Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

johansch

Medlem
I början av december var jag dum nog att boka en jobbresa till Taipei med Qatar med avgång den 10 januari. Trodde att det hela hade lugnat ner sig vid det här laget.

Qatars flighter behöver som sagt gå över Irans luftrum eftersom alla andra grannar har blockerat dem.

En vecka innan avgång beordrade Trump attacken på Irans Qasem Soleimani. Efter ganska mycket beslutsångest bokade jag samma dag en ny resa via KLM/AF istället. Fick tillbaka ungefär halva kostnaden av Qatar-biljetten, så kostnaden gick från 16k till 24k. (Hittade en relativt prisvärd KLM/AF-business-class-flight på AF 787/KL 787 för 16k.)

Fem dagar senare gjorde Iran en "proportionell motattack" mot USA-baser i Irak. Någon/några timmar efter detta sköt Iran av misstag ner PS727.

För några dagar sedan så publicerade NYT detta:

Anatomy of a Lie: How Iran Covered Up the Downing of an Airliner - The New York Times

"But in a tragic miscalculation, the government continued to allow civilian commercial flights to land and take off from the Tehran airport.

Gen. Amir Ali Hajizadeh, commander of the Guards’ Aerospace Force, said later that his units had asked officials in Tehran to close Iran’s airspace and ground all flights, to no avail.

Iranian officials feared that shutting down the airport would create mass panic that war with the United States was imminent, members of the Guards and other officials told The Times. They also hoped that the presence of passenger jets could act as a deterrent against an American attack on the airport or the nearby military base, effectively turning planeloads of unsuspecting travelers into human shields."​
 

intuition

Medlem
Jag har sett diverse nyheter om rutter som återöppnats pga av lyft blockad, tex Kuwait och UAE, men jag hittar ingen exakt lista över det.
På flightradar24 kan man iaf lätt se att de flyger över både Saudiarabien och Förenade arab emiraten.
 
  • Gilla
Reactions: pep

QR A319

Medlem
@QR A319 kan du hjaelpe med en updatering? Er alt aabnet op nu?

Hej du glade man och finresenär :)

Luftrummen öppnades med omedelbar verkan och mig veterligen finns det inga luft eller reserestriktioner kvar.
Hade vi inte haft den pågående Covid-19 pandemin så skulle det nog, idag, varit likvärdigt linjenät som innan blockaden.

Det som fortsatt sticker ut som verkligt avvikande är naturligtvis linjen DOH-DXB där EK(Emirates) ej återupptagit trafiken men Fly Dubai med nära kopplingar till just EK har 2 om dygnet. QR har 2 st egna flygningar på underliga tider ;-)

AUH som är hem för Ethiad Airways har ingen egen flygning till DOH men QR flyger 1 gång om dygnet.

Saudiarabien som tvingade QR till stora omvägar vid västliga samt sydliga flygningar har egna avgångar till DOH och QR har egna flyg och flyger till olika städer i Saudi.

Pandemin och hur den ska kunna kontrolleras lämnar jag walk over på men normaliseringen mellan Gulfstaterna har iallafall tagit ett stort steg.

Må väl Amigo


Edit Det är visst fortsatta reseblockader för Qatarerna till tex UAE med vissa undantag
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen