Senaste nytt

Recension av Thai business (Royal Silk) B777-300ER

DrGold

Medlem
För ett tag sedan bad jag om tips på hur jag skulle resonera i valet mellan Lufthansa resp. Thai business på långresa med familjen till Bangkok. Se tråden Thai eller Lufthansa business? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor .

Stort tack till alla er som bidragit med synpunkter och tips! Till slut blev det alltså bokat GOT-ARN-BKK med SAS plus resp. Thai business för 4 personer (2 vuxna, 2 barn). Tänkte som tack för er input återrapportera från resan med denna recension, som kanske kan vara till nytta för kommande resenärer!

Landvetter:
Vi hade mycket bagage att checka in, men proceduren gick snabbt och smidigt och bagaget märktes prydligt med priotaggar. I säkerhetskontrollen konfiskerades myggsprejen - vi hade ingen koll på att detta tydligen klassificeras som potentiellt vapen inte bara mot myggor utan även mot människor. Jaja, alltid lär man sig nåt!

Efter trekvart i loungen gick vi till gate där prioboardingen till SK142 GOT-ARN redan påbörjats - priopax hade fått gå igenom fållorna, men fastnade i området bakom där vi snällt fick vänta på att dörren till bryggan skulle öppnas. Så fort den dörren öppnades kom utrop om att övriga passagerare var välkomna att passera fållorna. Exemplariskt skött, så långt vi var med i processen.

Själva flygningen var helt utan överraskningar. Drygt halvfullt plan med seat block på de flesta mittstäten i plus. Vi ankom till terminal 5 eftersom maskinen skulle vidare till Alicante - praktiskt för oss som ändå skulle till terminal 5. Värre för passagerare med inrikes anslutning, som fick vänta på busstransport till terminal 4.

Visa bifogad bild 96017
Avfärd från Göttlaborg-Landvetter (helt lyckats missa denna ordvits vid tidigare besök)

Visa bifogad bild 96018
SAS plus inrikes, ungefär så här spännande.

Arlanda:
Vi hade ett par timmar på oss inför flygningen till Bangkok, som vi tillbringade på SAS lounge i terminal 5. Jag tänker inte grotta ner mig i denna upplevelse som ändå är bekant för de flesta på forumet, och som i vart fall finns resencerad många gånger tidigare.

TG961 ARN-BKK:
Flygplanet:
Flygningen utfördes med HS-TKQ, en Boeing 777-300ER. Planet var utrustat med den äldre versionen av businesstolar (ping @Brandten - jag läste ditt inlägg lite för fort, vi åkte ju den 13 augusti och inte den 14).

Boarding:
Prioboarding med tydliga fållor och utrop, funkade klockrent.

Visa bifogad bild 96019
Boarding till HS-TKQ via två bryggor.

Kabinen, stolen:
Det finns två businesskabiner separerade av ett galley vid dörr 2. Stolarna är placerade i konfiguration 1-2-1 och vi hade raden längst fram, som benämns rad 11. Mittstolsparen sitter på varannan rad tätt ihop, och på varannan rad långt ifrån varandra. På samma sätt sitter "ytterstolarna" omväxlanda nära fönstret respektive gången. Våra platser satt tätt ihop i mitten, och ytterplatserna var närmast gången.

Det märktes att kabinen hade några år på nacken. Stolstygerna var lite slitna, färgen hade "skavsår" här och var och IFE var inte direkt av senaste snitt. Men stolen var bekväm och hade bra inställningsfunktioner, inklusive möjlighet till massage. I planläge var utrymmet fullt tillräckligt för en 176 cm lång passagerare att ta sig en tupplur. (Ibland är det bra att vara vertikalhämmad.) Nackdelen var att jag tyckte bältet, som var av trepunktstyp, skar in lite obekvämt vid halsen. Det hade jag nog inte märkt av om jag varit lite längre.

Visa bifogad bild 96035
Kabinens layout, här främre businesskabinen.

Service, mat:
Kabinpersonalen var vänlig och effektiv, ständigt leende. Servicen inleddes med pre-departure drink: Vatten, juice eller champagne (jag valde champagne men glömde faktiskt kolla vilken sort). Därefter togs beställning till såväl middag som frukost. Varma handdukar kom i överflöd genom hela flygningen, tror jag fick fyra-fem stycken totalt.

Visa bifogad bild 96021
Okänd sort men kall, torr och (typ) gratis

Visa bifogad bild 96028 Visa bifogad bild 96030 Visa bifogad bild 96031
Menyn

Maten var till största delen mycket bra, men med tydliga toppar och dalar. Förrätten smakade utmärkt. Torsken jag valde var helt OK men hollandaisesåsen ganska smaklös och tillhörande potatis (eller var det en svamp?) gav flashbacks till traumatiska sittningar i högstadiekantinen. Ostarna var däremot mycket goda och citronpajen var en fullträff. Vi valde alla kontinental frukost som var utmärkt, bortsett från en enstaka jordgubbe som tro det eller ej faktiskt var möglig (!). Så sammanfattningsvis, högt och lågt.

Visa bifogad bild 96023 Förrätt - namnamn, som det skulle ha kunnat heta på thai

Visa bifogad bild 96024 Varmrätt version torsk - comme ci, comme ça, som den skulle ha kunnat heta på Air France

Visa bifogad bild 96025 Varmrätt version kyckling som mina kloka barn valde istället, smakade mycket bättre

Visa bifogad bild 96026 Goda ostar

Visa bifogad bild 96027
Jättegod citronpaj!

