Senaste nytt

Rapportering från SAS nya A320NEO, Stockholm - Köpenhamn

Brandten

Medlem
Härligt med polarrulle också! Dock tumme ner för chokladmuffins med blåbär, det ska vara choklad med choklad! ;)
Jag blev så exalterad så tog 2 på CPH-OSL flighten. Berättade om tråden på BC.se och de bara skrattade åt mig.

ab8f2059d28a9af5bcab0d411a9385c0.jpg
 
När jag bokade resan valde jag plats 4A (på SK1419) då jag tycker bäst om utsikten från A-platser på sträckan ARN-CPH. Tyvärr fick jag 4F när jag bokade om till SK403 vilket jag påpekade till incheckningsagenten som snabbt ändrade till 5A. Metar (flygväder) skvallrade om att avgång troligtvis skulle ske från bana 01L så det visade sig vara rätt beslut då det blev en fin vänstersväng med utsikt över Arlanda (dock under en hel del moln) samt utsikt över mitt hus.
01b3c8471c1b6b552ec10f82623e10db.jpg


MiniBrandten har uppfostrats väl och utbrister snabbt när hon se en blå stjärtfena på himlen: ”SAAAAS!”. Kanske stod FruBrandten och MiniBrandten och vinkade?



Det märktes bland personalen idag, både vid gate, bryggan och ombord, att man var taggade för den här flygningen. Alla var trevligare och gladare än vanligt. Personal och passagerare pratade med varandra ombord som man vanligtvis (tyvärr) inte gör. Anders (m.fl) hälsade alla kunder välkomna ombord och en liten LITEN reaktion här var att det lät så fel med ”kunder”. Jag har tidigare hört gäster vilket jag tyckte hade varit ett mer passande ord av någon anledning. Lite kul var det också när i princip samtliga passagerare samtidigt fick SMS om 5min försening på avgången. Det plingade till överallt och man skrattade åt det hela eftersom vi stod och minglade och inte hade bråttom ombord.

Goodiebags med choklad, en broschyr och ett nyckelband delades ut innan vi klev ombord och under taxning annonserade kaptenen att man vanligtvis brukar beräkna en mycket lägre power på motorerna för takeoff men idag skulle vi få något helt speciellt. Nämligen full power takeoff med en betydligt brantare stigning än vanligt för att demonstrera flygplanets motorer. Han la även till: ”Eftersom vi vet att det är en hel del entusiaster ombord så hoppas vi att ni uppskattar detta.”
Spelade in en film men den var för stor för att ladda upp här så kommer senare ikväll.
4b9db75e56f37ff12bed1ce8082d95ea.jpg


Anders Wahlström satt på plats 5D och vi hade en kille på 5C mellan oss. Jag och stolsgrannen satt och pratade om belysningen ombord vilket Anders uppmärksammade direkt, ropade dit purser och bad om en light show innan takeoff eftersom det var: ”väldigt många entusiaster ombord som efterlyser detta”. Man berättade i PA´t att man skulle dimma kabinen inför start men att de först ville demonstrera belysningen med en liten light show. Tyvärr lyckades de inte knappa fram Svenska och Danska flaggan vilket hade varit trevligt.
e6c6127abd00c895047186b1203cb11e.jpg



När vi närmade oss Köpenhamn annonserade kabinpersonalen att man var ca 10 min försenad till följd av att man i Stockholm hade begärt en 20 min försenad avgång pga minglet som var. De hade dock kontaktat alla anslutningsflyg och försäkrade om att alla skulle hinna med sina flyg vidare.
aa56d4ace6fb0980dafb2eac0014726c.jpg



Kaptenen hade tre gånger under flygningen, i förbifarten när han pratade om annat, sagt något i stil med ”och när first officer landar mjukt och fint”….så han hade nog lite press på sig. Efter en silkesmjuk landning på 22L taxade vi till gate B5 och nästa avgång jag ska med avgår från B10 så hinner med ett besök i loungen för att skriva ihop det här.


Stolarna var riktigt sköna med ull? vilket jag uppskattar betydligt mer än skinnstolarna hos tex Lufthansa som lätt blir alldeles för varma och klibbiga. Upplevde det dock som att det var sämre lutning på dessa (fakta någon?).
588cacda353454f0e0ba6a147b2948ac.jpg



Fel tråd egentligen men ÄNTLIGEN!
d27f9ef4d8d51ac52a709ad953f5029a.jpg



Efter ankomst till gate frågade jag som vanligt om jag fick ta en bild av flight deck vilket inte var några problem alls.
e8aa5e8c1b666e5f9d2652d541a04903.jpg

622d13a34f0c230044ccfa04b40822ed.jpg



Jahapp.... Is that's it? Tror det... Nu boarding på en gammal B737 mot OSL.
0abb70d703cdebb3bd81c4b279a97f61.jpg



Vore kul att se filmen från takeoff?
 

Brandten

Medlem
Vore kul att se filmen från takeoff?
Sorry, mycket jobb. Men här kommer den. Ljudet flackar lite, misstänker att det är mina klumpiga fingrar som kommer åt mikrofonen på telefonen. :(
Hur var starten med fullt flås på motorerna och brantare stigning, något du kände?
Något bättre drag men framförallt ljudnivån som skiljer.

 
Toppen