Senaste nytt

Planering för first first (bröllopsresa) 2019/2020

palmen

Moderator
Så en uppdatering från i måndags.

I helgen noterade jag när jag sökte lite på SAS hemsida att det fanns tillgängliga bonusbiljetter som såg ut att kunna fungera. Så på söndag satt jag och sökte upp och hittade ett alternativ som funkar med FRA-PVG (med Lufthansa) och sen SIN-FRA (med Singapore). Efter att ha bekräftat med frun att hon var nöjd med planen satte jag därför en påminnelse vid 9 på måndag.

Efter ungefär 15 minuters kö så fick jag då för första gången pröva på kundtjänst i Tallin och det gick väldigt bra. Han hittade direkt två biljetter FRA-PVG på avgången jag ville ha och hittade även det jag hittat SIN-FRA.

Sen frågade han om jag var säker på att jag inte skulle ha någon anslutning från skandinavien, jag sa att jag inte hittat något från GOT men han fick gärna kolla. Han hade uppenbarligen bättre lycka för han hittade business på Lufthansas morgonavgång. Han hittade även ett ben hem men beklagade att det tyvärr blir i ekonomi (eftersom det ligger på en fredag förvånar det mig inte, tänker att det är mycket resenärer då som ska hem).

Vi har därför nu fått bokat
GOT-FRA, LH business
FRA-PVG LH business
SIN-FRA SQ Business
FRA-GOT LH economy

Vi har drygt 8 timmars byte i Frankfurt så om vi lyckas uppgradera till first får vi bra med tid i FCT. Med en 2-4-1 fick jag lägga 165k EB-poäng och drygt 4000 SEK i skatter och avgifter.

Vi kommer även att behöva boka två resor i Asien men dom blir ekonomi (för att hålla ner kostnaden lite), men planen är att ta några nätter i Shanghai, sen flyga till Phuket, ta en vecka där och sen flyga till Singapore för några nätter till där. Totalt är vi borta strax över 2 veckor (vi får även ta en hotellnatt på Frankfurt på vägen hem då vi landar sent på kvällen från SIN).

Vi får A340-600 från LH och B777-300 från SQ. Vi hade gärna tagit avgången med A380 från Singapore men med tanke på att vi snappade upp sista två biljetterna som fanns för business award (enligt SAS) ska vi inte klaga!

Jag har också bokat in bulkhead-platser på båda långbenen, så även om vi inte får till first blir det nog riktigt bra platser (så hoppas vi bara att ingen med småbarn bokar in så vi blir flyttade).

Tusen tack alla som har tagit sig tid med tips och råd!


Nästa steg nu är att boka in hotellen och resorna i Asien, om ni har tips på hotell får ni gärna dela med er även av det :)

Har vi erfarenhet av när SQ släpper first awards? LH vet jag att jag ska hänga på 14 dagar innan, men SQ har jag inte hittat något tydligt om. Vad är bästa sättet att övervaka? De syns ju inte på SAS, ska man pröjsa för awardfares och sätta upp några alerts kanske?

Om någon läser detta i framtiden så har jag inga jättebra tips för hur man hittar biljetterna. Många på forumet skriver sig varma över awardfares men jag har inte haft så stor lycka där. Jag kan t.ex. nu inte se en enda biljett i business FRA-PVG efter januari, på SAS hemsida hittar jag en del fortfarande som inte dyker upp på awardfares. Jag är osäker på om det är handhavandefel eller något annat men jag har inte riktigt haft den framgång med awardfares som jag hoppades på.


Tack igen! Nu vet vi att vi har en grymt bra resa planerad även om vi inte får till uppgraderingar. Får vi nu uppgraderat med LH vore det fantastiskt, får vi sen igenom även SQ är det verkligen över förväntan. Jag oroar mig också för att om vi lyckas med det har vi sen för evigt förstört vår förväntan på resande, men i det här fallet kan vi nog leva med det :D
Brukar inte finnas award till Frankfurt med Singapore i First, kan inte minnas att jag läst någon som bokat det. Däremot till och från London. Dessa brukar släppas långt i förväg så jag skulle höra med Tallinn om de ser något på era datum redan nu.
 
Om ni spenderar mindre än 144 timmar i Shanghai så slipper ni söka visum, förutsatt att ni har svenska pass och inte reser från Shanghai tillbaka till Tyskland. Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Superbar tips, det hade vi inte koll på, tack!

Brukar inte finnas award till Frankfurt med Singapore i First, kan inte minnas att jag läst någon som bokat det. Däremot till och från London. Dessa brukar släppas långt i förväg så jag skulle höra med Tallinn om de ser något på era datum redan nu.

Jag ringde faktiskt Tallin igår och kollade och även där sa man att Singapore first awards släpps "at random", tyvärr fanns ingenting för våra datum men jag ska börja med en rutin att ringa någon gång i veckan och kolla. :)
 

Mr Basic

Medlem
Superbar tips, det hade vi inte koll på, tack!



Jag ringde faktiskt Tallin igår och kollade och även där sa man att Singapore first awards släpps "at random", tyvärr fanns ingenting för våra datum men jag ska börja med en rutin att ringa någon gång i veckan och kolla. :)
Du kan lägga en bevakning på Awardfares så får du ett mail om det släpps First-awards (så slipper du ringa ”at random”).
 
Du kan lägga en bevakning på Awardfares så får du ett mail om det släpps First-awards (så slipper du ringa ”at random”).

Är det skillnad på vad man ser på awardfares om man har betalkonto jämfört med gratis?

Jag kan just nu inte se någonting med SQ från SIN till europa efter januari, har jag haft riktig tur när jag hittade två biljetter nyligen eller är det awardfares som inte visar/ser allt?

Jag är lite tevksam på om jag vill lägga ut pengar på awardfares när jag inte känner mig säker på att awardfares ser all tillgänglighet.
 
Toppen