Senaste nytt

Optimera tiden i London (första gången)

konsumtion

Medlem
Hej

Hoppas detta är rätt forumdel.

Jag ska till London mellan 7-9 mars, vara dagen 8e mars kommer går åt till jobb.

Men eftermiddag den 7e, kvällstid den 8e samt förmiddagen den 9e har jag över att göra saker.

Returflyget den 9e går vi 13-tiden, så då behöver jag även hinna med att att ta mig ut till LHR och även besöka loungen en liten stund (ifall det finns kvar någon där).

Jag skulle uppskatta ifall jag kunde få hjälp att optimera tiden för att hinna med så mycket som möjligt under min vistelse i London eftersom det är första gången det blir London för mig. Och då finns det ju inget bättre ställe än BC att vända sig till ifall man vill optimera sin tid för att hinna med så mycket som möjligt under en kort tid (sevärdheter, shopping, mat) och sedan snabbt och smidigt ta sig in till flygplatsen för att landa en stund i loungen innan flyget tillbaka till Sverige.

Tack på förhand! :) :)

Edit: sätt att ta sig runt vore också uppskattat. Är det ex tuben som gäller?
Edit 2: flyger med SAS.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det framgår inte om du flyger med British Airways eller SAS, men i båda fallen finns riktigt bra lounger. Om du flyger vid 13 finns det inte så mycket att göra innan. Beroende på var du bor bör du räkna med ca 3h innan att ta dig till flygplatsen om du ska hinna med lite lounge.
Snabbaste sättet att åka är med Heathrow express från Paddington. Går åtminstone var 15e minut och köper man biljett i förväg är det billigare, annars kostar det 22£ enkel på stationen.
 

konsumtion

Medlem
Uppdaterade: jag åker med SAS.

Okej, så det finns ex ingen tid att göra någon ex mellan kl 8-11 och sedan kl 11 åka till flygplatsen? För det ska väl bara ta ca 15 min med Heathrow express? Kanske tajt med tid just den dagen, men trodde jag skulle hinna med lite iaf.

Men sedan har jag ju större delen av den 7e och kvällen den 8e att göra saker på, så något ska jag väl hinna med :)
 

Osten

Medlem
Beroende på vad ni har för intressen/vart ni ska bo, så finns det olika vägar att gå.

Några favoriter från mina egna vistelser:

Lunch/eftermiddags restauranger förslagsvis den 7e
The Hung drawn & Quartered, som sagt beroende på vart ni kommer bo... närmaste Tunnelbana till denna Pub är Tower Hill.
Hung Drawn & Quartered - Fuller's Pub and Restaurant in Tower

Engelsk pub med helt OK mat, jag går helst hit för stämningen under eftermiddagarna. Mycket folk som tar sig en klassisk AW och allt som oftast en väldigt trevlig stämning.

Om ni istället vill hinna med shopping etc runtom Oxford Street, skulle jag rekommendera en lite för lång lunch på Chi Kitchen, inne på Debenhams.
Chi Kitchen - Pan Asian Restaurant In London & Birmingham - Influenced by Thai, Chinese, Malaysian, Japanese, Vietnamese & Korean Food. Enjoy A Culinary Journey Through South East AsiaChi Kitchen – Pan Asian Restaurant In London & Birmingham | Influenced by Thai, Chinese, Malaysian, Japanese, Vietnamese & Korean Food. Enjoy A Culinary Journey Through South East Asia

Bra sushi till rimligt pris.

I övrigt är de de klassiska London Eye, Madame tussauds, Tower bridge etc, som är sevärdheter.

Som ett alternativ till de klassiska skulle jag dock kunna rekommendera Camden market, om detta faller i smaken.

Lounge på LHR är tyvärr inte min starka sida men finns nog någon annan ;)
 

palmen

Moderator
Uppdaterade: jag åker med SAS.

Okej, så det finns ex ingen tid att göra någon ex mellan kl 8-11 och sedan kl 11 åka till flygplatsen? För det ska väl bara ta ca 15 min med Heathrow express? Kanske tajt med tid just den dagen, men trodde jag skulle hinna med lite iaf.

Men sedan har jag ju större delen av den 7e och kvällen den 8e att göra saker på, så något ska jag väl hinna med :)
Beror väl på vad du vill göra, tror de flesta affärer öppnar runt 10 så det blir tight med tid. Du kan ju dock ta en promenad i Camden, någon park, vid kanalerna eller något annat om det är av intresse.

Om du är star alliance gold har du 4 bra lounger att välja på där de tre bästa finns ute i B piren (United, Singapore, Air Canada). Finns kilometer med info skrivet om dessa, sök så hittar du nog, om inte annat kanske du hittar loungeresorna till London som vi gjort några ggr för att besöka dessa lounger över dagen. Är på mobilen nu så lite problem att söka fram trådarna.

Var i London i helgen och käkade mat på The Narrowboat pub som ligger i närheten av Angel. Ett område dit turister oftast inte tar sig. Gillade deras fish & chips. Trevligt att gå längs med kanalerna där också även om det bör göras i dagsljus.
 

gdaily

Medlem
Jag har en Heathrow-expressbiljett över till min senaste resa, som du kan få. De blippade bara ena vägen (hemresan) och inte sträckan LHR-London. Det är alltså på egen risk, men jag TROR att du kan utnyttja den (annars får du väl köpa biljett på plats). PMa om du vill ha den på mailen.
 

Tonton

Medlem
Jag skulle definitivt rekommendera dig att ta tuben/DLR alternativt båten ut till Greenwich. Parken är jättefin, finns många bra matställen i Cutty Sark. Som grädden på moset så får du utöver allt detta en riktigt vacker utsikt över London!

Tar du båten så rekommenderar jag dig att avgå från Embankment - Då får du åka förbi alla sevärdheter, likt Big Ben, Westminister, Towern Bridge, Tate Modern etc och få prime view från mitt i floden.

Förresten, om du har ett Amex, skaffa inget oyster card! Använd istället contactless på ditt Amex-kort.
 

olo

Medlem
Motfrågan är: Vad vill du göra? Standard-turism 1A eller har du några andra intressen?
London är väldigt mycket mer än Big ben... Jag uppskattar området runt Brick Line, men det är en helgaktivitet.
Snabbaste sättet att åka är med Heathrow express från Paddington. Går åtminstone var 15e minut och köper man biljett i förväg är det billigare, annars kostar det 22£ enkel på stationen.
Det beror ju helt klart på var man avgår från. Om man inte startar i området nära Paddington är det verkligen inte säkert att det går snabbare bara för att tågresan är snabb.
 

taxvalp

Medlem
Att tipsa om vad man kan göra under ett premiärbesök i London under ett par halvdagar känns lite som att tipsa om vad man kan se i Europa under ett besök på tre dagar. Alltså omöjligt utan att känna dig närmare och det finns hur mycket som helst...

Men jag vill ändå tipsa om Booking | SkyGarden - en publik park 155 meter upp i luften med en fantastisk utsikt, framför allt kring solnedgången. Det är gratis inträde men kruxet är att man måste boka en biljett och de släpps cirka tre veckor i förväg. Alltså får du vänta ett par dagar innan du kan boka men det är värt det.

Annars beror tipsen mycket på var i stan du har din bas under det korta besöket. Var ska du bo?
 
Toppen