Senaste nytt

Rapportera uttagsautomater med låga avgifter runt om i världen

Mikeswe

Medlem
Bra trådidé!

Land och valuta:
Colombia
Ort och plats: Medellin men gäller förmodligen hela landet
Bank eller utställare av bankomat: Davivienda, Caja Social
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: juni 2019
Kort som uttaget gjordes med: Revolut
Övrig användbar information: Så vitt jag vet är alla utländska kort avgiftsfria på dessa två bankernas bankomater. De flesta andra banker tar en avgift.

Att tillägga till detta är att Daviviendas bankomater har den högsta uttagsgränsen per uttag för utländska bankkort, när man tar ut i köpcentran & Davivienda kontor (många bankomater har fortfarande endast 300,000 COP (ca 860sek) max per uttag, medans Davivienda snuddar på 2,000,000 COP (ca 5,700 sek).
 
Tänkte åka till München på torsdag. Tips på bra automat?
Senast jag var i Tyskland (Berlin) använde jag Sparkasse. Det verkar som att denna banken heter Stadtsparkasse i Munchen? Du känner igen banken på deras logga som är ett S med en prick över, med röd bakgrund. Men om det inte har ändrats på sistone så är det relativt lätt att ta ut pengar utan avgift i Tyskland, flera banker erbjuder gratis uttag.
 
Land och valuta: Georgien, Georgiska Lari
Ort och plats: Batumi, korsningen Nikoloz Baratashvili/Parnavaz Mepe
Bank eller utställare av bankomat: VTB
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: 1 November 2019
Kort som uttaget gjordes med: Revolut Visa
Övrig användbar information: Detta var den andra bankomaten jag testade, den första var Bank of Georgia och de ville ha 2 GEL (ca 6,50 SEK) så troligtvis har de flesta bankerna högst humana avgifter (till skillnad från länder där bankerna vill ha 40-50 SEK/uttag).
 

palmen

Moderator
Någon som har något bra tips för bästa uttag någonstans på Penang, Malaysia eller är det bäst att växla i Sverige?
Växla i Sverige är väl aldrig en bra deal? Om man nu inte ska till ett land där det är väldigt svårt att få ut pengar och det krävs att man kommer med typ dollar för att växla på plats.
 

Fidde

Medlem
Land och valuta: Japan, Yen
Ort och plats: Narita Airport Terminal 1
Bank eller utställare av bankomat: 7bank (7/11)
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: 1 November 2019
Kort som uttaget gjordes med: Curve MC
Övrig användbar information: Efter migration/tull till vänster. Flera bankomater från olika företag bredvid varandra, bra skyltat.
 
Land och valuta: Chile, Chilensk Peso
Ort och plats: Santiago, Moneda 810
Bank eller utställare av bankomat: Banco Internacional
Avgift: Gratis
(Ungefärligt) datum: November 2019
Kort som uttaget gjordes med: Revolut Visa
Övrig användbar information: Bankomaten ligger inuti banken så det går nog bara att ta ut pengar när banken har öppet. Jag utgick från den här listan How to Avoid Chile ATM Fees - The ONLY fee free ATMs in Chile - ASocialNomad och avgifterna som de flesta andra bankerna tar, 5000 Pesos (=60 SEK) med ett maxgräns på 200 000 Pesos (=2400 SEK), är på gränsen till ocker.
 
Toppen