Senaste nytt

Positiva tråden om hyrbilar...

Bryant

Medlem
Jag måste passa på att ge en eloge till Sixt!

Vid min senaste hyra (sixt) var jag hyfsat irriterad när jag åkte därifrån. Det var en hel del som inte stämde vid uthyrningen.

Jag hade inte för avsikt att skicka ett mejl för att klaga utan avbokade mina tre följande hyror och la dem hos Hertz istället.

Efter någon vecka så skickade jag iallafall det där mejlet. Igår blev jag uppringd av stationschefen och vi hade ett bra samtal. Samtalet slutade med men kompensation som jag är väldigt nöjd över.

Bra jobbat SIXT. Detta gjorde att jag kommer att hyra hos er igen!

Riktig kundservice!
 

Morgan

Medlem
Hyrde en bil hos Sixt, weekendpriset var någon hundring högre än de 2 dygn jag egentligen behövde bilen. Valde weekendpriset ifall jag vill ha kvar den längre.

Lämnade dock tillbaka den efter 1,5 dygn när kontoret var stängt. Döm om min förvåning när jag dagen efter får en faktura där de ändrat till det billigare tvådagarspriset - fick alltså tillbaka hundringen. Hade jag aldrig tänkt att jag skulle få!
 

FrontX

Medlem
Varför är hyrbilsföretagens prissättningar som en djungel?. Seriöst. Jag vet att hotellen har flytande priser också men hyrbilar är överdrivet värst.
Hyr du på Hertz t.ex är en bil Lörd-Ons ca i 1000:- klassen för en V40 och ca 1400 för en XC70/60. Men ändrar man till Söndag- Torsdag så blir priset dubbelt så högt. Någon som kan förklara varför?. Sen angående återlämning efter öppettider. Om jag anger att jag vill hämta/återlämna en bil t.ex kl 17.00 och kontoret stänger 16 eler på en helgdag så får jag såklart det pris jag bokat, men vill jag återlämna ännu senare, bara en timme t.ex så debbas ytterligare ett dygn. Den bilen kommer ju ändå inte hyras ut förrens dagen efter, om ens det. Någon som lyckats deala till sig en senare återlämning till samma pris?
 

Morgan

Medlem
Varför är hyrbilsföretagens prissättningar som en djungel?. Seriöst. Jag vet att hotellen har flytande priser också men hyrbilar är överdrivet värst.
Hyr du på Hertz t.ex är en bil Lörd-Ons ca i 1000:- klassen för en V40 och ca 1400 för en XC70/60. Men ändrar man till Söndag- Torsdag så blir priset dubbelt så högt. Någon som kan förklara varför?. Sen angående återlämning efter öppettider. Om jag anger att jag vill hämta/återlämna en bil t.ex kl 17.00 och kontoret stänger 16 eler på en helgdag så får jag såklart det pris jag bokat, men vill jag återlämna ännu senare, bara en timme t.ex så debbas ytterligare ett dygn. Den bilen kommer ju ändå inte hyras ut förrens dagen efter, om ens det. Någon som lyckats deala till sig en senare återlämning till samma pris?

Kan tänka mig att lördag-onsdag gör att du får ett pris avsett för privatpersoner, medan söndag-torsdag är en period då mest affärsresor görs - då kan de ta ut högre pris.

Angående att få förlängt hyran någon timme så är min uppfattning att om du ringer kontoret kommer du få ok på att lämna så att hyran blir tex 4 dygn och 3 timmar, men betala för 4. Möjligen kan försäkringarna ställa till det.
 

FF#1

Medlem
Jag har faktiskt övervägande positiva erfarenheter av hyrbilar, trots ett antal hyror per år under många års tid.
Något som jag tycker är trevligt är att vara kund nr1 på en hyrbil och om man har tur tom få plocka bort något leveransskydd på golv eller säte.
Har hänt 3 ggr de senaste åren, varav 2 på SIXT Arlanda. Hade ett ärende som krävde hyrbil för några veckor sen i huvudstadsregionen, bokade en billig bil på SIXT Arlanda via telefon. Passade på att fråga vad de hade för uppgraderignar, det var C klass, A4,A6 mm men det som intresserade mig mest var en vit X1 som var aldelens ny. :)

Underbar bil, som grädde på moset så passade den bra eftersom jag var tvungen att köra några mil grusväg.
 

FrontX

Medlem
Jag hyr väldigt mycket bil, (gillar variationen en hyrbil ger jämfört med att ha en egen eller en tjänstebil av ett specifikt märke) Men det man..eller iaf jag kan bli irriterad på ibland är att alla Hyrbilsföretag/Stationer har så olika utrustade bilar. Så då blir det ju tyvärr att får man en bra bil ena gången och sen inte får en likadan nästa gång så blir man ju smått besviken. Vore det inte bättre om alla kontor hade någorluda likadant utrustade bilar, eller i alla fall ha olika bokningsklasser för olika utrustning så det blir lite mer "rättvist". Nu verkar det mest vara slumpen som avgör vilken bil man tilldelas. Eller någon som vet hur det där med tilldelning funkar egentligen?. Jag gillar mycket lull lull :D framför att ha en 300+hk motor kanske. och trots höga nivåer på diverse hyrbilsprogram så varierar det väldigt i kvalité och utbud från gång till gång, och har man önskemål om en viss typ av bil/utrustning så är det alltid just ett Önskemål, vilket jag såklart förstår eftersom att garantera något är svårt.
 

Samosaguas

Medlem
Hyrde nyligen en "mystery car" hos Hertz och fick en splitter ny Fiat 500 med nedfällbart tak. Eftersom jag inte behövde någon stor bil var detta en rolig överraskning! För min del har jag aldrig upplevt några problem med Hertz trots stenskott och liknande. Ofta uppgraderingar dessutom.
 

Meazza

Medlem
Varför är hyrbilsföretagens prissättningar som en djungel?. Seriöst. Jag vet att hotellen har flytande priser också men hyrbilar är överdrivet värst.
Hyr du på Hertz t.ex är en bil Lörd-Ons ca i 1000:- klassen för en V40 och ca 1400 för en XC70/60. Men ändrar man till Söndag- Torsdag så blir priset dubbelt så högt. Någon som kan förklara varför?.
Natten lördag-söndag är i princip alltid billigare, och tricket brukar vara att pricka in den. I ditt fall kan det därför mycket väl bli billigare att hyra lör-tor istället, då du säkert får ett bra weekend-pris samt
några tillkommande nätter.
 

FrontX

Medlem
Ska hyra en BMW X6 m50d via SIXT snart. Tror ni det är något att ha?
Valde mellan den och Maserati Ghibli, kanske är dumt att byta Masse mot BMW men Massen var också en diesel med färre hästar än m50d. Känns dessutom lite mer "rough" med BMW. Eller vad tycker ni?
 
Toppen