Senaste nytt

Qatar Airways Al Mourjan Business Class Lounge, Doha

Dr. Miles

Expert
Vill man bli uppgraderad bör man tydligen klä sig rätt. Detta är från ett Qatar email:
"Vi tillämpar en ”DressCode” i Business Class när vi gör uppgraderingar så jag rekommenderar dig att inte resa i jeans och gymnastikskor. Du kommer att få ditt Business Boardingkort vid gaten på Arlanda och även i Doha."

Det nämns lite i Jacobs guide om "Hur blir jag uppgraderad på flyget?".
Hur blir jag uppgraderad på flyget?
.
.
Sedan är det frågan om klädseln spelar någon roll.
När uppgraderingar görs av passagerare med bonuskort sker uppgraderingarna för det mesta med automatik och den person som sköter uppgraderingarna har troligtvis aldrig sett passagerarna i fråga, och följaktligen inte heller hur de är klädda. Så t-shirt eller skjorta med slips gör ingen som helst skillnad i dessa fall. Men så finns det dagar under semesterperioderna då affärsresenärerna och guldkortspassagerarna är på semester och man måste hitta andra sätt att välja vem som ska bli uppgraderad. I dessa fall kan ett vårdat yttre vara en fördel, flygbolagen vill ändå att deras premium kabiner ska hålla en viss atmosfär och i brist på annat väljer man nog ändå att placera en välvårdad person där.
Hur blir jag uppgraderad på flyget? - BusinessClass.se
 

agehall

Medlem
Fast uppgraderingar sker så sällan ändå så jag skulle inte ens komma på tanken att klä upp mig för att försöka bli uppgraderad istället för att resa i kläder som är bekväma. Dessutom - boka den kabin du vill resa i så behöver man inte ens fundera på saken. :)
 

johhenrik

Medlem
@doc Jag kan nämna att det var otroligt mycket folk i transit Security när jag kom för en timme sen. Dock var premium lane utan kö, så jag kom igenom på en minut, men de i ekonomi lär fått stå i kö minst en timme. De hade 2 lanes öppna, en för eco och en för business/First. Kön till eco började ute i "terminalen", alltså innan man ens kommit in i transit Securityhallen.
 

Sofia

Medlem
Vill man bli uppgraderad bör man tydligen klä sig rätt. Detta är från ett Qatar email:
"Vi tillämpar en ”DressCode” i Business Class när vi gör uppgraderingar så jag rekommenderar dig att inte resa i jeans och gymnastikskor. Du kommer att få ditt Business Boardingkort vid gaten på Arlanda och även i Doha."
Vet inte riktigt det, jag har blivit uppgraderad i jeans och gympadojor, tom i sjaviga combatbrallor och munkis. Böjd att hålla med @agehall min egen bekvämlighet kommer först. Dessutom uppgraderar dom oftast utan att se personen. Är ditt boardingkort redan utbytt när du kommer till gaten lär de ju inte ta tillbaka det. Tror mer på att uppträdande spelar roll faktiskt, om man frågar artigt eller mer är mer krävande.
 

inka

Medlem
Åker nattflyg så får ser fram emot pyjamasen då, hehe! Lite knasig fråga från mig som tidigare inte åkt business, man får alltså ta med sig pyjamasen hem? :)
 

QR A319

Medlem
https://www.qatarairways.com/en/lounges/al-mourjan.html


Ser inget på hemsidan om att award biljetter eller uppgraderade biljetter inte ger access men är säker på att så var fallet innan. Nån som testat senaste tiden?
Åker från köpenhamn till manchester via Doha om nån vecka på ”tömma kontot på qmiles” resa ihop med brorsan.

Award( Redemption) ger access men tyvärr inte uppgraderingar för Qmiles,Qcredits eller ens rena kronor.
Annars är det idag en bra dag då det deklarerades att QR platinum som reser i betald J får tillträde till Al Safwa. Även mängden Qcredits går att öka från gårdagens max om 60 st efter ett år som platinumkund.
Mer förbättringar utlovas den kommande tiden och fler än jag tror att det kommer ske vissa lättnader angånde Al Mourjan.
 
Toppen