning från luften"-tråden under 8 timmar istället för att titta på en film och koppla av.
  6. Amenity kit. Ja, det är väl inte så speciellt roligt i SAS Plus. Men på TUI erbjuds ingenting av den varan.
Slutsats:
Jag kommer nog fortsättningsvis åka SAS Plus på grund av poäng-jagar-skäl. Men kan man få till en Coop-poängdeal kan man ju åtminstone få lite poäng motsvarande en GO-biljett hos SAS. Skulle inte poängsamlande vara aktuellt (hemska tanke), kanske det här skulle kunna vara ett alternativ. Exempelvis till Norwegians premiumprodukt eller premium ekonomi med någon annan allians där jag inte har något signifikant poäng-jagar-konto att ta hänsyn till. Det jag märkte var ju att det gick ändå relativt fort att ta sig till Thailand (trots motvinden på hemvägen) när man inte mellanlandar i halva Asien (och Europa, m.fl.) innan man är framme. Det kan ju vara skönt om man nu inte kostar på sig business eller bättre. En dagsflygning i Premiumklassen tycker jag ändå fungerar relativt väl. Men om det ska till att sovas lyckas jag väldigt dåligt med det i denna typ av kabin och i de lägena skulle business prioriteras i så stor utsträckning som möjligt.
 
Toppen