Visa bifogad bild 96034 Frukosten - gott, bortsett från den mögliga jordgubben

Utöver champagnen som jag skändligen glömde identifiera blev det inga dryckesmässiga utsvävningar på denna familjeflygning. Men cappucinon var i alla fall god!

Övrigt:
Det ingick ett amenity kit enligt nedan. Inga tofflor, ingen pyjamas. Det fanns en tunn madrass som man kunde få sängen bäddad med om man ville.

Visa bifogad bild 96032
Visa bifogad bild 96033

Slutsatser, tips:
Trevlig flygning med i huvudsak god mat och mycket serviceminded personal. Vi hade raden längst fram och upplevde inte att det var något problem med spring från galley. Däremot två detaljer som kan vara värda att påpeka:

1) De främsta bagagehyllorna är i alla fall på höger sida blockerade av elektronik/utrustning, så sitter du på rad 11 (längst fram) får du ha dina prylar ett steg längre bak. Det var inga problem att få plats med sakerna men det kan kanske kännas lite kymigt att behöva störa grannen om man vet med sig att man kommer behöva hämta grejer under flygningen.

2) Nästa tripp kommer vi antagligen välja mittplatser för alla fyra i två angränsande rader vid motsvarande layout. När vi bokade tänkte vi att det skulle vara kul för barnen att ha fönsterplats, därav bokade vi en hel rad. Men dels kollade barnen ändå mest på sina skärmar (dagens ungdom), dels var det långt från stolen till fönstret på vår rad. Dessutom gick flygningen till stor del på natten. Så trippelfail på det resonemanget. Men framför allt kändes det som att vi blev utspridda, vilket gjorde det lite svårt för oss vuxna att hjälpa barnen t.ex. när det var dags för beställningar och liknande. Även om Lufthansastolarna är lite trängre tänker jag att fördelen med den layouten (2-2-2) är att en familj att sitta i en 2x2-formation och ändå kunna ha fönsterplats.
 

patteng

Medlem
Tack för rapportering! Kikar själv på BKK som nästa destination och utgår från samma avreseort som dig.
Är det bara jag som inte får fram bilder??
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Jag var ju en av de som kommenterade i din förra tråd om att jag tyckte att Thai service i business klass hade försämrats märkbart från Stockholm. Nu är mina anmärkningar från det sista året Thai flög med B747-400 på sträckan. Då fick man ju sitta i First kabinen om man bokade business så komforten var bra. Sista gången jag flög denna sträcka var servicen helt under isen. Sedan dess har jag vägrat flyga Thai. Det kan därför ha blivit bättre när man satte in B77W från Stockholm.

Jag får inget riktigt grepp om vad du egentligen tycker om servicen. Jag tolkar det som att du får grundkonceptet och att maten är bra. Men hur var det lilla extra med servicen, exv påfyllning av vin när det är slut, måste man tjata om detta, vilket jag alltid fått gjort. Det är i dom små sakerna man märker om det är bra service.

Bilderna, ja det funkar inte.
 

MTheC

Medlem
Jag åkte i juni (BKK-ARN) och hade då inga klagomål på servicen. De ska dock sägas att jag inte direkt var vaken hela resan. Fick dock champagne och med påfyllning (en gång redan på marken då boarding tog lite tid), sov sen genom middagsservering men åt frukost och då tyckte jag personalen var på hugget och trevliga. Det var dock bara halvfullt i business och vad jag såg så verkade inte planet i övrigt heller vara särskilt fullt så kanske gjorde att personalen hade mer tid över. Skulle kunna tänka mig att det vissa perioder på året kanske är lite mer hektiskt och även kanske en del av passagerarna som är jobbig vilket kan (även om det inte borde) påverka serviceupplevelsen även för övriga
 

DrGold

Medlem
Hmm, vet inte varför det inte funkade med bilderna. Försöker lägga till dem igen i detta inlägg.
 

Attachments

  • 20190813_140539.jpg
    20190813_140539.jpg
    36,2 KB · Visningar: 309
  • 20190813_152922.jpg
    20190813_152922.jpg
    47,1 KB · Visningar: 325
  • 20190813_155036.jpg
    20190813_155036.jpg
    62,1 KB · Visningar: 326
  • 20190813_160038.jpg
    20190813_160038.jpg
    48,8 KB · Visningar: 318
  • 20190813_160524.jpg
    20190813_160524.jpg
    51,6 KB · Visningar: 315
  • 20190813_161814.jpg
    20190813_161814.jpg
    42,3 KB · Visningar: 316
  • 20190813_162741.jpg
    20190813_162741.jpg
    27,2 KB · Visningar: 317
  • 20190813_162757.jpg
    20190813_162757.jpg
    33,6 KB · Visningar: 319
  • 20190813_162810.jpg
    20190813_162810.jpg
    22,3 KB · Visningar: 322
  • 20190813_164805.jpg
    20190813_164805.jpg
    62,5 KB · Visningar: 322
  • 20190813_164926.jpg
    20190813_164926.jpg
    34,6 KB · Visningar: 312
  • 20190813_223504.jpg
    20190813_223504.jpg
    50,7 KB · Visningar: 315
  • 20190813_232743.jpg
    20190813_232743.jpg
    58,5 KB · Visningar: 318

AndersSt

Medlem
Hmm, vet inte varför det inte funkade med bilderna. Försöker lägga till dem igen i detta inlägg.

Väldigt snygga bilder!

På temat service ombord, vi flög från CPH och var mycket nöjda.

Edit: Jag gillar verkligen deras champagneglas även om de kanske inte är helt optimala på ett flygplan. Även övrigt porslin och bestick håller hög klass.
 
Toppen